Simen1 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) Hva vil diameteren på den nye sola bli, dersom to soler på 10 000 000 km i diameter "smelter" sammen? Er det mulig å beregne slikt? Hvis vi tar utgangspunkt i at den gjennomsnittlige tettheten ikke endrer seg så er det enkelt å regne ut. En dobling av masse vil da føre til en dobling av volum. Dobling av volumet vil øke alle de tre dimensjonene: Høyde, bredde og lengde. Siden volumet = høyde * bredde * lengde og volumet dobler seg og vi vet at høyde, bredde og lengde er like store for en kule så kan vi regne ut: Diameteren øker med tredjeroten av 2 = ca 1,26 ganger. Du kan gjerne kontrollregne ved å regne: volumet = høyde * bredde * lengde 1 * 1 * 1 = 1 1,26 * 1,26 * 1,26 = 2 Og hvordan lages tanker/minner? endrer minner eller tanker, på noen måte hjernens fysiske eller kjemiske struktur?? Ja, det må endre kjemien på et vis. Ellers så er det ikke lagret eller beregnet. Redigert: Ja det var den leksehjelpen.. Jeg får la det stå. Endret 29. mai 2008 av Simen1 Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Nei, det er ikke noe leske. Var bare noe jeg kom på når jeg så på discovery ^^, Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) Ja, kan noen forklare meg hva hele greia går ut på? Kort fortalt. Har ikke helt satt meg inn i hva som er så spesielt med det kjempelange røret. Endret 29. mai 2008 av Zaran Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Spørs hvor kort jeg klarer å gjøre det. Poenget er at forskerne skal sende partikler gjennom røret i svimlende hastigheter og at disse skal kollidere. Det du ser på bildet er detektoren som skal måle kollisjonen og vrakgodset. Du kan si det er et stort og dyrt utstyr for et laboratorieforsøk men det vil trolig også gi svar på fundamentale spørsmål i fysikken som kan ha stor innvirkning på hvordan vi forstår universet og byggestenene i det. Det skal altså utvide verdens kunnskap om hvordan alt fungerer og henger sammen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Ein av dei største måla er å finne ut KVA som gjev noko masse. Vert morosamt å sjå korleis det gjeng. Lenke til kommentar
toth Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Mente poenget, eller noe av det, var å sprenge/splitte partikler/atomer for å få kvarker(som da blir det simen kaller "vrakgods"), og studere disse..? Lenke til kommentar
chberge Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Hva er den norske loven akkurat nå angående nedlastning av ulovlig materiale fra internett tjenester og protokoller? Lenke til kommentar
Batnobbit Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Kan noen forklare hva hormonet Insulin er?Sånn enkelt og greit, så på wikipedia men det var ikke til mye hjelp for meg =/ Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Ingressen på både den engelske og norske versjonen av wikipedia-siden var ganske så selvforklarende. Hva er det du ikke forstår? Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Insulin regulerer sukkernivået i blodet ditt. Lenke til kommentar
Batnobbit Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Ingressen på både den engelske og norske versjonen av wikipedia-siden var ganske så selvforklarende. Hva er det du ikke forstår? Det er så mange ord og utrykk os.v, mye jeg ikke kan også skriver de så mye i parantes og linker all the time, så det blir litt forvirrende. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Mente poenget, eller noe av det, var å sprenge/splitte partikler/atomer for å få kvarker(som da blir det simen kaller "vrakgods"), og studere disse..? Vi skal ikke kollidere hele atomer, men heller protoner. Det er heller ikke kvarkene vi er interresert i, men andre partikler, som higgs-bosonen. Vil du vite hva den er, så har du wikipedia Lenke til kommentar
chberge Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Hvordan er internett om 10 år? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Hvordan er internett om 10 år? Hovedforskjellen blir nok at det er mer båndbredde-intensivt. Rett og slett fordi vi da KAN. Og så har vi antagelig ENDELIG gått over til IPv6. Sånn ellers så har det antagelig kommet noen nye routing-protokoller, eller forbedringer av eksisterende. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Hvordan er internett om 10 år? Sexy. Vert berre spekulasjonar om vi skulle sjå i vår magiske kule. Lenke til kommentar
chberge Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Bare gøy med litt spekulasjoner vel Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) Og ting som båndbredde-intensitet er det bare å se på historien for å se en tendens. Og IPv6 har vært "like rundt hjørnet" lenge nå. Vi kan ikke bare magisk få flere IPv4-addresser. (Som vi er i ferd med å gå tom for.) Vi kan også se på historien for å finne en tendens med forbedrelser av routing-protokoller. Jfr. RIPv1 -> RIPv2, IGRP -> EIGRP osv. Endret 29. mai 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Eg trur at fleire vil verte tilkopla enn nokon sinne, og at myndigheitane i veldig mange land har laga restriksjonar på kva ein kan surfe på. Eg trur også at vi har fått fiksa spam-problemet, eller i allfall redusert spamen kraftig. Også har Linux tatt over verda () Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Hvordan er internett om 10 år? Hovedforskjellen blir nok at det er mer båndbredde-intensivt. Rett og slett fordi vi da KAN. Og så har vi antagelig ENDELIG gått over til IPv6. Sånn ellers så har det antagelig kommet noen nye routing-protokoller, eller forbedringer av eksisterende. Nå kan dette være neste år også. Det er helt umulig å forutsi noe sånt. For å sette ting litt på spissen så kan Internett, for alt vi vet, være en del av vår modifiserte genetiske kode om 10 år eller mer. Who knows? Vi får vente å se. Vi suser fra fortiden og akselerer mot fremtiden, og veien har kanskje ingen ende. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Det blir koslige greier når vi får kopla oss opp mot det interplanetariske internettet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå