Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter at et album er ferdig innspilt må det også mastres. Det vil si at låtene gjennomgår en siste miks så de står til hverandre, og albumet blir helhetlig. Hvis man ikke gjør det selv, men vil ha en utenforstående og gjerne meget populær spesialist til å ta seg av dette kan det være heftig ventetid. Dessuten vil man jo helst at plata skal selge bra, og da kan det være lurt å slippe den på riktig tidspunkt. Du gir ikke ut et banebrytende konseptalbum midt i julerushet, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Hvordan måler man helium i tonn? Om ikke jeg tar feil, er helium lettere enn luft, ergo det går ikke.

 

Se TV2 reklamen, "500tonn helium i sekundet!"

Her må en ha klart for seg forskjellen mellom vekt og masse.

Du kan måle ved å fylle helium på en tank på en vakt og plassere disse i et vakuumkammer.

 

Alternativt kan du måle massen ved å måle forskjellen i kraft som må til for å aksellerere en gitt mengde helium sammenliknet med luft. Formelen er F = m * a rearrangert til m = F / a.

Lenke til kommentar
Hvor mye koster det Stabburet å produsere en Grandiosa?

 

 

Hvor mye koster det Stabburet å produsere en Grandiosa?

Det er bare å regne ut sånn omtrent:

 

Utsalgspris: 30 kroner

Trekk fra momsen så koster den 24 kroner i utsalg

Butikken/kjeden tar ca 5 kroner

Transportøren tar ca 2 kroner

Da får stabburet ca 17 kr per stk

Regn med ca 10% utbytte til eierne

Det vil si at det koster stabburet omtrent 15 kroner å produsere hver grandis. Kostnadene går til å dekke råvarer, nedbetaling av maskiner og lån, lønnskostnader, strømregning, lokaler, administrasjon, osv.

Grandiosa i wholesale (altså, direkte fra fabrikken) koster 40,- for en 5pk når de outsourcer til Gildes produksjonslokaler på Otta.

Hot Pizza f. eks. koster 50,- i butikken pr stk og 60,- for 5pk i utsalget på fabrikken.

MAO får de inn 8 kr (omsetning) pr grandis. Vet du om dette er inkl. frakt?

Da kan det ikke koste dem mye mer enn 5-7kr å produsere den.. Det er jo et produkt som selger seg selv, jeg vil tippe de har minimum 20% fortjeneste på det.

Lenke til kommentar
Frakt? Hvilken frakt? Utsalget er en butikk for de ansatte ved fabrikken.

Svinnprodukter (50gr ost for mye f. eks) er enda billigere.

Ah, du snakket fabrikkoutlet..

Det er artig med svinnprodukter, husker mora til ei venninne jobbet på hennig olsen is.. Mye av "feilvaren" var f.eks kartonger med én for mye is i.. Da ble det gratis :)

 

Hvorfor fryser du når du må drite?

..jeg gjør ikke det? :ermm:

Lenke til kommentar
Hvorfor fryser du når du må drite?

Vi lærte i militæret at når tarmen var full av drit, så brukte kroppen 60-70% av all energi bare på å holde denne driten varm.

 

Det hadde faktisk en viss effekt. Når vi satt kalde og jævlig på post ute i ødeland, gikk på BCen, kjente varmen strømme ut i kroppen sekundet alt var ute. Dejligt.

Lenke til kommentar
Hvorfor fryser du når du må drite?

Vi lærte i militæret at når tarmen var full av drit, så brukte kroppen 60-70% av all energi bare på å holde denne driten varm.

 

Det hadde faktisk en viss effekt. Når vi satt kalde og jævlig på post ute i ødeland, gikk på BCen, kjente varmen strømme ut i kroppen sekundet alt var ute. Dejligt.

 

Jeg er svært skeptisk til den påstanden, 60-70% høres voldsomt mye ut.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor fryser du når du må drite?

Vi lærte i militæret at når tarmen var full av drit, så brukte kroppen 60-70% av all energi bare på å holde denne driten varm.

 

Det hadde faktisk en viss effekt. Når vi satt kalde og jævlig på post ute i ødeland, gikk på BCen, kjente varmen strømme ut i kroppen sekundet alt var ute. Dejligt.

Å holde driten varm koster ingen energi så lenge det ikke tapes noen energi. For at varmeenergi skal bevege seg så må det være en temperaturforskjell. Varme strømmer alltid fra et område med høy temperatur til lav temperatur. Nå bæsjen er inni kroppen så er temperaturen i den i balanse med kroppstemperaturen. Dermed skjer det ingen varmetransport og kroppen trenger ikke bruke energi på å opprettholde temperaturen på bæsjen.

 

Jeg har også hørt den påstanden i militæret men da i mer moderat utgave med 20-30%. Jeg tror ikke på det heller etter å ha lært mye om varmetransport opp gjennom studiet. Derimot tror jeg på andre forklaringer:

- Kuldesjokket når man drar ned ned buksa kan gi kroppen beskjed om å produsere mer varme.

- Man får bevegd litt på seg når man må grynne i snøen for å komme fram til der BC-en står.

- Når man er ferdig og trekker opp buksa føles det varmt å få på seg buksa igjen.

- Kald mat og drikke må nødvendigvis varmes opp i kroppen. Det skjer nok i magesekken. Dette kan ta en del varmeenergi men neppe i nærheten så mye som 60-70%.

- Å vite at man snart må bæsje ute i kulda på en lite tiltalende BC er en bekymring. Bekymringer trekker mer blod og varmeenergi til hjernen.

- Mindre bæsj i tarmen gir mindre blodgjennomstrømning dit og mer ut til bein og armer. Det føles altså varmere fordi kroppen fordeler varmen noe mer effektivt, men det fører også til økt varmetap fra kroppen. En av kroppens beskyttelsemekanismer mot kulde er å prioritere blod til de delene av kroppen som trenger det mest: indre organer. Kalde armer og bein slipper selvsagt mindre varme ut til omgivelsene enn varme armer og bein.

Lenke til kommentar

Hvorfor har ikke noen land i verden startet utviklingen av romskip som kan bære søppel ?

 

For meg virker dette som den eneste løsningen på det enorme bossproblemet vi har i dag.

 

De klarer lett å frakte svære romskipmoduler på flere hundre tonn opp , så hvorfor ikke starte med å skyte opp og bort søppel? Nytteverdien vil jo vise seg etterhvert , da vi ikke vil ha opphop av søppel 50 generasjoner bakover

 

Vi kan ikke grave ned , brenne eller kaste så mange tiår til . Verden er ikke så forbannet stor

 

Og for mange virker det som de følger et ordtak : det vi ikke ser , eksisterer ikke

Lenke til kommentar

For det første - det meste blir jo skutt opp i bane rundt jorden. Der har vi nok søppel fra før, så vi måtte skutt det mye lenger ut, kanskje vi kunne laget en søppeldynge på månen? :p

 

Og du nevner romskipmoduler på flere hundre tonn. Skulle vi blitt kvitt all søppelet regner jeg med det hadde vært snakk om hundrevis av kilotonn, sikkert enda mer.

 

Dessuten tror jeg heller man må satse på gjenbruk og resirkulering fremfor å sende det av gårde. En dag får vi sikkert bruk for materialene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...