Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

At vanlige dødelige maskiner bruker prandom er vel kanskje for å spare CPU? Hvor mye mer tar true random funksjonen?

 

Og har egentlig WinAmp sin egen random funksjon? Bruker den ikke av OSet sin?

 

De må jo gjøre noe med tallene de får opp. De har algoritmer som gjør tallene om til en spilleliste. Oppdaget akkurat at i iTunes kan du selv, vha en slider, bestemme om du vil ha en styrt "tilfeldig" spilleliste eller om du vil ha en som er helt tilfeldig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RANDOM I EN DATAMASKIN ER IKKE RANDOM!

Det vanlige er såkalt psaudo random algoritmer. Kvaliteten på disse har nok steget kraftig de siste par tiårene avhengig av hvilken algoritme som implementeres i prosessoren. For ca 10 år siden leste jeg at nye VIA-prosessorer skulle få en ny randomfunksjon som er fullstendig random. Dvs. det implementeres en rekke temperatursensorer på brikken og fra disse leses bare av tallene etter komma. Sensorene vil vise ulike verdier siden de ligger ulike steder på prosessoren og aktiviteten varierer, for ikke å snakke om ørsmå variasjoner i romtemperatur og luftstrøm. Verdiene etter komma fra de mange sensorene settes sammen til et langt tall. Resultatet kjøres gjennom en algoritme for å spre tilfeldighetene. Sluttresultatet har svært høy grad av tilfeldighet i seg. Nok i massevis til avanserte krypteringsalgoritmer. Hvorvidt dette er i bruk i dag eller ikke vet jeg ikke. Håper det.

 

Og har egentlig WinAmp sin egen random funksjon? Bruker den ikke av OSet sin?

Jeg tror Winamp bruker en egen dårlig random-algoritme. OS har ikke innebygget random-funksjon. De henter tilfeldige tall via et kall til en maskinkode-kommando i prosessoren.

Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at H2S har høyere smelte- og kokepunkt enn H2Se?

Stikkordet er hydrogenbindinger. Se på elektronegativiteten til elementene nedover i gruppen - den er størst for oksygen, og avtar nedover. Dette fører til at de kovalente bindingene i H2E (E er et element i oksygengruppen) blir mindre og mindre polare nedover i gruppen, og dermed blir hydrogenbindingene svakere. Forskjellen i elektronegativitet mellom svovel og selen er ikke særlig stor, derfor er heller ikke forskjellen i smelte- og kokepunkt mellom H2S og H2Se veldig stor. Derimot er det veldig stor forskjell på disse og vann: vann er en væske ved STP, mens alle de andre er gasser.

Lenke til kommentar
Jeg tror Winamp bruker en egen dårlig random-algoritme. OS har ikke innebygget random-funksjon. De henter tilfeldige tall via et kall til en maskinkode-kommando i prosessoren.

 

Det tror jeg også, for om jeg legger inn mine godt over 60 000 mp3 filer kan samme låt gjerne kommer igjen etter 40-50 låter

Lenke til kommentar
hvordan er mulighetene for å komprimere oksygen i en liten beholder for så å bruke denne oksygenen til å blåse opp et gigantisk oppblåsbart badedyr langt unna strøm og sivilisasjon?

Er badedyret langt unna sivilisasjonen eller er stedet hvor du skal komprimere luften langt unna sivilisasjonen?

Lenke til kommentar
hvordan er mulighetene for å komprimere oksygen i en liten beholder for så å bruke denne oksygenen til å blåse opp et gigantisk oppblåsbart badedyr langt unna strøm og sivilisasjon?

Trykkbeholdere for CO2 brukes en del til sånt. F.eks til å blåse opp gummibåter, sykkeldekk, bildekk og strandmadrasser. Det er altså ingen dårlig idé. :thumbup:

 

Selv kunne jeg tenkt meg oppblåsbart telt. I stedet for stenger er det hule slanger som blåses opp med trykkluft. 1-2-3 og teltet er ferdig satt opp. :) En trykkventil sørger for å vedlikeholde trykket etter hvert som gassen sakte siger ut. En 88gram CO2-kapsel til paintgun holder sikkert i lange baner til å blåse opp teltet mange ganger.

Lenke til kommentar
Selv kunne jeg tenkt meg oppblåsbart telt. I stedet for stenger er det hule slanger som blåses opp med trykkluft. 1-2-3 og teltet er ferdig satt opp. :) En trykkventil sørger for å vedlikeholde trykket etter hvert som gassen sakte siger ut. En 88gram CO2-kapsel til paintgun holder sikkert i lange baner til å blåse opp teltet mange ganger.

Men i vind hadde det nok vært for lite stabilt. Ellers måtte det vært høyt trykk. Og jeg vet ikke hva veggene kunne vært laget av, men hadde sikkert bidratt til vekt, og enda mer luft som måtte til.

Lenke til kommentar

Jepp, det var sånne jeg tenkte på. :)

 

Men i vind hadde det nok vært for lite stabilt. Ellers måtte det vært høyt trykk. Og jeg vet ikke hva veggene kunne vært laget av, men hadde sikkert bidratt til vekt, og enda mer luft som måtte til.

Telt med stenger er også ustabile i vind med mindre du tenker på skikkelig stive stenger slik som i lavvoer.

 

Materialet til slangene ser jeg for meg er laget av det samme materialet som heliumballonger, bare at det er flere lag som er laminert sammen. Det er lett og tett. Rundt slangene kunnet det godt vært en vevet strømpe av kraftig nylon eller noe sånt. Omtrent som "strømpene" med 4 løk man får kjøpt i butikken. Det vevede nettet holder svært godt på trykket omtrent slik hageslanger er utstyrt med et innstøpt nett av tekstilfibre. Hageslanger tåler trolig over 10 bar.

Lenke til kommentar
Selv kunne jeg tenkt meg oppblåsbart telt. I stedet for stenger er det hule slanger som blåses opp med trykkluft. 1-2-3 og teltet er ferdig satt opp. :) En trykkventil sørger for å vedlikeholde trykket etter hvert som gassen sakte siger ut. En 88gram CO2-kapsel til paintgun holder sikkert i lange baner til å blåse opp teltet mange ganger.

Værsågod, her er et slikt pneumatisk turtelt som allerede er i produksjon::

http://www.firstprincipals.com/Airzone.htm

 

Her er et norsk nødhjelpstelt som benytter det samme prinsippet:

http://www.noreps.com/Suppliers/ROFI-Indus...nflatable-Tent/

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...