Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

De sier siebenhundertsechtzig=760

760 hva?

Normalt lufttrykk (1 atmosfæres trykk) kan også måles i millibar, det normale luftrykket er på 760 millibar. Og det kan aldri bli noe "ekstremt" undertrykk i en slik tank på land, det maksimale er forskjellen på normalt lufttrykk og på vakuum, det vil si 1 atmosfæres trykk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man bare spiser loff, og ikke spiser frukt, grovbrød eller lignende - sant da får man ikke løs mage, men en heller meget fast konsistens på avførignen?

Spiser jeg bare loff noen dager, får jeg nesten "propp" (vil ikke gå nærmere inn der) mens de jeg har diskutert dette med, ja, absurd som bare det, merker det stikk motsatte.

Lenke til kommentar

1 atmosfæres trykk er omtrent 1 bar trykk som igjen er 1000 millibar.

1 atmosfæres trykk er også omtrent 760 millimeter kvikksølv. (Jepp, det er en måleskala for trykk.) Jeg regner med de teller millibar og ikke mm kvikksølv.

Absolutt trykk kan aldri komme under 0.

Det samme ville skjedd med tanken om den ble sunket under vann. Antageligvis 7,6 meter under vann. Tenk dere da hva som skjer med ubåter som kræsjer eller får en torpedo i sida.

Lenke til kommentar
Var det ikke slik at kvinner som bor sammen over lengre tid får synkronisert menstruasjonssyklus? isåfall, hvorfor og hvordan skjer dette?

Hormonene får kroppen til å lukte anderledes ved mentruasjonen. Selv om vi mennesker ikke (lengre) merker slike relativt ubetydelige luktforskjeller bevisst, så reagerer kroppen vår på dem.

Hvorfor dette skjer aner jeg ikke, men hvis jeg får gjette, så tipper jeg det for tusner av år siden, i steinalderen (som er den lengste perioden i menneskenes forhistorie) var gunstig hvis flokken ikke stadig måtte ta hensyn til barnefødsler på uventede tidspunkt. Ved at alle potensielle mødre i flokken hadde menstruasjon samtidig kunne flokken lettere beregne når neste barn ville bli født, og dermed kunne de planlegge å slå leir noen dager før og vente til fødselen var overstått. Dette var en fordel for planleggingen av jakten, pluss også en kjempefordel for mor og barn.

Lenke til kommentar

Jeg bruker mye "random"-funksjonen i WinAmp og WMP... Har lagt merke til at av en eller annen grunn så er det enkelte sanger jeg hører oftere enn andre. Enkelte sanger blir så og si aldri spillt (med mindre jeg lar hele spillelista gå ferdig og det er sjelden siden den inneholder alt jeg har på PC-en :p )

Skal ikke random være, ja nettopp, tilfeldig?

Hvorfor spiller den da enkelte sanger oftere?

Akkurat samme problem! Idag, på mp3-spillern så ble en sang spilt 4 ganger av totalt 20 melodier (4 av de var da like) av totalt 103 sanger...

Og på WMP så kommer først sang A, deretter "tilfeldigvis" samme sang med annen remix, gjerne 3-4 ganger etter hverandre :(

Det er fordi dere legger merke til det når det først skjer (fordi sangene er så like) medan dere ikkje bryr dere når det ikkje skjer.

Det er mi meining i alle fall, tviler på at det er så vanvittig vanskelig å programmere inn ein random funksjon utan bug :p

Nå kom jeg over en side som forklarer noe jeg har lurt på lenge og aldri fikk noe godt svar på.

Siterer derfor et par "eldgamle" poster i tilfelle det er andre som lurer på det samme.

RANDOM I EN DATAMASKIN ER IKKE RANDOM!

Bare sjekk ut denne siden som illustrerer det veldig godt og visuelt:

http://www.boallen.com/random-numbers.html

Lenke til kommentar
Så det kjem i botn og grunn an på den matematiske algoritmen i sjølve avspelingsprogrammet? Hihi, kjekt å sjå seg sjølv sitert i ein eldgammal post :D
Du hadde jo på en måte rett også da, men når jeg kom over den siden så var det bedre forklart synes jeg. :)

edit: Leste feil. Du tok feil på at det var BARE psykologisk.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Jeg bruker mye "random"-funksjonen i WinAmp og WMP... Har lagt merke til at av en eller annen grunn så er det enkelte sanger jeg hører oftere enn andre. Enkelte sanger blir så og si aldri spillt (med mindre jeg lar hele spillelista gå ferdig og det er sjelden siden den inneholder alt jeg har på PC-en :p )

Skal ikke random være, ja nettopp, tilfeldig?

Hvorfor spiller den da enkelte sanger oftere?

Akkurat samme problem! Idag, på mp3-spillern så ble en sang spilt 4 ganger av totalt 20 melodier (4 av de var da like) av totalt 103 sanger...

Og på WMP så kommer først sang A, deretter "tilfeldigvis" samme sang med annen remix, gjerne 3-4 ganger etter hverandre :(

Det er fordi dere legger merke til det når det først skjer (fordi sangene er så like) medan dere ikkje bryr dere når det ikkje skjer.

Det er mi meining i alle fall, tviler på at det er så vanvittig vanskelig å programmere inn ein random funksjon utan bug :p

Nå kom jeg over en side som forklarer noe jeg har lurt på lenge og aldri fikk noe godt svar på.

Siterer derfor et par "eldgamle" poster i tilfelle det er andre som lurer på det samme.

RANDOM I EN DATAMASKIN ER IKKE RANDOM!

Bare sjekk ut denne siden som illustrerer det veldig godt og visuelt:

http://www.boallen.com/random-numbers.html

Det er nå tilfeldig nok til bruk for "vanlige" applikasjoner. Må opp i store tall for å merke noe til dette. Vet ikke om det ble tatt opp i debatten tidligere, men tror det var itunes eller winamp som la inn regler for randomfunksjonen sin slik at ikke sanger av samme artist skulle komme etter hverandre, fordi folk klaget sånn på at det ikke kunne være tilfeldig å få flere lignende sanger på rad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...