fxwz Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 Når finner jeg rumpetroll ute i naturen? Husker at de fascinerte meg i første klassen - 6 år Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 Vi har ganske mange rumpetroll i dammen vår nå for tiden Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 Det er bare å gå litt i et typisk ferskvannsmiljø i skogen, så ser du nok noen. Lenke til kommentar
John-Abruzzi Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 mange rumpetroll her også Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 Bly!?!?! Då hadde vi vel daua av blyforgiftning for lenge sida. Var vel meir et problem i romertida enn dagens tid Det er faktisk bare et par tiår siden blyrør ble forbudt, før den tid var det faktisk mest blyrør som ble brukt fordi de var så enkle å forme. I tillegg til bly i rør er bly vanlig i loddinger mellom rør. Oppløsning skjer raskere ved høyere temperatur så varmvann i blyrør tar raskere opp bly enn kaldvann. Det var blylodding som ble forbudt for et par tiår siden, blyrør er det lenge siden man brukte. Og det er bare en usann myte at Romerriket gikk til grunne på grunn av blyforgiftning. Riktignok var vannrørene deres tettet med bly innvendig, men på grunn av det høye kalkinnholdet i vannet i Roma-området la det seg et kalkbelegg inn mot vannstrømmen. Dagens vannrør inne i hus stort sett plastrør. Kobberrør, som ble brukt tidligere, kan også være farlige i kontakt med varmvann, spesielt hvis vannrørene har stått ubrukt ei stund. Gamle kobberkjeler kan også være potensielt farlige, spesielt hvis man koker f.eks gløgg i de. Årlig blir det lagt inn personer som lider av kobberforgiftning, noe som i verste fall er dødelig. Av samme grunn vokser det aldri noe på (irrgrønne) kobbertak, som ofte brukes på kirkespir og lignende. Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 mange rumpetroll her også Mange på forumet også Lenke til kommentar
aspic Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 mange rumpetroll her også Mange på forumet også Ha ha. Den var tørr.. :/ Lenke til kommentar
dingorz Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 Hva er egentlig doble fustasjopphengsforkoblinger? På jernia hvor jeg jobber deltid pleier vi alltid å spøke om at det kommer kunder å spør etter dette, men ingen vet egentlig hva det er. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Doble fustasjeopphengsforkoblinger brukes for å dobbeltkoble fustajeoppheng. Endret 26. mai 2008 av SeaLion Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 Jamen ... Eg vil ikkje ha bly i meg En ide er å la vannet renne til det blir kaldt. Da har du tømt rørene for det meste av vannet som stod stille i kontakt med kobber og bly. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 Eg prøver å legge på meg, difor drikk eg som regel glovarmt springvatn. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 På jernia hvor jeg jobber deltid pleier vi alltid å spøke om at det kommer kunder å spør etter dette, men ingen vet egentlig hva det er. Det brukes til mye det samme som røykvender med grønn overledning. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 På jernia hvor jeg jobber deltid pleier vi alltid å spøke om at det kommer kunder å spør etter dette, men ingen vet egentlig hva det er. Det brukes til mye det samme som røykvender med grønn overledning.Har dere de med grønn overledning der altså? Her har vi bare de med rød overledning. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 kan lufttrykk gjøre det DER? Hva skjedde egentlig? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 kan lufttrykk gjøre det DER? Hva skjedde egentlig? Uten å vite de nøyaktige spesifikasjonene så kan jeg bare svare at sånn tanker er designet for å holde trykk inne. Setter man på ekstremt undertrykk innvendig så er det ikke utenkelig at de kan kollapse slik. De virker på meg som en eller annen test i og med at de roper ut tall. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 De sier siebenhundertsechtzig=760 760 hva? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 I dag brukes rørkoblinger av messing (kobber + sink). Messingen legeres med en rundt 1% bly for å gjøre den mye lettere maskinerbar. I London ble vannsystemet laget av blyrør på slutten av 1800-tallet. Mange ble blyforgiftet og det ble totalforbudt å bruke bly i rørsystemene. Det er det fortsatt. En produsent av rørkoblinger jeg vet om hadde problemer med å lage messingdeler til det engelske markedet fordi maskineringsutstyret lett ble ødelagt på grunn av mangelen på bly i den nødvendige messinglegeringen. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 bar? (trykk) Tenkte det jeg også, men her er det snakk om undertrykk. er det -760 bar eller hva? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå