Astralnoise Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Blir bananer i industriell produksjon skrellet for hånd, eller fins det ei bananskrellemaskin? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Det er nok for å skape en tydelig forskjell på 1 og 5-kroningene - begge har hull, og det er dermed størrelse som avgjør hvilken verdi mynten har. Da følger jeg opp med: Hvorfor har enkroninger og femmere hull? Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Det er nok for å skape en tydelig forskjell på 1 og 5-kroningene - begge har hull, og det er dermed størrelse som avgjør hvilken verdi mynten har. Da følger jeg opp med: Hvorfor har enkroninger og femmere hull? For at de skal være unike, så f.eks blinde skal kunne kjenne forskjell. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 For å skille de fra 10 og 20-kroningene. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Det er nok for å skape en tydelig forskjell på 1 og 5-kroningene - begge har hull, og det er dermed størrelse som avgjør hvilken verdi mynten har. Da følger jeg opp med: Hvorfor har enkroninger og femmere hull? For at de skal være unike, så f.eks blinde skal kunne kjenne forskjell. Kan det ha noe med at de skal være verdt sin egen vekt i metall? Og for å få opp størrelsen på mynten fjernet de litt av innholdet i midten? Nå er forsåvidt priser på metaller veldig varierende, men det var nå slik det var i "gammle dager". Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Kan det ha noe med at de skal være verdt sin egen vekt i metall?Og for å få opp størrelsen på mynten fjernet de litt av innholdet i midten? Nå er forsåvidt priser på metaller veldig varierende, men det var nå slik det var i "gammle dager". Dagens myntsett kom på 90-tallet, tror de hadde gitt opp å ha 1:1 forhold mellom metallverdi og myntverdi allerede da. Myntsettet som var før dagens hadde ikke hull i midten. Satser heller på teorien om at det skal være lettest mulig å se/kjenne forskjell på ulike mynter Endret 25. mai 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8723 Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg har hørt at det går fortere å få vann til å koke hvis du bruker kaldt vann istedenfor varmt vann. Kunne noen forklarte/ bekrefte /avbekrefte dette? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Har prøvd det selv, varmt vann går fortere, naturlig nok. Endret 25. mai 2008 av khaffner Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg har hørt at det går fortere å få vann til å koke hvis du bruker kaldt vann istedenfor varmt vann. Kunne noen forklarte/ bekrefte /avbekrefte dette? Det er jo temperaturen på vannet som bestemmer når det koker. Og hvis vannet er varmt i utgangspunktet skulle en tro at den koker raskere, da den når koketemperaturen raskere. Så jeg ville avkrefte det. Men en del sier at man alltid bør bruke kaldt vann til matlaging, og de gjør det med rette. Fordi varmtvann som kommer fra varmtvannsberederen har gjerne mer forurensning i seg, både bakterier som formerer seg i berederen, og metaller og andre stoffer som løsner fra vanntanken og vannrørene. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Særleg bly er vel syndaren i slike varmtvannstankar? Hugsar eg såg ein MacGyver-episode med noko liknande. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Bly!?!?! Då hadde vi vel daua av blyforgiftning for lenge sida. Var vel meir et problem i romertida enn dagens tid Lenke til kommentar
Flin Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Hull eller ikke hull i myntene har ingen ting med verdi å gjøre. Er lenge siden den norskebak sluttet med kronekurs festet i gull. Er ikke så veldig lenge siden myntene så anderledels ut. Kommer rett og slett av designe. Er det at det er en femmer som gir den verdi, ikek hvordan den ser ut. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Bly!?!?! Då hadde vi vel daua av blyforgiftning for lenge sida. Var vel meir et problem i romertida enn dagens tid Nja, aldri si aldri. Det er faktisk bare et par tiår siden blyrør ble forbudt, før den tid var det faktisk mest blyrør som ble brukt fordi de var så enkle å forme. Lenke til kommentar
MrPancake Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Bly!?!?! Då hadde vi vel daua av blyforgiftning for lenge sida. Var vel meir et problem i romertida enn dagens tid Det er vel derfor vi skal bruke det kalde vannet, og derfor vi ikke har dødd av blyforgiftning. Slik jeg forstår det får det varme vannet metaller i røret til å løsne, ikke mye, men det er da litt. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Det med at varmt vann fryser kjappere enn kaldt vann: Det er visstnok ved en bestemt temperatur, noe a la at vann ved 27.5 grader fryser fortere enn vann på 27.2 grader. Det er ikke disse gradene, men poenget er at de ligger like ved hverandre. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 hva er egentlig det engelske ordet "peroxide"? se hvorfor jeg lurer HER. Leste litt på wikipedia, men det ble for gresk for meg. lurte på om det kanskje var salmiakk e.l. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Peroxide i følge ordboka: I. adj:~hair (vannstoff)bleket hår; II. sb peroxid. Lenke til kommentar
MrPancake Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Hadde vært kult å lage sånn selvlysende greie da. MEN selger de mountain Drew i norge enda da? Trodde de hadde sluttet å selge det for en god stund siden... Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 søren, fant utav at det var en hoax! :-( Lenke til kommentar
MrPancake Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 søren, fant utav at det var en hoax! :-( Hoax? Hva er det? XD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå