Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er nok for å skape en tydelig forskjell på 1 og 5-kroningene - begge har hull, og det er dermed størrelse som avgjør hvilken verdi mynten har.

Da følger jeg opp med:

Hvorfor har enkroninger og femmere hull?

For at de skal være unike, så f.eks blinde skal kunne kjenne forskjell.

Lenke til kommentar
Det er nok for å skape en tydelig forskjell på 1 og 5-kroningene - begge har hull, og det er dermed størrelse som avgjør hvilken verdi mynten har.

Da følger jeg opp med:

Hvorfor har enkroninger og femmere hull?

For at de skal være unike, så f.eks blinde skal kunne kjenne forskjell.

Kan det ha noe med at de skal være verdt sin egen vekt i metall?

Og for å få opp størrelsen på mynten fjernet de litt av innholdet i midten?

Nå er forsåvidt priser på metaller veldig varierende, men det var nå slik det var i "gammle dager".

Lenke til kommentar
Kan det ha noe med at de skal være verdt sin egen vekt i metall?

Og for å få opp størrelsen på mynten fjernet de litt av innholdet i midten?

Nå er forsåvidt priser på metaller veldig varierende, men det var nå slik det var i "gammle dager".

Dagens myntsett kom på 90-tallet, tror de hadde gitt opp å ha 1:1 forhold mellom metallverdi og myntverdi allerede da. Myntsettet som var før dagens hadde ikke hull i midten. Satser heller på teorien om at det skal være lettest mulig å se/kjenne forskjell på ulike mynter :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8723

Jeg har hørt at det går fortere å få vann til å koke hvis du bruker kaldt vann istedenfor varmt vann.

Kunne noen forklarte/ bekrefte /avbekrefte dette?

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at det går fortere å få vann til å koke hvis du bruker kaldt vann istedenfor varmt vann.

Kunne noen forklarte/ bekrefte /avbekrefte dette?

Det er jo temperaturen på vannet som bestemmer når det koker. Og hvis vannet er varmt i utgangspunktet skulle en tro at den koker raskere, da den når koketemperaturen raskere. Så jeg ville avkrefte det.

Men en del sier at man alltid bør bruke kaldt vann til matlaging, og de gjør det med rette. Fordi varmtvann som kommer fra varmtvannsberederen har gjerne mer forurensning i seg, både bakterier som formerer seg i berederen, og metaller og andre stoffer som løsner fra vanntanken og vannrørene.

Lenke til kommentar

Hull eller ikke hull i myntene har ingen ting med verdi å gjøre. Er lenge siden den norskebak sluttet med kronekurs festet i gull. Er ikke så veldig lenge siden myntene så anderledels ut. Kommer rett og slett av designe. Er det at det er en femmer som gir den verdi, ikek hvordan den ser ut.

Lenke til kommentar
Bly!?!?! Då hadde vi vel daua av blyforgiftning for lenge sida. Var vel meir et problem i romertida enn dagens tid :p

Nja, aldri si aldri.

Det er faktisk bare et par tiår siden blyrør ble forbudt, før den tid var det faktisk mest blyrør som ble brukt fordi de var så enkle å forme.

Lenke til kommentar
Bly!?!?! Då hadde vi vel daua av blyforgiftning for lenge sida. Var vel meir et problem i romertida enn dagens tid :p

Det er vel derfor vi skal bruke det kalde vannet, og derfor vi ikke har dødd av blyforgiftning. Slik jeg forstår det får det varme vannet metaller i røret til å løsne, ikke mye, men det er da litt. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...