Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fordi det er de som blir skadet når man slenger pakka i handlevognen

Nei, det er ikke nødvendigvis det. Lander alle kjekspakker med enten "opp-siden" eller "ned-siden" når man slenger den i handlevognen? Er det absolutt ingen sjanse for at de kan lande på siden eller på skrå?

Lenke til kommentar
Fordi det er de som blir skadet når man slenger pakka i handlevognen

Nei, det er ikke nødvendigvis det. Lander alle kjekspakker med enten "opp-siden" eller "ned-siden" når man slenger den i handlevognen? Er det absolutt ingen sjanse for at de kan lande på siden eller på skrå?

jo, men da fordeles skaden over flere kjeks, og alltid litt på ende-kjeksene. Uansett hvordan pakken lander vil endekjeksene bli (litt) skadet, hvis man går utifra at pakken er sylinderformet.

Lenke til kommentar

Er laptop prosessorer lagd for å være mer varmedyktige enn desktop prosessorer?

 

Hørte for lenge siden at AMD prosessorer takker for seg ved 80 grader. På min stasjonære maskin får jeg blåskjerm når jeg når 68 grader med prime95 kjørende på Athlon 64 X2, mens min Turion 64 X2 mobile kjører stabilt på 80-85 grader uten problemer på min bærbare maskin. En i klassen min kommer noen ganger opp i 90-100 grader på sin bærbare med Turion 64 Mobile prosessor.

Endret av ;P
Lenke til kommentar
Fordi det er de som blir skadet når man slenger pakka i handlevognen

Nei, det er ikke nødvendigvis det. Lander alle kjekspakker med enten "opp-siden" eller "ned-siden" når man slenger den i handlevognen? Er det absolutt ingen sjanse for at de kan lande på siden eller på skrå?

jo, men da fordeles skaden over flere kjeks, og alltid litt på ende-kjeksene. Uansett hvordan pakken lander vil endekjeksene bli (litt) skadet, hvis man går utifra at pakken er sylinderformet.

Skadene oppstår ikke bare i handlevogna og på veien hjem, men også under pakkingen og under transporten til butikken. Ved pakkingen blir øverste og nederste kjeks utsatt for litt ekstra hardhendt behandling, når plasten brettes sammen i endene og limes.

 

Kjeksspakkene blir pakket stående i pappesker, som igjen embaleres på paller og kjøres ut med lastebiler på til dels humpete veier, kanskje noen av med brostein. De nederste kjeksene i hver pakke får derfor mer juling enn de over. De over overlever fordi de nederste virker som en støtsone, dess mer energi som opptas i de nederste kjeksene ved at de knuses, dess mindre av denne energien kan ødelegge kjeksene over.

 

Det er forøvrig samme energiabsorberende prinsipp som brukes i konstruksjonen av moderne biler, de har myke krasjsoner helt forrest og bakerst som skal knuses mest mulig ved treff/kollisjon. Dermed brukes kreftene opp på å ødelegge disse sonene i stedet for å viderefordeles til den stivere kupéen og de som sitter inne i kupéen. Dess mere ødelagt krasjsonen er etter kollisjonen, dess større sjangs har passasjerene hatt for å overleve, for menneskekroppen ødelegges ved for harde bråstopper. Mange av de som dør i bilulykker er forbausende hele utenpå, men da er de ofte "lungemos" innvendig, de indre organene har løsnet fra sine posisjoner og er knust mot bukveggen og mot hverandre. Eller hjernen er most mot innsiden av pannebrasken. Da er det bedre at det er fronten på bilen som er most og at passasjerene er hele innvendig.

 

Tilbake til kjekspakkene: De nederste kjeksene knuses altså og dermed overlever kjeksene lengre opp all transporten, både fram til butikkhylla og på veien hjem til kjøperen. Har tranporten vært ekstra hard er flere kjeks nederst i pakken ødelagt. Men kjekssmulene smaker like godt heldigvis, ødeleggingen går ikke på smaken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...