Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det kommer an på hva slags instrument det er snakk om. Er det piccolofløyte spiller fysikken en veldig liten rolle, men hvis du f.eks spiller tuba eller et annet forholdsvis tungt instrument er god fysikk mer viktig.

 

Men uansett, psyken er det viktigste uansett.

9080652[/snapback]

 

 

jeg tenkte på et teknisk vanskelig instrument, som for eks. gitar. man kan jo pugge en solo, og ikke klare å spille den, og omvendt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor har de fleste prislappene "99,-" som f.eks 599, 499, 199

Hvorfor ikek bare 600 istdenfor 599 etc.. Jeg gidder ikke ha enkrone/småpenger.

9080640[/snapback]

Fordi det får folk til å tro at varen er billigere enn det den faktisk er.

 

Funker på meg i allefall ^^

Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig å finne ut Energi, protein, fett osv i en ting?

 

Er det mulig med alle ting - f.eks tre, eller gjelder dette kun spiselige ting?

 

Er det f.eks mulig og finne ut hvor mange proteiner det er i en stein? :p

(Nei, jeg tror ikke det er proteiner i steiner, men det var bare et eksempel)

 

EDIT: Nå kom jeg jo på at tre er til den grad spiselig, for noen dyr i alle fall :p

Endret av todda7
Lenke til kommentar

Hvordan klarer folk å lage kryssord? Vanskelig nok å løse flere av de, men å atpåtil lage de! Hvor kommer de opp med alle de sære ordene? :p

 

Og er kryssord-ord akseptert i skolestiler? Jeg har fått pes fra norsklærere for å bruke ord som "nee", "su", "skogre", "nu", "ra" (for morene) osv :p

 

 

Og sånn bare et lite bonusspørsmål, hvor finner jeg kryssordbøker på nettet?

Må finne ut hva "fama" og "bisol" er...

Lenke til kommentar
Hvordan klarer folk å lage kryssord? Vanskelig nok å løse flere av de, men å atpåtil lage de! Hvor kommer de opp med alle de sære ordene? :p

 

Og er kryssord-ord akseptert i skolestiler? Jeg har fått pes fra norsklærere for å bruke ord som "nee", "su", "skogre", "nu", "ra" (for morene) osv :p

 

 

Og sånn bare et lite bonusspørsmål, hvor finner jeg kryssordbøker på nettet?

Må finne ut hva "fama" og "bisol" er...

9081305[/snapback]

 

Fama = omtalt, berømt; beryktet

 

Bisol = sollignende lysflekk på himmelen

 

F.eks ordnett.no eller ordbok.no kan brukes.

Lenke til kommentar
Hvordan fungerer et atomur, og hva er det som gjør det så presist?

9083349[/snapback]

 

Et atomur er en ekstremt nøyaktig tidsmåler som bruker et atoms resonansfrekvens som oscillator.

 

Det finnes flere typer, der oscillatorer basert på cesium, hydrogen og rubidium er mest vanlig. Oscillatorer som er basert på cesiumatomer skal være mest nøyaktige, med en nøyaktighet på pluss minus ett sekund på en million år. Et sekund er i dag definert ut ifra «varigheten av 9 192 631 770 perioder av strålingen som svarer til overgangen mellom de to hyperfine nivåene av grunntilstanden til cesium-133 atomet ved null kelvin.» Dette er det man måler i et atomur.

 

Man får i dag kjøpt billige klokker som kan forveksles med atomur, men det de egentlig er er radiokontrolerte klokker som stiller seg selv etter et radiosignal som sendes fra en basestasjon. Du får en klokke du ikke trenger å bekymre deg for om går feil, men ikke noe 100% nøyaktig atomur.

 

I følge relativitetsteorien er tid relativt, og avhengig av hastigheten. Derfor vil ikke to atomur gå likt med mindre de beveger seg med samme hastighet. Dette er merkbart i forbindelse med satellitter og annen romfart.

 

Her er en god side:

http://www.atomic-clocks.com/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...