Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommer an på flytype, men et vanlig 737 ca. 120-140 knop

Varierer fra fly til fly. Mikrofly ca 50 km/t, Boeing 737 ca 300 km/t. Antonov? No idea.

For en tid siden var det et spørsmål om hastigheten og drivstofforbruket til fly. Her er en artikkel som kan være interessant:

http://www.tu.no/samferdsel/article164426.ece

Hvis man halverer vingelengden på ruteflyet og heller lager en dobbeldekker (to sett vinger over hverandre med 2-3 meters mellomrom) slik at det totale vingearealet blir det samme, hvor mye løft vil tapes? Og hvor mye mer drivstoff vil flyet bruke på f.eks Oslo-Bergen?

Regner med dette bare er hypotetisk, men kan spørre om det på skolen i morgen. Husk at vingen selvfølgelig er tykkest ved vingeroten, og vi ville fått et enormt vingetipp-tap ved å ha slike vinger som folk pleier å vandre på (på flystevner). Statisk undertrykk på oppsiden av vingen drar luft opp på oversiden (derfor man har winglets). For å forminske tapet må man jo la vingen etterhvert bli tynnere og tynnere, så kanskje greit nok å ikke sløse vekk så altfor mye penger i økt vedlikehold, mer metall, mer platebøying og lignende. Tror den enkleste mest fornuftige og økonomiske metoden vil være å ha vinger som dem er nå. Men rent hypotetisk kan jeg spørre i morgen.

Lenke til kommentar
Tror den enkleste mest fornuftige og økonomiske metoden vil være å ha vinger som dem er nå.

Det tror jeg også. Jeg hadde bare lyst å vite sånn omtrent hvor ineffektive sånne vinger er.

Med tanke på om man hadde designet et småfly for å ta av på en vanlig vei så måtte man nok ofret mye vingespenn men kunne sikkert hentet litt ekstra løft på å lage et dobbelt sett vinger. Den ukjente faktoren i tankeeksperimentet er hvor ineffektivt det ville blitt.

En annen variant av tankeeksperimentet er hvis man hadde "sammenleggbare" vinger eller teleskop-vinger for å kunne lette og lande på en vei men fortsatt bevare et stort vingespenn i lufta. Jeg tenker fortsatt på et spesialdesignet småfly.

Lenke til kommentar
Tror den enkleste mest fornuftige og økonomiske metoden vil være å ha vinger som dem er nå.

Det tror jeg også. Jeg hadde bare lyst å vite sånn omtrent hvor ineffektive sånne vinger er.

Med tanke på om man hadde designet et småfly for å ta av på en vanlig vei så måtte man nok ofret mye vingespenn men kunne sikkert hentet litt ekstra løft på å lage et dobbelt sett vinger. Den ukjente faktoren i tankeeksperimentet er hvor ineffektivt det ville blitt.

En annen variant av tankeeksperimentet er hvis man hadde "sammenleggbare" vinger eller teleskop-vinger for å kunne lette og lande på en vei men fortsatt bevare et stort vingespenn i lufta. Jeg tenker fortsatt på et spesialdesignet småfly.

Jeg ser at du skriver småfly, men kan ikke dy meg. Den gangen du får en 737 til å lette på vanlig vei skal du få en femmer av meg. Jeg følger ikke helt det siste du skriver med sammenleggbare vinger. Tenker du en form for flaps som går utover og gjør flyet bredere?

Forøvrig VET jeg 100% sikkert at det er et stort tipp-tap på fly med to sett vinger.

Lenke til kommentar

Vil ikke reklamere?

I matrix bruker dem nokia telefoner som man somer inn på

og i I robot somer man inn på audi og converse sko som selskapene har betalt billiarder dollar for.

(overdrivelse ja, kanskje en dollar eller 2 for 5 min reklame)

Endret av War
Lenke til kommentar
Vil ikke reklamere?

og i I robot somer man inn på audi og converse sko som selskapene har betalt billiarder dollar for.

Litt offopic, men det håper jeg folk tåler. Jeg har en drikkelek som jeg kaller "product placement game". Man må ta en øl/slurk/shot hver gang de åpenbart zoomer inn på et produkt som åpenbart er plassert i en film eller en serie som reklame.

Det er mer moro enn det høres ut som.

Lenke til kommentar
Hvordan får de slike mønster på fotballbaner? Slik som det var på CL finalen igår f.eks.

Nå ser jeg veldig lite på fotball, men om det er reklamen og ikke 16metern du mener, så er det "dataanimer".

Samme som du ser på håndballkamper på tv. Ville vært litt rart om det kun var norske sponsorer på gulvet under VM-finalen, ikke sant? ;)

Helt hvordan teknikken fungerer vet jeg ikke, men de erstatter vel kanskje grønnfargen der reklamen skal være, slik at folka som løper over ikke blir fjerna (såfremt de ikke spiller for Brasil).

Edit:

Litt offopic, men det håper jeg folk tåler. Jeg har en drikkelek som jeg kaller "product placement game". Man må ta en øl/slurk/shot hver gang de åpenbart zoomer inn på et produkt som åpenbart er plassert i en film eller en serie som reklame.

Det er mer moro enn det høres ut som.

Hørtes ikke ut som den værste fyllekula akkurat :p

Endret av lockdog
Lenke til kommentar
Vil ikke reklamere?

Trur ikkje det er veldig mange selskap som har fleire billiardar dollar å bruke på reklame ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...