Reeve Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hva er den "hjelmen" som Peter Cech brukte nå i Champions League-finalen? Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Under 2006-2007 sesongen fikk Cech en alvorlig hodeskade, som satte karrieren hans som fotballspiller i fare. Han ble operert og ble frisk, men ble pålagt bruk av hjelm under kamper. Skaden satte ingen stopper for hans videre karriere, og han kom fort tilbake like god som før, om ikke bedre. Fra wikipedia. Innlegg 700 Endret 21. mai 2008 av ultimatedeskjet Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Så det var det som var grunnen til at han såg ut som ein droide! Satt og undra på den der, men eg visste ikkje namnet hans så eg kunne ikkje søkje det opp heller. Lenke til kommentar
mhsalangli Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 promper man når man sover? hvilken offentlig instans i verden har den lengste stigen og hvor? Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hvilken type tyggis er det Alex Ferguson tygger? Regner med han har en avtale med en av tyggisgigantene. UNITED FTW! Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 promper man når man sover? Ja. Hender det stinker på rommet mitt når jeg våkner, hvis jeg har lagt meg med vond mage. Lenke til kommentar
Tirumtei Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hva er den "hjelmen" som Peter Cech brukte nå i Champions League-finalen? Cech spiller med denne hjelmen pga en tidligere ganske alvorlig skade han fikk i et sammenstøt med en annen spillers fotballsko! Les mer: http://www.tv2.no/sporten/fotball/england/article1921609.ece Lenke til kommentar
CCola Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Kan en såkalt "fjortisfylla", altså hvor man drikker minimalt med alkohol, og likevell bli/føle seg dritings kalles placebo effekt? Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Vanlig CaCO3 har vel ikke noe særlig effekt på planteveksten. Hadde det vært nitrat- eller fosfat-salter inne i bildet ville det vel vært mer forskjell. endre din kjemi-røver det er vel forskjell på å gjødsle med nitratbaserte midler og å kalke for å motvirke surhet i jordsmonnet. begge er aktive bidragsytere til planter for et godt liv, men av forskjellige årsaker. Bruksområde: De fleste hagevekster (unntatt surjordsvekster) trenger kalk for å trives. Nødvendig ved nyanlegging av plen. Kalk hjelper til med å opprettholde jordas ph-verdi og trivselsnivå, samtidig som den hemmer fremvekst av mose. Finnes i 25 kg. hentet fra oasen hageland så simen, gresset vil kanskje ikke vokse fortere som en direkte konsekvens, men det kan hende at det overtar litt av jordsmonnet som mosen evt hadde et klamt grep om. i den utstrekning det fins mose på fotballbaner. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Kan en såkalt "fjortisfylla", altså hvor man drikker minimalt med alkohol, og likevell bli/føle seg dritings kalles placebo effekt? Ja, det kan det. Hvis den som drikker er overbevist om å bli full så kan vedkommende bli "full" selv om det ikke er alkohol i drikken. Det er alltid gøy å se folk som blir servert øl i form av Claustaler uten etikett og oppfører seg som full etter hvert. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Hva er den "hjelmen" som Peter Cech brukte nå i Champions League-finalen? Cech spiller med denne hjelmen pga en tidligere ganske alvorlig skade han fikk i et sammenstøt med en annen spillers fotballsko! Les mer: http://www.tv2.no/sporten/fotball/england/article1921609.ece Cech fikk ikke en fotballsko i hodet, det var kneet til en snublende Stephen Hunt. Legg merke til at høyrefoten til Hunt treffer kneet til Cech, og det er derfor han snubler inn med kneet først. Se filmen hos Youtube http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Cech#Head_injury Dette var forrsten et enkelt google/wiki-spørsmål av typen mange vil til livs, så jeg får kanskje beklage at jeg svarer. Dog retter jeg bare feilinformasjon som har dukket opp. Endret 22. mai 2008 av KjellV Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Et spørsmål om PCer og oppstart er flyttet til en mer passende plass. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 For en tid siden var det et spørsmål om hastigheten og drivstofforbruket til fly. Her er en artikkel som kan være interessant: http://www.tu.no/samferdsel/article164426.ece Lenke til kommentar
Brian Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hvor fort kjører egentlig flyet i det det tar av? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Kommer an på flytype, men et vanlig 737 ca. 120-140 knop Endret 22. mai 2008 av gilera Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 For en tid siden var det et spørsmål om hastigheten og drivstofforbruket til fly. Her er en artikkel som kan være interessant: http://www.tu.no/samferdsel/article164426.ece Interessant!. 10% redusert hastighet = 3 minutter lengre mellom Oslo og Bergen = 160 kg mindre drivstoff. Hvor mange kg bruker egentlig et fly på den turen? Kan 1200 kg stemme? Hvis man halverer vingelengden på ruteflyet og heller lager en dobbeldekker (to sett vinger over hverandre med 2-3 meters mellomrom) slik at det totale vingearealet blir det samme, hvor mye løft vil tapes? Og hvor mye mer drivstoff vil flyet bruke på f.eks Oslo-Bergen? Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 For en tid siden var det et spørsmål om hastigheten og drivstofforbruket til fly. Her er en artikkel som kan være interessant: http://www.tu.no/samferdsel/article164426.ece Det står her at Det medfører at de drøyt 32 milene fra Oslo lufthavn Gardermoen til Bergen lufthavn Flesland tar tre minutter lengre tid. Gevinsten er at jetmotorene brenner 160 kilo mindre drivstoff og at CO2-utslippene reduseres med 420 kilo på én tur. Festlig hvordan 160 kilo brennstoff blir til 420 kilo CO2. Er det mulig at journalisten har trodd at forholdet mellom 1 liter brennstoff og volumet av CO2 gassen denne literen forbrenner kan bli overført til kilo? Synes det var merkelig jeg, men sikkert en forklaring. Lenke til kommentar
Cucumber Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Forklaringen stemmer nok, ca karbon utgjør 70% av drivstoffets vekt. Karbonet reagerer med 2 stk O fra lufta, og blir til CO2. Mesteparten av CO2-vekta er derfor "luft" og ikke drivstoff. Merk: her er det verdt å vite at et C-atom veier 12 u mens et O-atom veier 16 u. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hva i huuleste heter den tegneserien på nett som tegnes ganske enkelt, nesten som strekmenn? Har lett nå hele kvelden, kommer faen ikke på hva den heter!! Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hva i huuleste heter den tegneserien på nett som tegnes ganske enkelt, nesten som strekmenn?Har lett nå hele kvelden, kommer faen ikke på hva den heter!! xkcd. Er vel etterhvert en del copycats ute der, men xkcd er den originale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå