Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Under 2006-2007 sesongen fikk Cech en alvorlig hodeskade, som satte karrieren hans som fotballspiller i fare. Han ble operert og ble frisk, men ble pålagt bruk av hjelm under kamper. Skaden satte ingen stopper for hans videre karriere, og han kom fort tilbake like god som før, om ikke bedre.

 

Fra wikipedia.

 

Innlegg 700

Endret av ultimatedeskjet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så det var det som var grunnen til at han såg ut som ein droide! Satt og undra på den der, men eg visste ikkje namnet hans så eg kunne ikkje søkje det opp heller.

Lenke til kommentar
Vanlig CaCO3 har vel ikke noe særlig effekt på planteveksten. Hadde det vært nitrat- eller fosfat-salter inne i bildet ville det vel vært mer forskjell.

 

endre din kjemi-røver :)

 

det er vel forskjell på å gjødsle med nitratbaserte midler og å kalke for å motvirke surhet i jordsmonnet. begge er aktive bidragsytere til planter for et godt liv, men av forskjellige årsaker.

 

Bruksområde:

 

De fleste hagevekster (unntatt surjordsvekster) trenger kalk for å trives. Nødvendig ved nyanlegging av plen. Kalk hjelper til med å opprettholde jordas ph-verdi og trivselsnivå, samtidig som den hemmer fremvekst av mose. Finnes i 25 kg.

 

hentet fra oasen hageland

 

så simen, gresset vil kanskje ikke vokse fortere som en direkte konsekvens, men det kan hende at det overtar litt av jordsmonnet som mosen evt hadde et klamt grep om. i den utstrekning det fins mose på fotballbaner.

Lenke til kommentar
Kan en såkalt "fjortisfylla", altså hvor man drikker minimalt med alkohol, og likevell bli/føle seg dritings kalles placebo effekt?

Ja, det kan det.

 

Hvis den som drikker er overbevist om å bli full så kan vedkommende bli "full" selv om det ikke er alkohol i drikken. Det er alltid gøy å se folk som blir servert øl i form av Claustaler uten etikett og oppfører seg som full etter hvert.

Lenke til kommentar
Hva er den "hjelmen" som Peter Cech brukte nå i Champions League-finalen?

 

Cech spiller med denne hjelmen pga en tidligere ganske alvorlig skade han fikk i et sammenstøt med en annen spillers fotballsko!

 

Les mer: http://www.tv2.no/sporten/fotball/england/article1921609.ece

 

Cech fikk ikke en fotballsko i hodet, det var kneet til en snublende Stephen Hunt. Legg merke til at høyrefoten til Hunt treffer kneet til Cech, og det er derfor han snubler inn med kneet først.

 

Se filmen hos Youtube

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Cech#Head_injury

 

 

Dette var forrsten et enkelt google/wiki-spørsmål av typen mange vil til livs, så jeg får kanskje beklage at jeg svarer. Dog retter jeg bare feilinformasjon som har dukket opp.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
For en tid siden var det et spørsmål om hastigheten og drivstofforbruket til fly. Her er en artikkel som kan være interessant:

 

http://www.tu.no/samferdsel/article164426.ece

Interessant!.

 

10% redusert hastighet = 3 minutter lengre mellom Oslo og Bergen = 160 kg mindre drivstoff. Hvor mange kg bruker egentlig et fly på den turen? Kan 1200 kg stemme?

 

Hvis man halverer vingelengden på ruteflyet og heller lager en dobbeldekker (to sett vinger over hverandre med 2-3 meters mellomrom) slik at det totale vingearealet blir det samme, hvor mye løft vil tapes? Og hvor mye mer drivstoff vil flyet bruke på f.eks Oslo-Bergen?

Lenke til kommentar
For en tid siden var det et spørsmål om hastigheten og drivstofforbruket til fly. Her er en artikkel som kan være interessant:

 

http://www.tu.no/samferdsel/article164426.ece

 

Det står her at

Det medfører at de drøyt 32 milene fra Oslo lufthavn Gardermoen til Bergen lufthavn Flesland tar tre minutter lengre tid. Gevinsten er at jetmotorene brenner 160 kilo mindre drivstoff og at CO2-utslippene reduseres med 420 kilo på én tur.

 

Festlig hvordan 160 kilo brennstoff blir til 420 kilo CO2.

 

Er det mulig at journalisten har trodd at forholdet mellom 1 liter brennstoff og volumet av CO2 gassen denne literen forbrenner kan bli overført til kilo?

 

Synes det var merkelig jeg, men sikkert en forklaring.

Lenke til kommentar

Forklaringen stemmer nok, ca karbon utgjør 70% av drivstoffets vekt. Karbonet reagerer med 2 stk O fra lufta, og blir til CO2. Mesteparten av CO2-vekta er derfor "luft" og ikke drivstoff. Merk: her er det verdt å vite at et C-atom veier 12 u mens et O-atom veier 16 u.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...