Cucumber Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Fra http://www.illvit.com/Crosslink.jsp?d=169&...7&id=9327_4 Kan man drikke saltvann?Det sies at hvis man forliser og begynner å drikke saltvann, lider man en smertefull død. Er det en sannhet eller en myte? Sjøvann har cirka 35 gram salt per liter, og drikker man mye, er det en hard belastning for nyrene. I verste fall får man nyresvikt. Men hvis man forliser og klarer seg med bare litt saltvann, kan det faktisk bidra til at man redder livet. Det beviste den franske legen Alain Bombard, som tvilte på saltvanns-teorien. Etter noen forsøk da han i løpet av en uke bare drakk saltvann, kastet han seg i 1952 ut i det endelige eksperimentet ved å legge ut på en seilas over Atlanteren på en liten flåte uten drikkevann. Bombard klarte turen ved å samle regnvann og dugg samt ved å drikke nøye tilmålte mengder sjøvann. Han hadde beregnet at nyrene kunne skille ut 12 gram salt per døgn. Det betyr at en voksen person maksimalt kan drikke en tredels liter sjøvann i døgnet. Bombards eksperiment er blitt heftig kritisert av andre forskere. Men likevel mottok Bombard utallige brev fra mange takk-nemlige skipbrudne før han døde i 2005. http://en.wikipedia.org/wiki/Alain_Bombard Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Noen som vet hvem som "fant opp": Trenger de til en skoleoppgave Luftskip: Varmluftballong: Seilfly Jetfly: Satellitt: Seilbåt: Dampbåt Motodrevne skip Damptog: Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Det første luftskipet ble bygget av Henri Giffard Varmluftballong ble første gang demonstrert for publikum i Paris i 1782 av Brødrene Montgolfier Jet engines can be dated back to the first century AD, when Hero of Alexandria invented the aeolipile. Hva med å søke? Jeg fant dette her i en fei bare ved å søke med google. Det jeg fant kommer fra wikipedia. Resten får du finne selv. Endret 21. mai 2008 av ultimatedeskjet Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jet engines can be dated back to the first century AD, when Hero of Alexandria invented the aeolipile. Jeg tror ikke du får mye gehør om du skriver at en gammel greker som levde på Kristi tid fant opp jetmotoren Ellers har jeg inntrykk av at mange av tingene (men ikke alle) du nevner har en veldig "broket" historie og at det derfor er vanskelig å peke på en bestemt oppfinner som kan ta all æren for dem. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Noen som vet hvem som "fant opp": (Trenger de til en skoleoppgave)Luftskip: In 1709 (August, 8th) Bartholomeu Lourenço de Gusmão, a portuguese jesuit priest, made the first Aerostat, the Passarola. The Aerostat flew from Casa da Índia and landed on Terreiro do Paço. In 1784 Jean-Pierre Blanchard fitted a hand-powered propeller to a balloon, the first recorded means of propulsion carried aloft. In 1785, he crossed the English Channel with a balloon equipped with flapping wings for propulsion, and a bird-like tail for steerage.[2] The first person to make an engine-powered flight was Henri Giffard who, in 1852, flew 27 kilometres (17 mi) in a steam-powered airship.[3] Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Air_ship Varmluftballong: De eldste varmluftsballongene ble beskrevet i Kina for 2300 år siden, de var flyvende lykter. Teknikken ble oppfunnet på nytt av de franske brødrene Montgolfier i 1783. Men dette var ikke ballonger som var store nok til å brukes som transportmiddel for mennesker. Den første varmluftsballongturen med mennesker i kurven skjedde 21. november 1783 i Paris, flygerne var Jean-François Pilâtre de Rozier og François Laurent d'Arlandes. Seilfly: I følge gamle kinesiske kilder kan det se ut som de første glideflyturene ble utført der allerede for 2500 år siden. Jetfly: The first jet-propelled aircraft ever built was the Coanda-1910, piloted by its Romanian inventor Henri Coandă in 1910. Its engine, unlike modern jet engines, used a piston engine rather than the turbine itself to drive the compressor that made the compressed air needed to produce the jet flame. The aircraft crashed during its first and only demonstration but remained intact. The first turbine-equipped jetplane was the Heinkel He 178 (Germany), piloted by Erich Warsitz on August 27, 1939. Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_aircraft Satellitt: Verdens første satelitt var den sovjetrussiske Sputnik 1, som ble skutt opp 4. oktober 1957. Seilbåt: Den var vanskelig, man seilte med seilbåter for flere tusen år siden. Hvem som var først er umulig å fastslå, dette spørsmålet havner derfor i samme gruppe som "Hvem oppfant hjulet?" Men den tidligste dokumentasjonen av av en seilbåt stammer fra det gamle Egypt, en avbildning på en 5500 år gammel vase. Dampbåt: Franskmannen Denis Papin bygde 1704 verdens første fungerende dampbåt, etter at han i 1690 laget en fungerende modell. Motordrevne skip: Gottleib Daimler bygde en bensindrevet motorbåt i 1880-årene, denne regnes som forløperen for alle motorskip. Damptog: Det aller første kjørbare damplokomotivet ble bygd i 1804 av Richard Trevithick og Andrew Vivian. Bil: Den første kjørbare automobilen var fransk og dampdrevet, bygget av Cugnot i 1769. I 1770 kjørte denne bilen gjennom en hagemur, dette var verdens første bilulykke. Endret 21. mai 2008 av SeaLion Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Det er nettopdet som er vanskelig, Og finne navn på akkurat hvem som fant dem opp, derfor spurte jeg her. Og hva er vitsen med denne tråden hvis de sier bare søk på google! EDIT: Takk Endret 21. mai 2008 av Dernel Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Er det flere enn meg som føler seg brydd når det kommer spørsmål som: Kunne noen brukt av sin tid til å google dette for meg og formulere gode norske svar fra det? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det er nettopdet som er vanskelig, Og finne navn på akkurat hvem som fant dem opp, derfor spurte jeg her. Og hva er vitsen med denne tråden hvis de sier bare søk på google!EDIT: Takk Vitsen med tråden er at folk skal spørre om ting som ikke er så opplagt å finne svar på ved hjelp av Googlepedia. Er det flere enn meg som føler seg brydd når det kommer spørsmål som: Kunne noen brukt av sin tid til å google dette for meg og formulere gode norske svar fra det? Ja! Lenke til kommentar
Jann!s Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hva brukes for å tegne opp krittstripene på fotballbaner? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Tradisjonelt har kalk vært brukt, derav navnet. Nå brukes oftere og oftere maling. Hvilken type maling ut over at den er hvit, aner jeg ikke. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg har skrevet litt tilbakemeldinger om denne tråden, bli gjerne med i diskusjonen her. Snedig spørsmål: Hvorfor klør ulltøy så? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hva brukes for å tegne opp krittstripene på fotballbaner? Jeg har sett dette bli utført på en liten fotballbane. Der ble det brukt en sprayboks med hvit maling som stod montert opp-ned i en liten tralle (et sprayboksstativ med hjul og et langt håndtak, egentlig), som så ble kjørt rundt der strekene skulle være. Ser for meg at de kanskje har motoriserte redskaper til dette på større anlegg. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Vi hadde en snedig maskin for dette på grusbanen ved barneskolen jeg gikk på. I stedet for et sprayboksstativ var det en relativt stor traktlignende metallbeholder med hjul og et eller annet mekanisk som sørget for vibrasjon som da rett og slett ristet fint kalkstøv ned på banen i korrekt avgrenset breddeformat. Lenke til kommentar
kottila Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Vi hadde en snedig maskin for dette på grusbanen ved barneskolen jeg gikk på. I stedet for et sprayboksstativ var det en relativt stor traktlignende metallbeholder med hjul og et eller annet mekanisk som sørget for vibrasjon som da rett og slett ristet fint kalkstøv ned på banen i korrekt avgrenset breddeformat. Sånn hadde vi på våre grusbaner også. På kunstgress derimot, så er vel ikke kalk det helt store kan jeg tenke meg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 På ekte gress vil nok kalkingen føre til økt gressvekst langs stripene. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Vanlig CaCO3 har vel ikke noe særlig effekt på planteveksten. Hadde det vært nitrat- eller fosfat-salter inne i bildet ville det vel vært mer forskjell. Dessuten kan jeg huske at "kalken" i min fotballkarriere (for ca. 6 år siden) ikke kjentes ut som vanlig kalk (kritt). Det var seigere og mer plastaktig. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hvor får man tak i billig rødsprit nå som Biltema ikke selger det? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Går det på noen måte an å overklokke en harddisk? Gi motoren og elektronikken høyere spenning eller noe? Endret 21. mai 2008 av khaffner Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hvor får man tak i billig rødsprit nå som Biltema ikke selger det? Konditorfarge og hjemmebrent? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hvor får man tak i billig rødsprit nå som Biltema ikke selger det? Konditorfarge og hjemmebrent? Hvis du skaffer HB så skaffer jeg konditorfarge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå