mushi Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 400k? Vet at yrker som purk, sykepleier, fleste industrifag og bygg ingeniører osv ligger på 3xx.000 i begynnelsen og øker til 4xx.000 så regner med mellom der? Dette finnes det sikkert lister på i skatteetaten. 400k er gjennomsnittslønna for hele Norge. Jeg er ganske sikker på at Oslo-området trekker opp en god del og er interessert i å finne ut hva snittet ville vært hvis man ikke regner med Oslo og omegn. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Denne kan gå under support men er usikker på hvor jeg skal poste: Er det noen fasit på hvordan man burde stryke en skjorte? Hvor er det lurt å begynne f.eks. Jeg er ingen stryke-reser så i dag brukte jeg en halvtime på en enkelt skjorte før jeg ble fornøyd. Er så lett å stryke inn rynker og sånn liksom. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 http://snutt.no/Movie.aspx?MovieRef=3ca50f...63-aa00223c0ff8 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 http://snutt.no/Movie.aspx?MovieRef=3ca50f...63-aa00223c0ff8 Du er en reddende engel. Ikke bare startet jeg i helt feil ende, men jeg har ikke sånn "strykearm" heller. Nå vet jeg hvordan jeg skal gå frem neste gang og så må jeg få skaffet meg sånn strykearmsak. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Hva lages heliumballonger av? Fåes materialet i gjennomsiktig variant? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Hva lages heliumballonger av?Fåes materialet i gjennomsiktig variant? Metalisert Polyethylene terephthalate-folie Ca det samme som potetgull-poser er laget av. Kilder: http://en.wikipedia.org/wiki/Metallised_film http://en.wikipedia.org/wiki/Polyethylene_terephthalate edit: Hadde ikke disse to postene passa bedre i snedige ting du lurer på? Endret 20. mai 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Vil bare si jeg er imponert over nivået i denne tråden, og alle bidragene - både spørsmålsstillere (og mest) svarere! Men: Har en formel som jeg har brukt langt tid på å finne navn på - uten nytte. Hvilket snedig navn kan denne formelen ha: H-COO-CH(CH3)CH3? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 edit: Hadde ikke disse to postene passa bedre i snedige ting du lurer på? Ups, jeg trodde det var her jeg postet innlegget. Vel, de er i hvert fall flyttet til riktig plass nå. Takk for svaret. Da vet jeg at ballongprosjektet mitt blir litt mindre gjennomførbart. (Det forutsetter gjennomsiktig ballong). Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 OT. Hvilket ballongprosjekt? Hørtes spennende ut Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Et hemmelig et som det trolig ikke blir noe av. Men jeg lover å poste det her på forumet dersom det blir noe av det. Det blir i så fall en gøyal sak. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg lurer på ett snodig spørsmål. Hvorfor blir det sååå godt når man får orgasme? Lenke til kommentar
BernLB Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Det er vel hjernen som slipper ut dopamin som gir deg en følelse av velvære, mye det samme som kokain. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Vil bare si jeg er imponert over nivået i denne tråden, og alle bidragene - både spørsmålsstillere (og mest) svarere! Men: Har en formel som jeg har brukt langt tid på å finne navn på - uten nytte. Hvilket snedig navn kan denne formelen ha: H-COO-CH(CH3)CH3? Det finnes en egen kjemitråd her inne også, men iallfall så tolker jeg formelen din som en ester dannet fra isopropanol og maursyre, altså isopropylformiat. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det er vel hjernen som slipper ut dopamin som gir deg en følelse av velvære, mye det samme som kokain. ...og serotonin. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Å drikke saltvann er farligst (hvis du tenker på vann som er såpass salt som sjøvann). Hvis det er snakk om et par liter for dagen ja, men man kan drikke 1/3 liter (tror jeg det var) sjøvann per dag uten å krepere. Dermed overlever man lenger ved å drikke saltvann enn å ikke drikke i det hele tatt. Endret 21. mai 2008 av KjellV Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det stemmer ikke KjellV. Kroppen vil kvitte seg med overskytende salt ved å skille det ut i urin. Kroppen klarer ikke å konsentrere saltet i urin mer enn til et vist nivå. Nivået ligger på ca 1/2 - 1/3 av saltmengden i sjøvann. Det vil si at hvis man drikker 1/3 liter sjøvann så må man kort tid etterpå urinere ut ca 2/3 - 1 liter. Ved å drikke 1/3 liter sjøvann mister kroppen netto ca 1/3 - 2/3 liter vann. Den som drikker sjøvann, uansett mengde, vil altså bli raskere dehydrert enn de som ikke drikker noe i det hele tatt. Hvis vi to havner på hver vår flåte på åpent hav og du velger din taktikk og jeg velger min, så vil altså du tørste i hjel før meg. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Godt mulig du har rett, men jeg så et program på Discovery eller NG der en fyr overlevde i en liten redningsflåte i et par måneder. Han drakk da en skvett saltvann hver dag i tillegg til den lille mengden regnvann han fikk samlet opp. Fortelleren sa da at det var en myte at man ikke skulle drikke sjøvann, man kunne drikke 3(?) dl hver dag. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Godt mulig du har rett, men jeg så et program på Discovery eller NG der en fyr overlevde i en liten redningsflåte i et par måneder. Han drakk da en skvett saltvann hver dag i tillegg til den lille mengden regnvann han fikk samlet opp. Fortelleren sa da at det var en myte at man ikke skulle drikke sjøvann, man kunne drikke 3(?) dl hver dag. Det er nok riktig at han drakk saltvann hver dag, men som du sier en skvett. Kroppen trenger salt, men mengden er altså alfa omega. Jo mer saltvann du hadde drukket, jo mer ferskvann ville du trengt. Om han i forsøket klarte å balansere disse målene, gikk det nok bra. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Men hele poenget var at han gjorde ikke dette pga saltbehov, men pga vannbehov. Og det var også en såpass stor mengde som 3dl eller 1/3 liter. Som sagt: Godt mulig Discovery/NG (og dermed jeg) har tatt feil. Endret 21. mai 2008 av KjellV Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 De er en troverdig kilde men jeg stiller meg fortsatt skeptisk inntil jeg ser noen logisk medisinsk forklaring på hvorfor. Saltbehovet får man nok dekket gjennom innånding av sjøluft og sjøvann på huden. Saltbehovet vårt er ikke så voldsomt stort at det gjør noe. Anbefalt daglig dose er 5 gram. Det tilsvarer 1,4 desiliter sjøvann per dag eller ca 2 teskjeer tørt salt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå