Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
Hvorfor roer noen personer seg ned når de røyker (prater da om VANLIG røyk).
Fordi den fysiske avhengigheten av røtk gjør mange folk nervøse og urolige. Når de røyker så demper abstinensene seg, og de kommer ned på samme "rolighetsnivå" som ikke-røykere.

 

AtW

Det er riktig, men ikke hele sannheten. Nikotin øker også nivåene av en del hormoner. Bl.a. dopamin som gir en "gledesfølelse".

 

Undersøkelsene jeg har sett tyder på at røykere ikke er statistisk signifikant roligere når de røyker enn ikke-røykere er når de ikke røyker. Dopamin trenger heller ikke å gjøre folk rolige.

 

AtW

Så slik eg forstår det så hjelper røyk med nervane dei fyrste gongane, og etterkvart som du vert avhengig så må du have røyk for å kome på same nivået som kva du var på før du byrja å røyke?
Lenke til kommentar
Hvorfor spiller laget Cardiff i engelsk divisjonssystem og således også FA-cupfinale i dag når det er et lag fra Wales og etter landegrensene er et ikke-engelsk lag? Noe snedig jeg har lurt på lenge...

Kort fortalt er det av historiske grunner. Tradisjonelt har de beste walisiske lagene spilt i det engelske systemet. Wales fikk eget ligasystem veldig sent og da var Cardiff og endel andre walisisike lag såpass høyt i det engelske systemet at de forble der. Cardiff er ikke det eneste walisiske laget som spiller i det engelske systemet. Også Swansea, Wrexham pluss noen flere er der.

 

EDIT: Innenfor det walisiske forbundet pågår det nå en diskusjon om ikke Cardiff, Swansea og Wrexham kan stille med sine 2.lag i den walisiske toppligaen. Altså at 1.laget spiller i sine respektive divisjoner innen FA mens 2.laget spiller i Wales. Argumentet er at dette vil øke sjansene for walisisk representasjon i noen av de europeiske cup'ene. Cardiff er negative til dette - ikke så veldig overraskende i grunn...

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar

I alkohollovgivingen skal alkoholsalg opphøre etter 18 på hverdager og 15 dagen før søn/helligdag, men kommuner har fått litt slingringsmonn til å utvide disse åpningstidene med 2-3 timer (eventuelt stramme inn om de skulle ha slike tilbøyeligheter). Finnes det noen sentralisert oversikt over hvordan stengetidene er rundt om i kommuner, eller må man eventuelt bare ringe rundt i rådhusene og spørre?

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Kan butikken nekte å gi tilbake pengene til forbrukeren hvis man har kjøpt produkter hos dem? (Kjøpte feil produkt)

 

For ikke lenge siden så skulle jeg kjøpe klær for broren min, men en av buksene jeg kjøpte var ikke det han sa. Så jeg gikk tilbake til butikken og spørte om jeg kunne få pengene mine tilbake(hadde med kviteringen) og forklarte at jeg hadde kjøpt feil bukse til broren min. Men da sa de bare nei, men at jeg da helller kunne ta imot de 2600kr som gavekort.

 

Ikke at det skadet, for jeg fant ei annen bukse som han hadde sikla etter lenge(var ikke klar over at de solgte sånne bukser)

Lenke til kommentar
jfr. denne artikkelen. Hvilke konsekvenser har utsetting av f.eks. koi-fisk i et lite vann?

Utsetting av fremmede arter av fisk i f. eks. tjern er at fisken kan (og med all sannsynlighet vil) ta kverken på lokal fisk. Se på det som å sette ut en nordamerikansk grizzlybjørn-familie i norsk natur.

Lenke til kommentar
jfr. denne artikkelen. Hvilke konsekvenser har utsetting av f.eks. koi-fisk i et lite vann?

Utsetting av fremmede arter av fisk i f. eks. tjern er at fisken kan (og med all sannsynlighet vil) ta kverken på lokal fisk. Se på det som å sette ut en nordamerikansk grizzlybjørn-familie i norsk natur.

Ikke nødvendigvis. Du kan ikke sette ut en liten generasjon abbor i et fjellvann og forvente det du skrev :p Ulike arter er tilpasset ulike habitat. Likevel er det enkelte fisker som er overlegne de andre fiskene og som har gode muligheter for å klare seg i store deler av landet (selvsagt sett mtp. høyde og innsjøtype).

 

Dette gjelder forøvrig også dyr, der kanskje mennesket og insekter kan sees på som de 'overlegne', da de godt tilpasset/har mulighet til å tilpasse seg de fleste steder.

Lenke til kommentar

Koi er så og si perfekte for norsk ferskvann. De spiser alt, og overlever norske vintre i små hagedammer.

 

Og alle som har vært borti ferskvannsakvarium vet at fisk ikke bryr seg om incest, og innavl er fullstendig normalt for å redde bestanden.

4 koi i ett tjern kan fort bli det mangedoblede. Men dette kan jo variere på hvilke kjønn de er, og på vannets kvalitet.

 

 

Fisk, og spesielt Koi, spiser det som passer i kjeften.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...