Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette med spenninger i matrialer er faktisk ganske interessant. Herdet glass blir avkjølt på en sånn måte at de indre spenningene låses fast i glasset. Disse indre fastlåste spenningene gør at herdet glass tåler store påkjenninger før det knuses, men når det først knuses gjør de indre spenningene at det går i tusen knas.

 

Et stort, solid glass eksploderte en gang jeg tok oppvasken. I mange tusen biter. Det var litt teit. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Sideruter på biler er som oftest laget av herdet glass, som blir til småbiter ved knusing. Frontruta på moderne biler er imidlertid laget av to tynnere lag glass som er limt sammen med et lag plast (polykarbonat) i midten, såkalt laminert glass. Ved knusing (f.eks steinsprut) hindrer plastlaget spredning av spenningene, slik at resten av ruta er inntakt og gjennomsiktig.

 

Skuddsikkert glass består av flere lag glass laminert med polykarbonat i mellom. Dess flere lag, dess kraftigere blir ruta.

Lenke til kommentar

Hei, har noen spørsmål til dere..

 

Er det mulig å kjøre en slik langs vannet etter en båt - som alternativ til wakeboard og vannski?

Hvor fort må man kjøre tror dere?

 

Og vil det fungere å bruke to vanlige vannski, spikre en stol fra bunnen og opp gjennom skiene og inn i stolbeina - og trekke den etter en båt? Jeg anntar at skiene må festes i akkurat riktig posisjon, ikke pekende minimalt mot / fra hverandre. Hvor fort må man kjøre for å få en slik til å "flyte"?

 

Og hvor fort må man kjøre hvis man skal stå på vannski med beina? Har hørt at det er rundt 40 knop - men er det noen som vet et nøyaktig tall? Og det avhenger vel også av beinstørrelse, vil jeg tro.. :hmm:

 

Takker for alle svar.. :)

Lenke til kommentar
Svetter griser?

 

"Du svetter som en gris"...

Et kjapt googlesøk avlsører at griser IKKE svetter. De mangler svettekjertler. Det er derfor de ruller seg i gjørma. Den fordampende gjørmen har en svalende effekt.

 

Kilder:

http://home.no.net/hvalsgar/gris.html

http://www.nrk.no/programmer/tv/newton/1.3132654

http://tuxlegacy.aftenposten.no/nettprat/hegge22042008/

trenger du fler kilder så søk selv. :)

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Angående vannski-spørsmålet så må man nok opp i 15-20 knop for å få rattkjelken til å plane fint med en person oppå.

Så du tror det går fint i rundt 20+ knop?

 

Tror du ikke det er vanskelig å begynne i vannet.. Er vel smartest fra en brygge elns... :hmm:

Du må ihvertfall låse vippefunksjonen på forskien før du setter igang. Det blir ikke noe pent syn hvis den plutselig peker ned i vannet.

20 knop er sikkert nok.

Angående starten, så er det sikkert lettest å gjøre det på samme måte som når man starter fra brygge på vannski. Sitt på kanten mens du holder i styret, plant beina godt på sideskiene (kanskje litt bakpå), og ha litt slakk i tauet slik at båten når 5-10 knop før det strammer seg. Sørg for god elastisitet i tauet, og sleng kanskje på en gummifjær, slik at styret ikke knekker når det rykker til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...