Simen1 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 De fleste er nok fastklemt mens andre ligger i lommer mellom vrakgodset og kan snu seg. Jeg tviler på at det er særlig mange av de overlevende som faktisk kan stå og gå i lommene de er fanget i. Lenke til kommentar
Fiskeoppdretter Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Dette med spenninger i matrialer er faktisk ganske interessant. Herdet glass blir avkjølt på en sånn måte at de indre spenningene låses fast i glasset. Disse indre fastlåste spenningene gør at herdet glass tåler store påkjenninger før det knuses, men når det først knuses gjør de indre spenningene at det går i tusen knas. Et stort, solid glass eksploderte en gang jeg tok oppvasken. I mange tusen biter. Det var litt teit. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Sideruter på biler er som oftest laget av herdet glass, som blir til småbiter ved knusing. Frontruta på moderne biler er imidlertid laget av to tynnere lag glass som er limt sammen med et lag plast (polykarbonat) i midten, såkalt laminert glass. Ved knusing (f.eks steinsprut) hindrer plastlaget spredning av spenningene, slik at resten av ruta er inntakt og gjennomsiktig. Skuddsikkert glass består av flere lag glass laminert med polykarbonat i mellom. Dess flere lag, dess kraftigere blir ruta. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Er det tidlig ølsalg i dag, siden det er helligdag i morgen? Lenke til kommentar
Fiskeoppdretter Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Er det tidlig ølsalg i dag, siden det er helligdag i morgen? Neppe. Kanskje på enkelte lokale plasser. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Her er det vanlig ølsalg i dag. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Hehe, greit å være tidlig ute uansett ^^, Noen butikker kan bli tomme Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Hei, har noen spørsmål til dere.. Er det mulig å kjøre en slik langs vannet etter en båt - som alternativ til wakeboard og vannski? Hvor fort må man kjøre tror dere? Og vil det fungere å bruke to vanlige vannski, spikre en stol fra bunnen og opp gjennom skiene og inn i stolbeina - og trekke den etter en båt? Jeg anntar at skiene må festes i akkurat riktig posisjon, ikke pekende minimalt mot / fra hverandre. Hvor fort må man kjøre for å få en slik til å "flyte"? Og hvor fort må man kjøre hvis man skal stå på vannski med beina? Har hørt at det er rundt 40 knop - men er det noen som vet et nøyaktig tall? Og det avhenger vel også av beinstørrelse, vil jeg tro.. Takker for alle svar.. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 40 knop kan umulig stemme. Det er jo folk som har stått på vannski kun drevet av roere. Det var riktig nok et ro-lag men likevel Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg har også hørt 40 knop hvis man kun skal stå på føttene. Med ski på beina kan det holde med ro-fart. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg har også hørt 40 knop hvis man kun skal stå på føttene. Med ski på beina kan det holde med ro-fart. Jeg mente beina / føttene ja.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Noen ikke-snedige innlegg er slettet. Bruk kategoriene for lagringsmedier og kjøling for sånne spørsmål. Angående vannski-spørsmålet så må man nok opp i 15-20 knop for å få rattkjelken til å plane fint med en person oppå. Lenke til kommentar
Pañolada Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Svetter griser? "Du svetter som en gris"... Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Angående vannski-spørsmålet så må man nok opp i 15-20 knop for å få rattkjelken til å plane fint med en person oppå. Så du tror det går fint i rundt 20+ knop? Tror du ikke det er vanskelig å begynne i vannet.. Er vel smartest fra en brygge elns... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Ja man må selvsagt komme i gang på et vis. F.eks fra en brygge, strand eller fra en stang på siden av båten man slipper seg fra. Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Tror du ikke det er vanskelig å begynne i vannet.. Er vel smartest fra en brygge elns... Sikkert bare å bruke samme prinsipp som for wakeboard/vannski. Å lene seg godt bakpå. Evt. så er sandstrand og langt tau å anbefale fremfor brygge. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Svetter griser? "Du svetter som en gris"... Et kjapt googlesøk avlsører at griser IKKE svetter. De mangler svettekjertler. Det er derfor de ruller seg i gjørma. Den fordampende gjørmen har en svalende effekt. Kilder: http://home.no.net/hvalsgar/gris.html http://www.nrk.no/programmer/tv/newton/1.3132654 http://tuxlegacy.aftenposten.no/nettprat/hegge22042008/ trenger du fler kilder så søk selv. Endret 16. mai 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Angående vannski-spørsmålet så må man nok opp i 15-20 knop for å få rattkjelken til å plane fint med en person oppå. Så du tror det går fint i rundt 20+ knop? Tror du ikke det er vanskelig å begynne i vannet.. Er vel smartest fra en brygge elns... Du må ihvertfall låse vippefunksjonen på forskien før du setter igang. Det blir ikke noe pent syn hvis den plutselig peker ned i vannet.20 knop er sikkert nok. Angående starten, så er det sikkert lettest å gjøre det på samme måte som når man starter fra brygge på vannski. Sitt på kanten mens du holder i styret, plant beina godt på sideskiene (kanskje litt bakpå), og ha litt slakk i tauet slik at båten når 5-10 knop før det strammer seg. Sørg for god elastisitet i tauet, og sleng kanskje på en gummifjær, slik at styret ikke knekker når det rykker til. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Hva er meningen med dagens google-logo? Når jeg trykker på den søker den etter "første laser", og den har et laserlignende tema, så regner med det har med lasere å gjøre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå