Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er tidenes høyeste turtall oppnådd på en forbrenningsmotor?

 

Formel 1 kjører vel på 20 000 rpm eller noe sånt men rekorden er vel mye høyere?

 

Uten at jeg kan så mye om dette, så vil jeg tro det er 100 000+. Dog forutsetter det veldig lite slagvolum (modellfly o.l)

 

AtW

Lenke til kommentar

Har du ikke vært sjenert før, så har du vanskelig for å sette deg inn i hvordan det er. Det blir som en slags mental sperre, eller noe som fungerer på samme måte som en fobi for eksempel. En som er sjenert vil føle et veldig ubehag ved å bryte seg frem, mens du ikke eier den hemningen som forteller deg om å holde kjeft som den sjenerte har.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Tenker da på 80 vifter og oppover, glemte å nevne det.

 

Jeg kikket innom Microplex sine nettsider og vifta på over 80mm med flest RPM var denne:

6800RPM, 120mm, Papst vifte, 355m³/time, 67 dB(A)

 

Går man ned i dimensjoner får man vifter med betraktelig flere RPM:

 

8000RPM, 60mm, Delta vifte, 85m³/time, 54 dB(A)

 

9000RPM, 25mm, Papst vifte, 3m³/time., 15 db(A)

 

 

Laveste turtall på vifte i rett dimensjon blir 400-1500RPM, 120mm, Arctic Cooling vifte, 10.5-24.5 dB(A), PWM, eller 0-2500RPM, 92mm, Scythe vifte, 0-31 dB(A), PWM hvis du regner med en vifte som stopper opp når temperaturen er lav nok.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Har du ikke vært sjenert før, så har du vanskelig for å sette deg inn i hvordan det er. Det blir som en slags mental sperre, eller noe som fungerer på samme måte som en fobi for eksempel. En som er sjenert vil føle et veldig ubehag ved å bryte seg frem, mens du ikke eier den hemningen som forteller deg om å holde kjeft som den sjenerte har.

Likevel as, hvordan blir jeg sånn litt sjenert. Klarer det ikke.

 

Jeg er flink til å snakke, men jeg snakker kanskje for mye. Vil bli sånn som bare snakker når jeg blir snakket til eller snakker når jeg har noe å si. hvis du skjønner?

Lenke til kommentar

Hvorfor ønsker du å bli sjenert? Jeg ønsker iallefall ingen den egenskapen. Jeg har selv vært gjennom det da jeg var liten og sjenert, snakka nesten ikke med folk engang. Tok meg mange år, og utrolig mye pressing av meg selv før jeg til slutt nesten er kvitt alt. Likevel kan jeg i enkelte sammenhenger føle at det ikke har slippet taket helt enda, selv om det mange mange år siden jeg begynte med dette. Men den dag i dag tipper jeg folk flest får inntrykket av at jeg ikke er sjenert, og takk lov for det. Er man sjenert blir man også ofte sett rart på, siden man ikke snakker, og blir man tilsnakket stokker ord seg og alt blir bare krøll.

 

Prøv å tenk litt før du snakker, mulig det hjelper, istedet for at du bare slenger ut det du tenker bestandig. Da får du sikkert redusert praten litt, men jeg ser ikke poenget med mindre du lider av ekstrem munndiare.

 

Edit: Hvorfor blir sola og himmelen for den saks skyld rød om kvelden?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Solstrålene brytes mer jo mer H2O de passerer og dermed blir det rødt lys når solstrålene kommer inn med en liten vinkel i fht. bakken da strålene brytes mer grunnet større H2O mengde som må passeres.

 

Ang. turtall så vil jeg anta at små jetmotorer kan komme opp i de høyeste turtallene.

Lenke til kommentar
Hva er tidenes høyeste turtall oppnådd på en forbrenningsmotor?

 

Formel 1 kjører vel på 20 000 rpm eller noe sånt men rekorden er vel mye høyere?

 

Uten at jeg kan så mye om dette, så vil jeg tro det er 100 000+. Dog forutsetter det veldig lite slagvolum (modellfly o.l)

 

AtW

 

Innenfor modellfly vet jeg det finnes stempelmotorer som greier over 30 000 rpm. Innenfor mopedverdenen vet jeg at folk presser på 20k, dette da med 70-80 cc.

 

Når du sier forbrenningsmotor så omfatter dette veldig mange forskjellige, jeg vil tro jetmotoren kommer ut suverent. Hvor mange omdreininger pr min den greier veit jeg ikke, men tipper rundt 250k ++

Lenke til kommentar
Har også noe med hvor mye luft lyset må passere gjennom.

 

Himmelen er jo blå siden dette er den fargen som lettest blir avbøyd, men jeg er ikke sikker på hvorfor himmelen er rød.

Du satt med svaret i hånda. Blått lys blir lettest avbøyd i luft, det er derfor himmelen ser blå ut om dagen. Rødt lys blir minst avbøyd, derfor er dette det siste lyset som er synlig av sola når den nærmer seg horisonten, der sollyset må passere mere luft enn når sola står høyere på himmelen. Det er forøvrig samme optiske fenomen som gjør at månen ser rød ut under totale måneformørkelser. Sett fra månen ville man sett nattsiden av Jorda med en tynn rød ring rundt, altså den eneste delen av sollyset som overlever ferden gjennom mest luft.

Lenke til kommentar
Her om dagen hadde jeg en ganske skummel opplevelse. Skulle skru på lyset på rommet mitt, da *PANG!*, pæra sprengte idet jeg slo på brytern. Gnister store som humler og glass fløy over alt.

 

Hva skjedde?

Dette skal egentlig ikke skje med pærer, men det hender av og til likevel. Når glasset i pærene blåses opp fra en liten glassboble så oppstår det spenninger i glasset. Derfor etterglødes glasskolbene for at slike indre materialspenninger skal "slippe taket". I de fleste tilfellene er dette nok for at glasskolbene ikke eksploderer i hele pæras levetid.

 

Det kritiske punktet oppstår når pæra blir utsatt for temperatursvingninger, dess hurtigere dess farligere. Farligst er varmt inni og kaldt utapå, altså det som skjer når pæra slås på. Dess tynnere glasset er dess fortere blir det gjennomvarmt og dess mindre sjangse er det for at det sprikker. I de fleste tilfeller er den tynne glassveggen fleksibel nok til å "sluke" midlertidige indre spenninger ved oppvarming/avkjøling, men av og til er ikke glasset tilstrekkelig etterglødd, eller temperaturforskjellene er for voldsomme, og da "eksploderer" glasset.

 

En garantert måte å få glødepærer til å eksplodere på er å sende en dusj med kaldt vann på de når de står påslått. Dermed oppstår det masse mikrosprekker i overflaten som straks forplanter seg gjennom glasset og glasset "eksploderer".

 

Slike eksplosjoner kan også oppstå i andre gjenstander av glass, spesielt hvis de ikke er tilstrekkelig etterglødd. En kjent møbelkjede måtte nylig tilbakekalle en hel serie såkalte gulvvaser fordi de kunne eksplodere uten forvarsel. Reklamebildet for vasen viste den fylt av juletrekuler og juletrelys, helt sikkert en uheldig kombinasjon hvis vasene hadde indre materialspenninger.

 

Hva det var som utløste akkurat din pæreeksplosjon er ikke lett å si, men det kan altså vært en tilfeldig produksjonsfeil i selve glasset.

Lenke til kommentar

Dette med spenninger i matrialer er faktisk ganske interessant. Herdet glass blir avkjølt på en sånn måte at de indre spenningene låses fast i glasset. Disse indre fastlåste spenningene gør at herdet glass tåler store påkjenninger før det knuses, men når det først knuses gjør de indre spenningene at det går i tusen knas.

Lenke til kommentar

Spørsmål om de som blir gravd frem fra ruinene etter jordskjelvet i kina:

 

Noen har blitt gravd frem i levende live etter 80 timer, men hvordan har de levd de timene? Er det snakk om at man ligger immobilisert av ruiner og blir trøkt sammen, eller har de rom å gå på og strekke ut beina?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...