Khaffner Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Hva kaller vi å være i stand til å bruke flere sanser på en gang? Multisensuell? Tanken er å bruke det i en setning av typen "... men mennesker er ikke kun auditive eller visuelle vesener, vi er [sett inn ord her]". Er da ikke vanskelig å bruke flere sanser samtidig? Lytte til musikk mens man smaker på noe, ser rett frem og kjenner skoen klemme på en gang for eksempel? Eller har jeg misforstått? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Du har misforstått litt. Jeg skriver en tekst der jeg vil nevne at mennesker gjerne kan bruke flere sanser på en gang, men jeg lurer på hva det heter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Et oppfølgerspørsmål til dette, jeg har fått inntrykket (uvisst om det er feilaktig eller ikke) om at folk på seilefly nærmest tørker støv av vingene for å få overgangen fra laminær til turbulent strømning lengst mulig bak på vingen. Mens dette med flaps og vanlige flyvinger virker ganske "ujevnt" og jeg antar dermed det vil skape endel turbulens, er ikke det noe problem? Paradoksalt nok så finnes det enkelte steder på en flyvinge der man har duppeditter og dingsebomser som faktisk LAGER turbulens. Hvis man ikke klarer å holde luftstrømmen laminær så har man intet løft derfor produseres turbulens (det folk opplever som fy-fy) fordi "det er bedre med litt turbulens, enn intet løft". Det er ikke BRA med turbulens, men man holder i alle fall luft inntil flyvingen da. Hvis folk oppfatter turbulens på vingen som "Absolutt intet løft", så er dette feil. Jeg er rimelig sikker på at du har sett disse duppedittene selv. De kalles for Vortex Generator og befinner seg blandt annet på B737: http://www.aerospaceweb.org/question/aerod...x/generator.jpg Som forberedelse til konkurranser med seilfly poleres gjerne vingene. Langt bak på vingene er det en sikksakk-tape som stikker kanskje 0,2 millimeter opp og lager en kontrollert turbulens. Uten disse kan visstnok turbulensen "krype" lengre frem på vingen og gi litt redusert løft på et større areal. Det var i hvert fall det jeg fikk høre fra "proffene" når jeg var på seilfly-kurs for et par år siden. Det høres også logisk ut i forhold til det jeg kan om aerodynamikk, fluidmekanikk og overgangssonen mellom laminær og turbulent Reynolds tall. Lenke til kommentar
Velociraptor Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Går det ann å kjøle ned en øl i fryseren eller frsvinner boblene da ? Endret 15. mai 2008 av Pure Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Går det ann å kjøle ned en øl i fryseren eller frsvinner boblene da ? Du kan godt kjøle den ned i fryseren (kullsyren forsvinner ikke så lenge flasken er godt forseglet, altså uåpnet), bare pass på å ikke la den stå så lenge at det dannes is inni den, ellers kan det bli mye søl... Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Det høres også logisk ut i forhold til det jeg kan om aerodynamikk, fluidmekanikk og overgangssonen mellom laminær og turbulent Reynolds tall. Når me er inne på aerodynamikk: Kan nokon forklare meg kvifor winglets reduserer drag? Og korleis kan dette igjen føre til mindre turbulens og attpåtil mindre drivstofforbruk? Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Det er trykkforskjell mellom undersiden og oversiden av vingen. Luft vil derfor prøve å snike seg over vingen helt ute på vingetippen og danne vingetippvirvler. Dette er motstand. Med winglets reduserer man dette kraftig. Luft prøver ikke lenger å trekke opp på oversiden, og man blir kvitt tapet. Dette gir faktisk betydelig sparte utgifter på drivstoff. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hva er det laveste og høyeste turtallet en pc vifte kan gå på? Mener da originalt. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hm, blir litt vanskelig å si ettersom det finnes mange forskjellige vifter ute i den store verdenen. Er stor forskjell på de. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Mener å ha sett 600rpm vifter. 800rpm VET jeg det finnes hvertfall. Og enkelte småvifter, som til chipset, tror jeg du finner i opptil 6000 eller noe. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Tenker da på 80 vifter og oppover, glemte å nevne det. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Laveste er vel ubegrenset ned til null (med kjøling deretter), høyeste er i første rekke teknisk begrenset. Varmeutvikling får man alt etter effektiviteten av en vifte – form, størrelse og rotasjonshastighet. Eller tenker du på hva som er verdens «raskeste» pc-vifte per i dag? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg tenker på originale vifter, altså vifter privat personer får kjøpt med den hastigheten. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hva er en original vifte kontra en ikke-original vifte? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 En ikke original er moddet slik at den går bedre enn det den gjorde ifra fabrikken. Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Så jeg får ikke en gang lov til å kjøre for mye strøm gjennom den? jeg gjør jo ikke noe med den... Edit: Eventuelt mindre hvis den skal ha lav RPM, samt jeg tror strøm er feil ord, volt jeg er på jakt etter, er det ikke? Edit2: Det er vel isåfall, spenning? Endret 15. mai 2008 av Kuldesjokk Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Mener å ha sett 600rpm vifter. 800rpm VET jeg det finnes hvertfall. Og enkelte småvifter, som til chipset, tror jeg du finner i opptil 6000 eller noe. Denne er kanskje den kraftigste pc-viften man får nå for tiden https://prisguiden.no/product.php?productId=91246 4000rpm 323 m3/t Endret 15. mai 2008 av khaffner Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hva er verdens kraftigste brannslange? Eller vannslange blir det vell også kalt. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 @khaffner linken funket ikke. Men hvilken vifte er den "svakeste" altså lavest RPM. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hva er tidenes høyeste turtall oppnådd på en forbrenningsmotor? Formel 1 kjører vel på 20 000 rpm eller noe sånt men rekorden er vel mye høyere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå