Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva kaller vi å være i stand til å bruke flere sanser på en gang? Multisensuell? Tanken er å bruke det i en setning av typen "... men mennesker er ikke kun auditive eller visuelle vesener, vi er [sett inn ord her]".

Er da ikke vanskelig å bruke flere sanser samtidig? Lytte til musikk mens man smaker på noe, ser rett frem og kjenner skoen klemme på en gang for eksempel? Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et oppfølgerspørsmål til dette, jeg har fått inntrykket (uvisst om det er feilaktig eller ikke) om at folk på seilefly nærmest tørker støv av vingene for å få overgangen fra laminær til turbulent strømning lengst mulig bak på vingen. Mens dette med flaps og vanlige flyvinger virker ganske "ujevnt" og jeg antar dermed det vil skape endel turbulens, er ikke det noe problem?

Paradoksalt nok så finnes det enkelte steder på en flyvinge der man har duppeditter og dingsebomser som faktisk LAGER turbulens. Hvis man ikke klarer å holde luftstrømmen laminær så har man intet løft derfor produseres turbulens (det folk opplever som fy-fy) fordi "det er bedre med litt turbulens, enn intet løft". Det er ikke BRA med turbulens, men man holder i alle fall luft inntil flyvingen da. Hvis folk oppfatter turbulens på vingen som "Absolutt intet løft", så er dette feil.

 

Jeg er rimelig sikker på at du har sett disse duppedittene selv. De kalles for Vortex Generator og befinner seg blandt annet på B737:

 

http://www.aerospaceweb.org/question/aerod...x/generator.jpg

Som forberedelse til konkurranser med seilfly poleres gjerne vingene. Langt bak på vingene er det en sikksakk-tape som stikker kanskje 0,2 millimeter opp og lager en kontrollert turbulens. Uten disse kan visstnok turbulensen "krype" lengre frem på vingen og gi litt redusert løft på et større areal. Det var i hvert fall det jeg fikk høre fra "proffene" når jeg var på seilfly-kurs for et par år siden. Det høres også logisk ut i forhold til det jeg kan om aerodynamikk, fluidmekanikk og overgangssonen mellom laminær og turbulent Reynolds tall.

Lenke til kommentar
Går det ann å kjøle ned en øl i fryseren eller frsvinner boblene da ?

Du kan godt kjøle den ned i fryseren (kullsyren forsvinner ikke så lenge flasken er godt forseglet, altså uåpnet), bare pass på å ikke la den stå så lenge at det dannes is inni den, ellers kan det bli mye søl...

Lenke til kommentar
Det høres også logisk ut i forhold til det jeg kan om aerodynamikk, fluidmekanikk og overgangssonen mellom laminær og turbulent Reynolds tall.

 

Når me er inne på aerodynamikk: Kan nokon forklare meg kvifor winglets reduserer drag? Og korleis kan dette igjen føre til mindre turbulens og attpåtil mindre drivstofforbruk?

Lenke til kommentar

Det er trykkforskjell mellom undersiden og oversiden av vingen. Luft vil derfor prøve å snike seg over vingen helt ute på vingetippen og danne vingetippvirvler. Dette er motstand. Med winglets reduserer man dette kraftig. Luft prøver ikke lenger å trekke opp på oversiden, og man blir kvitt tapet. Dette gir faktisk betydelig sparte utgifter på drivstoff.

Lenke til kommentar

Laveste er vel ubegrenset ned til null (med kjøling deretter), høyeste er i første rekke teknisk begrenset. Varmeutvikling får man alt etter effektiviteten av en vifte – form, størrelse og rotasjonshastighet.

 

Eller tenker du på hva som er verdens «raskeste» pc-vifte per i dag?

Lenke til kommentar

Så jeg får ikke en gang lov til å kjøre for mye strøm gjennom den?

 

jeg gjør jo ikke noe med den...

 

Edit: Eventuelt mindre hvis den skal ha lav RPM, samt jeg tror strøm er feil ord, volt jeg er på jakt etter, er det ikke?

 

Edit2: Det er vel isåfall, spenning?

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...