Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvis jeg hadde satt en vanlig 6A hussikring mellom f. eks skjermkortet og PSU'n.. Ville sikringa gått da?

La oss anta at skjermkortet bruker 150W ved load og spenninga er 12V på strømtilførsla..

Det blir jo P=U*I altså I=P/U: I=150/12 = 12.5A.

Det burde vært nok i massevis til å få sikringa til å gå..

Eller gjelder verdiene på sikringa kun ved 220-230V?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke det to sider av samme sak? Flerumettet fett er vel bra når man skal slanke seg? Men veier det opp for den økte mengden mettet fett?

Hvorfor skulle de flerumetta (dermed A) være sunnest ved slanking? Det som er viktig og som ofte ikke framgår tydelig nok av varedeklarasjonen er om fettet er delvis hydrogenert og dermed mest sannsynlig inneholder endel eller mye transfett. Videre kan man ikke vite ut fra denne tabellen hva som er resten av dietten til den som spiser. Ofte er det jo summene av noe som teller. Sett at den enumettede fettsyra (hvis det er en) i B er transfett og personen det gjelder spiser mye ferdigvarer med samme transfett. Da er merke B klart usunt for ham.

Sett at noen av de flerumetta fettsyrene i A er delvis hydrogenerte og dermed en del transfett. Da er kanskje det igjen usunnest for en annen person.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Hvis jeg hadde satt en vanlig 6A hussikring mellom f. eks skjermkortet og PSU'n.. Ville sikringa gått da?

La oss anta at skjermkortet bruker 150W ved load og spenninga er 12V på strømtilførsla..

Sikringsverdien er kun avhengig av strømstyrken, ikke spenninga. Hvis skjermkortet trekker mer enn 6A så går sikringa. Grunnen til dette er måten sikringa fungerer på. En sikring er en liten motstand som lett kan brennes av dersom den blir for varm. Motstandsverdien er fast. Dvs at når strømstyrken øker så øker også spenningstapet over den og dermed varmeutviklinga. Om det er 12V eller 230V spenning over resten av kretsen spiller ingen rolle for sikringa. For den er det bare strømstyrken og dermed spenningstapet som spiller noen rolle.

Lenke til kommentar
Men i bilen har jeg lagt merke til at det er brukt 25A (kanskje mer) sikring på ca. 2,5mm2 ledning, mens det i huset er nødvendig med 2,5mm2 for å lage 16A kretser. Er du sikkert på at effekten ikke har litt å si for sikringen?

Det er kun strømmen som har noe å si ;)

Effekten som påvirker sikringen er jo kun avhengig av strømmen som går gjennom den.

Spenningen som legger seg over sikringen avhenger av strømmen som går gjennom den, og motstanden i sikringen.

U = R*I

Effekten i sikringen er avhengig av spenningen over den (som igjen bare avhenger av strømmen over den, og motstanden) og strømmen

P = U*I

Jeg vil tro det bare er brannsikkerhet som er strengere i hus.

Lenke til kommentar
Brunst (også kalt løpetid og østrus hos noen dyr) er en hormonbetinget seksuell tilstand som pattedyr kommer i når de blir kjønnsmodne. Brunsten utløser dyras trang til å parre seg for en periode. Denne perioden kalles gjerne brunsttid. Dyr som kommer i brunst omtales gjerne som brunstige. Brunstige hunndyr blir befruktningsdyktige og kan således forplante seg og få avkom.

Wiki.

:)

Lenke til kommentar

Edit: Misforstod spørsmålet, trodde sikringen var mellom PSU og skap :p

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Når det gjelder nøkkler til elektrofordelinger.

Hva står forkortelsene OLH, ULH, ULU og OLU for?

Jeg trodde OLH betydde Oslo lysverkes hovedfordeling, men har hørt noen mene at det egentlig var høyspent fra gammelt av. Uansett så passer disse i de fleste hoved og underfordelinger.

ULU og ULH vet jeg ikke hva betyr.

Lenke til kommentar
Er det egentlig noe forskjell på øretelefoner og hodetelefoner? Eller er det det i praksis to ord for samme ting?

Øretelefoner skal inn i øret, mens hodetelefoner omkapsler?

Det vil jeg også tro, men hvorfor heter det "telefoner"? Det har jo ingenting med telefon å gjøre. Det burde nå heller hete ørehøyttalere og hodehøyttalere, for det jo nettopp det de er :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...