flueprat Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Sett fra jorden, landet de ikke på baksiden av månen? Tror det. Mange mener imidlertid at vi aldri har landet der. Så noen tall på det en gang. Husker ikke akkurat hvor mange, men det var en betydelig andel av amerikanerne som ikke tror vi har vært der. Lenke til kommentar
Tirumtei Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Hva er det som skjer i PCen som lager all lyden når man feks innstallerer noe? Det knirker og knaker jo en hel masse. Hva er det som fysikt lager disse lydene? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Den lille armen i harddisken som tikker frem og tilbake kjempefort, se her Lenke til kommentar
Pels Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Sett fra jorden, landet de ikke på baksiden av månen? De landet på den siden som peker mot jorden. http://www.flickr.com/photos/tellytom/370428862/ Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Hvorfor peker den samme siden av månen mot jorda til enhver tid? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Det er derfor jeg er på utkikk etter salgstall. Jeg er ikke ute etter hvilken øl som er best, men hvilken øl som selger mest. Den som leiter, finner. I Hansa-rapporten finner jeg følgende (tallene er basert på salget i 2006): Merke Leverandør Volum (i liter) 1. Tuborg Ringnes 40,6 millioner 2. Ringnes Ringnes 27,7 millioner 3. Hansa* HBB 23,5 millioner 4. Borg HBB 11,7 millioner 5. Grans Rema 1000 Norge 11,5 millioner 6. Seidel Norgesgruppen 6,9 millioner 7. Carlsberg Ringnes 6,5 millioner 8. Lysholmer Ringnes 5,4 millioner 9. Aass Aass bryggeri 5,9 millioner 10. Mack Macks ølbryggeri 5,3 millioner * I 4. kvartal passerte Hansa Ringnes i salgsvolum. Kilde: AC Nielsen Altså har Tuborg en suveren førsteplass, mens Ringnes og Hansa kniver om andreplassen. Er Heineken importert, eller produsert på lisens i Norge? Må si jeg er ganske imponert over Macks andel egentlig, med tanke på at de hovedsaklig serverer øl i Nord Norge, og mest Troms og Nordland? Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Hvilke andre ølmerker hadde du ventet skulle slå Mack? Nordlendinger drekker som faen, så jeg er overhodet ikke overrasket. Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Hvorfor peker den samme siden av månen mot jorda til enhver tid? Fordi månen bruker akkurat like lang tid på å spinne rundt sin egen akse som den bruker på en tur rundt jorden. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Hvorfor peker den samme siden av månen mot jorda til enhver tid? Fordi månen bruker akkurat like lang tid på å spinne rundt sin egen akse som den bruker på en tur rundt jorden. Er det en grunn til at det er slik, eller er det en tilfeldighet? Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Er det farlig å få alkohol i øyet? Spørs hvilken alkohol og hvor fortynna den er i vann. Øynene skal man være litt forsiktig med. Øl og vin vil neppe skade. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Hvorfor peker den samme siden av månen mot jorda til enhver tid? Fordi månen bruker akkurat like lang tid på å spinne rundt sin egen akse som den bruker på en tur rundt jorden. Det skjønner jeg jo, men er dette tilfeldig eller er det en fysisk forklaring på at det er slik? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Hvorfor peker den samme siden av månen mot jorda til enhver tid? Fordi månen bruker akkurat like lang tid på å spinne rundt sin egen akse som den bruker på en tur rundt jorden. Er det en grunn til at det er slik, eller er det en tilfeldighet? Diverse krefter har påvirket rotasjonshastigheten til månen, avstanden har også økt, så rotasjonen har blitt synkronisert med jordens. Skal være veldig vanlig i solsystemet. http://en.wikipedia.org/wiki/Synchronous_rotation Lenke til kommentar
War Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Finnes det en guide for å finne dna ? Hva man trenger osv når en lab finner dna match. Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hvordan fungerer antiplagieringsprogram som brukes i skolen? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Teknologien heter Ephorus. Du finnes sikkert noe interessant om den her Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Har de lov til å "stjele" min tekst (ta vare på den i sin database) uten at de spør meg? Les her: http://www.ephorus.nl/sokedomene_databaser.html Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Finnes det en guide for å finne dna ? Hva man trenger osv når en lab finner dna match. Tenker du nå på utstyret laben trenger? Her har vi en metode som jeg vet var i bruk før, usikker på om den stadig er det: I såfall foregår det omtrent slik: 1 - Et spesielt enzym kutter opp DNA-molekyler ved bestemte genkoder. 2 - Bitene fra DNA-molekylet som skal testes plasseres i et kar med en gel (agarose). Dette karet har ulike "baner" som hver DNA-prøve skal følge 3 - Det settes spenning på karet 4 - DNA-bitene vil ha ulik størrelse og ulik ladning. Jo større de er jo større motstand møter de i gelen. Jo kraftigere ladning de har jo sterkere blir de trukket av spenningen. Etter at strømmen har stått på en stund vil de ulike DNA-bitene ha beveget seg ulike lengder i karet. 5 - Når spenningen skrus av vil DNA-bitene stoppe å vandre, og man får det klassiske DNA-test-mønsteret: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 To sorter flytende margarin: Merke A, Merke B Næringinnhold per 100 gram vare Energi 2960 kJ, 3150 kJ Protein <0,5 g, <0,5 g Karbohydrat <0,5 g, <0,5 g Fett 80 g, 85 g, derav: Mettede fettsyrer 11 g, 8 g Enumettede fettsyrer 17 g, 33 g Flerumettede fettsyrer 47 g, 38 g Vitamin A 900 μg, 900 μg Vitamin D 8 μg, 8 μg Vitamin E 9 μg, 9 μg Kostfiber <0,5 g, <0,5 g Natrium 0,6 g, 0,6 g Hvilken av disse er sunnest og hvorfor? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Tja, merke B har mer fett og mere kalorier, men har også masse bra fett. Spørs hva du vil, slanke deg eller få riktig type fett i deg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Er ikke det to sider av samme sak? Flerumettet fett er vel bra når man skal slanke seg? Men veier det opp for den økte mengden mettet fett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå