Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Er det fare for å få strøm gjennom ser hvis man klatrer i en høyspentmast, men aldri er i fare for å komme bort selve kraftlinjene? Har en kompis som påstår det, men han påstår så mye rart :p

Ser det ikke helt for meg, for hvis strømmen kan "slå over" og i deg, hvorfor gjør den ikke det til vanlig? En høyspentmast er jo laget av metall!

Strøm prøver alltid å gå korteste vei til jord, så hvis du er korteste vei kan den "slå over" i deg uten at du faktisk er nær kabelen ja. I alle fall i teorien, er usikker på hvordan dagens teknologi med tanke på skjerming osv er, men jeg ble fortalt det samme som kompisen din på grunnkurs elektro i alle fall.

Spenning vil hoppe fra høyspentkablene og over i deg ja, om du er nærme nok.

Strømmen kan "hoppe" ca 1cm pr 10 000 Volt. Det vil si at hvis du er smart nok til å klatre i en 300kV linje, vil strømmen kunne hoppe 30cm. Er det regn eller snø i lufta kan den hoppe enda lengre.

I tillegg vil lysbuen som da dannes ionisere lufta rundt den, slik at luften i seg selv blir ledende.

Dette fører til at selv om du trekker deg unna igjen, vil lysbuen følge etter. Avhengig av luftforhold (temp, fuktighet osv..) kan lysbuen trekkes flere meter.

Hold deg unna høyspenmaster :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, tror jeg har hørt noe om 1cm per 10000V jeg også. Men disse 30cm betyr at man er rimelig trygg når man er 2 meter fra linja, som gubben påsto.

Hvor langt er det vanligvis mellom høyspentlinja og metallet? (hvor tykk er isolatoren?)

Lenke til kommentar
Hvor lang holdbarhet har sperm i romtemperatur?

Jeg har lest både 7 og 3 dager. Men har ingen sikker kilde.

Hvorfor interesse for sperm i romtemperatur? I kroppen er det jo normalt 37 gr i testiklene skal det være litt kaldere (kun 1 gr oppgir noen). Men når sperm er på tur opp egglederne kan de altså leve 3-4 dager normalt, og opp til 7 dager er vel et ganske vanlig syn på det idag. Skal den oppbevares er det jo vanlig å fryse den ned i flytende nitrogen.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Jeg zappet innom TV2 Zebra for en halvtime siden, og der så jeg en slange og en skilpadde, begge med to hoder. Det så ut som to hoder på en kropp på slangen, så det er vel ikke det samme som siamesiske tvillinger hos oss mennesker? Skilpadda kan jeg ikke uttale meg om da jeg bare så to hoder stikke ut av et skal.

Forklaringa på Siamesiske tvillinger uansett dyreart kan være enkel. Like enkel som forklaringa på enegga tvillinger. Når enegga tvillinger dannes, løsner altså f eks de to første eller ca halvparten av cellene fra hverandre i den veldig tidlige fosterfasen ,antakelig ganske tidlig etter zygoten (den beruktede cellen), de cellene som løsner fra hverandre danner hvert sitt svært så like foster siden de har de samme genene.

Hvis splittinga av fosteret skjer etter at differensieringa (opp,ned, foran og bak osv.) har begynt og fosteret så av forskjellige grunner løsner fra hvernandre kun delvis, vil de to splittede partene reparere seg til mer eller mindre komplette deler, mens den delen av fosteret som ikke er splittet vil fortsette normal utvikling. Man må også anta at mange av disse "feilene" ender opp med spontanaborter.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...