Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg zappet innom TV2 Zebra for en halvtime siden, og der så jeg en slange og en skilpadde, begge med to hoder. Det så ut som to hoder på en kropp på slangen, så det er vel ikke det samme som siamesiske tvillinger hos oss mennesker? Skilpadda kan jeg ikke uttale meg om da jeg bare så to hoder stikke ut av et skal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er derfor jeg er på utkikk etter salgstall. Jeg er ikke ute etter hvilken øl som er best, men hvilken øl som selger mest.
Den som leiter, finner. I Hansa-rapporten finner jeg følgende (tallene er basert på salget i 2006):
Merke			  Leverandør				 Volum (i liter)
1. Tuborg			   Ringnes					40,6 millioner
2. Ringnes			  Ringnes					27,7 millioner
3. Hansa*			   HBB						23,5 millioner
4. Borg				 HBB						11,7 millioner
5. Grans				Rema 1000 Norge			11,5 millioner
6. Seidel			   Norgesgruppen			   6,9 millioner
7. Carlsberg		   Ringnes					 6,5 millioner
8. Lysholmer			Ringnes					 5,4 millioner
9. Aass				 Aass bryggeri			   5,9 millioner
10. Mack				 Macks ølbryggeri			5,3 millioner
* I 4. kvartal passerte Hansa Ringnes i salgsvolum.  Kilde: AC Nielsen

Altså har Tuborg en suveren førsteplass, mens Ringnes og Hansa kniver om andreplassen.

 

Er Heineken importert, eller produsert på lisens i Norge?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

I Tromsø drikkes det lite Hansa ifølge min oppfatning. Her går det hovedsakelig på Tuborg og Grans (for de som vil ha billigøl), og Mack øl som de som liker kvalitet... (Mack Øl Pilsner er min favoritt ;) ). Men nok om det.

 

Hva er mest usunt av lam/får/sau fett og svinfett? Kompiser av meg sier at fett fra sau er noe av det mest usunne fettet du kan spise, mens fett fra gris er sunt :dontgetit:

Endret av Craigmick
Lenke til kommentar
Det er derfor jeg er på utkikk etter salgstall. Jeg er ikke ute etter hvilken øl som er best, men hvilken øl som selger mest.
Den som leiter, finner. I Hansa-rapporten finner jeg følgende (tallene er basert på salget i 2006):
Merke			  Leverandør				 Volum (i liter)
1. Tuborg			   Ringnes					40,6 millioner
2. Ringnes			  Ringnes					27,7 millioner
3. Hansa*			   HBB						23,5 millioner
4. Borg				 HBB						11,7 millioner
5. Grans				Rema 1000 Norge			11,5 millioner
6. Seidel			   Norgesgruppen			   6,9 millioner
7. Carlsberg		   Ringnes					 6,5 millioner
8. Lysholmer			Ringnes					 5,4 millioner
9. Aass				 Aass bryggeri			   5,9 millioner
10. Mack				 Macks ølbryggeri			5,3 millioner
* I 4. kvartal passerte Hansa Ringnes i salgsvolum.  Kilde: AC Nielsen

Altså har Tuborg en suveren førsteplass, mens Ringnes og Hansa kniver om andreplassen.

 

Er Heineken importert, eller produsert på lisens i Norge?

 

Fine tall, ikke veldig overraskende, men ville tro det var jevnere. Uansett, regner med at tallene er annerledes for Bergen og områdene rundt, nettop fordi Hansabryggeriet ligger her. Blir litt patriotisk :p

Lenke til kommentar
Finnes det kullsyrepulver å få kjøpt noen plass? Slik at vann+dette pulveret blir noe ala farris?
Hovedkomponenten må jo da være NaHCO3, natriumhydrogenkarbonat eller natriumbikarbonat. Noen kaller det også bakepulver eller natron som noen har nevnt her tidligere.

I Farris er det bl a også klorider og sulfater som må til for smaken. Nyco er vel ikke så langt unna, men da må det altså settes til litt mer. Av positive ioner er det særlig natrium, kalium, magnesium og kalsium. Silisium fins også. Og sikkert også andre sporstoffer som bidrar til smaken.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Finnes det kullsyrepulver å få kjøpt noen plass? Slik at vann+dette pulveret blir noe ala farris?

 

Tørris. Kullsyren i brus er co2, tørris er co2 i fast form. For at tørrisen skal løses opp i vannet må du ha trykk. Innbiller meg at dette skal kunne gjøres ved å tilføre noen biter tørris i en brusflaske med f.eks. vann og ha en ventil på tuten som gjør at det opprettholdes trykk inne i flaska, samtidig som den ikke sprenger.

 

Lykke til :thumbup:

Farris har ikke så lav pH som det vil bli den flaska. Saltene i Farris gir høyere pH og andre bufferegenskaper enn brus. Man må ikke ha høyt trykk for å løse opp CO2 i vann. Men høyt trykk gir stort overskudd av CO2 og dermed mye karbonsyre i vann. pH ned mot 2,7 er ikke uvanlig i dagens brustyper f. eks. men ellers vil selvfølgelig tørris gi karbondioksid og karbonsyre i vannet. Se innlegg foran.

Lenke til kommentar

1. Hvordan oppsto den første replikatoren?

2. Hvorfor undersøker man ikke spermceller i biotimene på skolen? Et svært enkelt tiltak å iverksette, og oppmøtet og engasjementet hadde garantert gått i været.

3. Finnes det en bokanmeldelse av Bibelen?

Endret av flueprat
Lenke til kommentar
Hva er mest usunt av lam/får/sau fett og svinfett? Kompiser av meg sier at fett fra sau er noe av det mest usunne fettet du kan spise, mens fett fra gris er sunt :dontgetit:

Jeg kan ha lyst til å være enig med ham fordi ca 40% av fettsyrene i triglyseridene i svinespekk er enumetta oljesyre (oktadek-9-ensyre), mens det er langt mindre andel umettede fettsyrer i sau og kveg. Men det er nok antakelig ikke fullt så enkelt. Vi ødelegger antakelig fettstoffene ved tilberedning. Fordøyelse, opptak og innhold i av fettsyrer og andre fettstoffer (bl a kolesterol-typene) blir annerledes.

 

Dette er hovedbudskapet fra en tysk professor som også er/var spesialist på dietter og spiseforstyrrelser (egen klinikk). Dessverre husker jeg ikke navnet hans nå. Ifølge ham ville det vært langt mindre problemer med fedme og hjerte- karsykdommer hvis vi spiste fettstoffene mest mulig naturlige, nærmest rå! Bla annet fordi mye av fettet da vil tas opp som komplette og delvis komplette triglyserider i lymfesystemet.

 

Ett annet moment han tar opp er bruken av kunstig fett, margarintyper. Dette er jo en del av det samme som etter hvert, særlig i USA er fokusert på som transfett. Ved hydrogenering av sunne umettede fettsyrer fra planter og dyr lages fett med egnede bruksegenskaper. De helt mettede fettstoffene og delvis hydrogenerte fettstoffene får høyere andel av trans-dobbeltbindinger i fettstoffene enn det naturlige, som er mest cis og lite trans-dobbeltbindinger.

Lenke til kommentar

Er det fare for å få strøm gjennom se hvis man klatrer i en høyspentmast, men aldri er i fare for å komme borti selve kraftlinjene? Har en kompis som påstår det, men han påstår så mye rart :p

 

Ser det ikke helt for meg, for hvis strømmen kan "slå over" og i deg, hvorfor gjør den ikke det til vanlig? En høyspentmast er jo laget av metall!

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Er det fare for å få strøm gjennom ser hvis man klatrer i en høyspentmast, men aldri er i fare for å komme bort selve kraftlinjene? Har en kompis som påstår det, men han påstår så mye rart :p

 

Ser det ikke helt for meg, for hvis strømmen kan "slå over" og i deg, hvorfor gjør den ikke det til vanlig? En høyspentmast er jo laget av metall!

 

Strøm prøver alltid å gå korteste vei til jord, så hvis du er korteste vei kan den "slå over" i deg uten at du faktisk er nær kabelen ja. I alle fall i teorien, er usikker på hvordan dagens teknologi med tanke på skjerming osv er, men jeg ble fortalt det samme som kompisen din på grunnkurs elektro i alle fall.

Lenke til kommentar

Det han egentlig påstår er at strømmen kan "slå over" hvis du er 1-2 meter (muligens lenger) fra høyspentledningen, men metallet er jo mye nærmere enn dette. Jeg har aldri vært i toppen av en høyspentmast, men tviler på det er metertykke isolatorer i toppen.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...