Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Dersom lynet slår ned i havet, i hvor bred omkrets vil fisker dø? :p

Tja...I dødehavet vil jeg tro omkretsen er ganske stor pga stor ionekonsentrasjon.

Da er det jo flaks at det ikke lever fisk der fra før. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det mulig å drepe alle mennesker/fisker som befinner seg i havet ved å sende nok elektrisitet gjennom det?

I praksis vil jeg tro det er umulig - i og med at strøm har en tendens til å gå til jord den raskeste veien - det er som oftest rett ned.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Men hvordan fordeler strømen seg hvis vi stikker en kraftig strømkabel ned i havet? Blir den svakere og svakere eller hvordan er det egentlig?

Lenke til kommentar
Men hvordan fordeler strømen seg hvis vi stikker en kraftig strømkabel ned i havet? Blir den svakere og svakere eller hvordan er det egentlig?

Egenresistans i vannet vil vel kanskje redusere strømmen i takt med økende radiell utstrekning.

Motstand (eng: resistans) minker ikke den totale strømstyrken. Strømstyrken i kabelen/lynet vil være den samme også når man måler den samme strømgjennomgangen en annen plass, i sjøen.

Men litt forenklet kan man godt si at strømmen fordeler seg radielt ut fra der lynet slår ned i havet. Jeg tror nok det er en del forhold som saltinnhold, luftinnhold osv som varierer med dybden og som gjør at strømmen sprer seg mer eller mindre i enkelte lag. Særlig i områder med relativt lite havstrømmer og mye elver vil det nok bli en betydelig lagdeling. F.eks i Østersjøen.

Lenke til kommentar
Ca hva koster det å hoppe fallskjerm?
Hva koster det?

Prisen på et tandemhopp er kr. 3990 og det inkluderer video og stillbilder. Uten video og stillbilder koster tandemhoppet kr. 2990

På ukedagene mandag til og med fredag klokken 12 har vi reduserte priser på tandemhopp: kr.3790 med video og stillbilder, og kr.2790 uten video og stillbilder.

Kilde

2790 kr

Lenke til kommentar
Kongen ville ikke la ikke-katolikker eksistere.

wow såpass =) takk! Ville ikke queen Elizabeths slekt dødd ut ellernoe hvis the gunpowder plot hadde vert vellykket ?

Nja-nei.

De ville ta kverken på de ekstremt konservative katolikk-overhodene som hadde makta, og innføre datteren til Kongen som Dronning, som var noe mer åpen til idéen om flere typer religioner/avskudd av kristendommen.

Takk!

vent, robert Catesby ( lederen for the gunpowder Plot) var selv katolsk.. Men Han likte ikke at kongen bestemte at alle burde være katolske ? catesby var ikke en rebelsk protestant ?

for å være sikker

Lenke til kommentar

Hvor mange prosent av de som drikker øl drikker Hansa? Og hvor mange prosent drikker Tuborg?

Jeg har en diskusjon med en kompis som sier at "alle" drikker Tuborg, noe jeg er uenig i (jeg mener ikke det omvendte, men at jeg vil tro det er omtrent likt). Kunne vært greit med en meningsmåling eller salgstall for begge merker.

Lenke til kommentar

Tuborg er ungdommens øl fordi det er relativt billig vil jeg si. Men det smaker veldig veldig dårlig. Flertallet av dem som synes Tuborg er god øl har ikke smakt mange forskjellige merker utfra min synsvinkel. Tuborg er det første man drikker men idét man får litt erfaring går folk over til andre merker pils og vender aldri tilbake.

Lenke til kommentar

I Bergensområdet har jeg et inntrykk av at veldig mange drikker Hansa. Utifra et lite og uprofesjonelt overslag vil jeg tippe at det drikkes 50% eller mer av Hansa her i området.

I små mengder er kald Tuborg faktisk litt friskere enn Hansa. Men en litt merkelig ettersmak gjør at du går veldig lei etter hvert. Og på fylla konsumeres det naturlig nok litt større mengder, og derfor tar jeg heller Hansa. Hansa og Tuborg koster det samme her i området (19 kr pr. halvliter + pant).

Lenke til kommentar
Tuborg er ungdommens øl fordi det er relativt billig vil jeg si. Men det smaker veldig veldig dårlig. Flertallet av dem som synes Tuborg er god øl har ikke smakt mange forskjellige merker utfra min synsvinkel. Tuborg er det første man drikker men idét man får litt erfaring går folk over til andre merker pils og vender aldri tilbake.

For det første så er literprisen på Tuborg og Hansa omtrent den samme i de fleste butikker (rundt 40 kroner literen). Selv mener jeg også at Hansa er bedre enn Tuborg, men igjen, dette er min subjektive og relativt uerfarne mening. Jeg vil ha fakta og tall på bordet :) (for Bergen og bergensområdet)

I Bergensområdet har jeg et inntrykk av at veldig mange drikker Hansa. Utifra et lite og uprofesjonelt overslag vil jeg tippe at det drikkes 50% eller mer av Hansa her i området.

I små mengder er kald Tuborg faktisk litt friskere enn Hansa. Men en litt merkelig ettersmak gjør at du går veldig lei etter hvert. Og på fylla konsumeres det naturlig nok litt større mengder, og derfor tar jeg heller Hansa. Hansa og Tuborg koster det samme her i området (19 kr pr. halvliter + pant).

Jeg har også inntrykk av at det drikkes mer Hansa i allmennområdene. Jeg går på en ganske god allmenn skole, som også gjør at jeg er mer i de miljøene. Her får jeg inntrykk av at det drikkes mer Hansa enn Tuborg. Men jeg har også en del venner som går på yrkeslinjer på andre skoler, som har andre miljøer, og når jeg er ute med dem, virker det som det går mer i Tuborg. Uansett, så er det jo flere i begge miljøer som drikker det "omvendte" av det jeg har intrykk av, og noen som drikker andre merker enn de to vi snakker om.

EDIT:

Jeg tror et tema som øl-diskusjoner hører hjemme i en egen tråd, da dette nesten alltid fører til en heftig krangel om hvilket øl som er best.

Det er derfor jeg er på utkikk etter salgstall. Jeg er ikke ute etter hvilken øl som er best, men hvilken øl som selger mest.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...