Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvordan funker dette at noen er så "magnetiske" at man kan feste skjeer og lignende på dem?

 

http://youtube.com/watch?v=j9YXKypQ-fg

Det er et merkelig fysisk fenomen kalt friksjon. Du kan prøve selv. Klem en femkroning mot panna og den vil sitte der. Rynk på panna så løsner den. PS. Det fungerer ikke når man er nydusjet eller er dynket med talkum. Det reduserer friksjonen.

 

Hvordan kan HIV smitte fra kvinne til mann?

Via blod. F.eks hvis to personer med munnsår kliner og det kommer ørlite blod fra den ene i blodet til den andre. Det finnes selvsagt et utall andre måter blodsmitte kan skje på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvordan kan man reprodusere planter som ikke har frø?

 

Hos noen planter skjer reproduseringen igjennom røttene. Man kan ta en plante og skjære roten i to, og vips, så har man to planter! Om jeg ikke tar feil, vil planter som har såkalt "løkrot" reprodusere seg ved at det vokser opp nye løker utover på røttene, akkurat som poteter.

 

 

Det er et merkelig fysisk fenomen kalt friksjon. Du kan prøve selv. Klem en femkroning mot panna og den vil sitte der. Rynk på panna så løsner den. PS. Det fungerer ikke når man er nydusjet eller er dynket med talkum. Det reduserer friksjonen.

Joda, skjønte den :)

Men hvordan får de skjeer og større objekter? Jeg har prøvd lenge, men får det ikke til. En jeg kjenner kan stikke hånden sin forsiktig ned i en kopp med binders, og de sitter fast til hendene hans. Selv etter at han har vasket dem. Jeg prøver det samme, men det funker ikke.

Noe annet jeg også lurer på, er han derre "lyngutten" som gav fra seg støt(eller tok imot) i mange uker etter at det hadde slått ned lyn rett ved huset hans.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Hvordan funker dette at noen er så "magnetiske" at man kan feste skjeer og lignende på dem?

Det er et merkelig fysisk fenomen kalt friksjon. Du kan prøve selv. Klem en femkroning mot panna og den vil sitte der. Rynk på panna så løsner den. PS. Det fungerer ikke når man er nydusjet eller er dynket med talkum. Det reduserer friksjonen.

Jeg liker ikke å motsi selveste Simen1, men jeg er stygt redd for at fenomenet Simen1 beskriver med den fastklemte mynten i panna ikke kalles friksjon, men adhesjon (vedheng). Adhesjon oppstår f.eks når to plane glassplater klemmes sammen med litt vann i mellom, de sitter som limt.

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke å motsi selveste Simen1, men jeg er stygt redd for at fenomenet Simen1 beskriver med den fastklemte mynten i panna ikke kalles friksjon, men adhesjon (vedheng). Adhesjon oppstår f.eks når to plane glassplater klemmes sammen med litt vann i mellom, de sitter som limt.

Er det det fenomenet man oppdager om man har to metallflater som er nesten heeeeelt jevne og tar de intill hverandre og vrir litt? De kan nesten ikke løsnes ved å bli dratt fra hver sin side, men om man vrir tilbake løsner de uansett?

Lenke til kommentar
Lunsj er som regel mellom 11-12. Er ihvertfall da de fleste arbeidsplasser har "spisepause."

 

har ikkje hørt om noen bedrifter som har 1 timers pauser

 

eneste plassen æ har vært borti det e da jeg jobbet i frankrike

 

Edit: æ tok den nu e litt svimmel atm

Endret av Petree
Lenke til kommentar

Spørsmål:

 

Hvis man hadde grvd et hull tvers igjennom jorden (hypotetisk), og hoppet inn i dette, ville man da stoppet i midten, altså inners i kjernen på en måte?

 

En kompis av meg som mente at man ville akselerere og komme ut i en stor fart på andre siden, men det stemmer ikke med min forståelse av newtons lov. For hvis det var tilfelle, så om man hoppet en fra hver side, så ville de passert hverander på midten også da...?!?!

Lenke til kommentar
Er det noe man kan gjøre for å nyse? Holder på å nyse hele tia men det skjer ikke.

Noen som vet?

For meg pleier det å hjelpe å se mot skarpt lys, sola eller ei sterk lampe.

Støttes, hjelper veldig godt for min del òg.

 

Evt, kan du ta ørlite pepper, eller liknande fintmalte stoffar og sniffe. Då vil du vel framprovosere litt nysing. Pass på å ikkje ta for mykje då det vil feste seg inne i naseveggen og vere ekstremt irriterande :)

Lenke til kommentar
Spørsmål:

 

Hvis man hadde grvd et hull tvers igjennom jorden (hypotetisk), og hoppet inn i dette, ville man da stoppet i midten, altså inners i kjernen på en måte?

Man ville komme ut på andre siden ja, faktisk med akkurat like stor fart som man hoppet inn i hullet med (hvis man går utifra en perfekt uniform, sfærisk jord, ser bort i fra luftmotstand, og ser bort i fra alt av uniteressante småting som corioliskraften).

 

En kompis av meg som mente at man ville akselerere og komme ut i en stor fart på andre siden, men det stemmer ikke med min forståelse av newtons lov. For hvis det var tilfelle, så om man hoppet en fra hver side, så ville de passert hverander på midten også da...?!?!

Jeg skjønner ikke hvordan du syns det skulle være problematisk ut ifra Newtons lover. Når du hopper inn i hullet ditt så vil gravitasjon trekke deg mot midten av jorda (med avtagende styrke etterhvert som du faller lengre ned) helt til du passerer midten. I midtpunktet har du da veldig stor fart, og det samme gjelder jo da han som hoppet inn fra andre siden. Det er ingenting spesielt i midtpunktet som skulle stoppe deg helt plutselig (med mindre du kolliderer med han andre karen). Det eneste som skjer er at gravitasjonskreftene nå prøver å stoppe deg, og det vil ta akkurat like lang tid (og avstand) som det tok deg å komme opp i den farten, og du vil altså komme ut på andre siden av jorda.

Lenke til kommentar

Det varierer fra person til person. Jeg syntes dem var lett, men jeg har hørt mange mene det motsatte. Mange mener også det samme som meg. Det som er sikkert er at resultatet kommer ikke an på hvor mye du har fulgt med i matten, men snarere hvor smart du er og hvor mange baller du kan holde i luften samtidig.

 

EDIT: Med teknisk test regner jeg med at du snakker om prøvene som kan sammenlignes med IQ-tester.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...