Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvordan lages sprit på industriell måte forresten? Ser at en norsk vodka produsent skryter av at de har brukt de beste norske poteter :p

Industrielt lages det på samme måte. Både i drikkevareindustrien og til teknisk bruk. Hvis man vil ha høyere konsentrasjon enn 96% så tilsettes kjemikalier som reagerer med vann og felles ut.

Men hvor kommer poteten inn i bildet?

Forsåvidt det samme når man lager etanol av mais o.l.

 

Etanol = Alkohol right?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok hepatittvaksine for snart tre år siden. Blir jeg imun om jeg tar den en gang til nå?

 

Hvordan lages sprit på industriell måte forresten? Ser at en norsk vodka produsent skryter av at de har brukt de beste norske poteter :p

Industrielt lages det på samme måte. Både i drikkevareindustrien og til teknisk bruk. Hvis man vil ha høyere konsentrasjon enn 96% så tilsettes kjemikalier som reagerer med vann og felles ut.

Men hvor kommer poteten inn i bildet?

Forsåvidt det samme når man lager etanol av mais o.l.

 

Etanol = Alkohol right?

 

Etanol er alkoholet som brukes i drikke, ja. Men det finnes mange andre typer, blant annet metanol.

Lenke til kommentar

I kjemitimen hadde vi om alkoholer. Læreren snakket om metanol, etanol og propanol. Han sa at du fikk den samme virkningen av alle, men at du døde av metanol, at du var full i noen timer på etanol, men at du effekten av propanol ikke forsvant før etter flere uker. Er dette faktisk sant?

Lenke til kommentar
I kjemitimen hadde vi om alkoholer. Læreren snakket om metanol, etanol og propanol. Han sa at du fikk den samme virkningen av alle, men at du døde av metanol, at du var full i noen timer på etanol, men at du effekten av propanol ikke forsvant før etter flere uker. Er dette faktisk sant?

 

Kjemilæreren min på videregående sa akkurat det samme. Du holder vel ikke til i bergen sør?

 

Jeg sitter 4 meter fra klokkeradioen min, og sitter jeg bent opp og ned går det bra. Reiser jeg meg eller legger hånda på musa blir det skurring i radioen. Hvorfor?

 

Er musen trådløs?

Lenke til kommentar
Jeg sitter 4 meter fra klokkeradioen min, og sitter jeg bent opp og ned går det bra. Reiser jeg meg eller legger hånda på musa blir det skurring i radioen. Hvorfor?

 

Er musen trådløs?

 

Nope.

 

Det ble bedre nå når jeg flytta på antenna, men skjønner fortsatt ikke hvorfor det begynte å skurre da jeg reiste meg og stod rett opp og ned eller når jeg tok på musa.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

På synstesten på sesjonen i dag fikk jeg på venstre øye ukorrigert 1.00 og samme på høyre..

Betyr det at jeg er litt langsynt da? Men jeg fikk jo karakter 9 på både fargesyn og normalsyn :S

Jeg trodde 0.00 var normalsyn.. Eller regnes det litt forskjellig?

Endret av gilera
Lenke til kommentar
Ser at en norsk vodka produsent skryter av at de har brukt de beste norske poteter :p

Men hvor kommer poteten inn i bildet?

Forsåvidt det samme når man lager etanol av mais o.l.

 

Etanol = Alkohol right?

Jepp, etanol er den drikkbare alkoholen vi vanligvis kaller sprit (polsprit/hjemmebrent). Alkoholen i vin og øl er også etanol. Etanol framstilles ved gjæring av karbohydrater. Karbohydratene kan enten være i form av sukker eller stivelse, og poteten er rik på stivelse.

 

Metanol framstilles vanligvis ved gjæring av cellulose, altså f.eks trevirke.

 

Metanol er sterkt giftig og kan føre til blindhet og død. Den eneste kjente motgiften er etanol. Metanol forbrennes langsommere av kroppen enn etanol, så en metanolforgiftet person må få stadig tilførsel av etanol inntill all metanolen er forbrent. Fordi det er vanskelig å avgjøre når kroppen er metanolfri er det livsviktig at behandlingen skjer på et sykehus med det nødvendig kontrollutstyret.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...