Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I det siste har det blitt vanlig med flere prosessorkjerner. Men hvorfor har ikke hver kjerne hver sin separate mengde internminne å jobbe med?

De har det. Både registeret, L1 cache, en rekke mindre buffere og i noen tilfeller (Phenom) også L2 cache. Siste cache-nivå (L2 for Intel og L3 for AMD) er derimot lurt å dele på slik at prosessorene slipper å sende data via eksternminnet for å dele på data de begge jobber med i øyeblikket. Siste nivå cache er alltid mye raskere enn eksternminnet. Hvis ikke så hadde det ikke vært noe poeng å ha det. Hvis en prosessor trenger data fra L1 cachen til den andre så er det tregere og mer komplisert å hente det derfra enn å hente det i L2 cachen. Hvis man skulle delt f.eks L1 cachen så ville det blitt en mer komplisert konstruksjon som gjør cachen tregere. Det ønsker man ikke.

Lenke til kommentar

No var du litt generaliserande her. Gutar burde få ein jambyrdig sjans for å få bustad som jentene. Sjølv om evt. føregåande rakafantar har oppført seg som svin. Kor forsvann likestillinga hen? Det overraskar meg kor mange huseigarar som berre låner ut til jenter.

Lenke til kommentar

Spesielt når jenter har en tendens til å være endel mer høylytte og kranglete i fylla.

En ting jeg har fått med meg er at mens gutter/menn blir mer og mer survete i fylla etter som årene går, er at jenter er stikk motsatt, og blir mer utadvent i fylla. Spesielt på byen.

 

Når kjønnene er ca 18-20 er de så og si like i fylla, rølpete og overkåte. Men etter det så går menn til de rolige fyllekulene, og jenter til festing, hvor den som roper høyest får første valg i mannsoffer. Eldre damer på byen tipper også mer enn menn på samme alder.

 

Tror heller at når utleiere ser på kjønn, så går de etter jenter fordi stereotypen sier at de er mer opptatt av stell og renslighet.

Lenke til kommentar
No var du litt generaliserande her. Gutar burde få ein jambyrdig sjans for å få bustad som jentene. Sjølv om evt. føregåande rakafantar har oppført seg som svin. Kor forsvann likestillinga hen? Det overraskar meg kor mange huseigarar som berre låner ut til jenter.

 

Det er ikke Frigata som leier ut, klag til husleierene om du mener de bør gi like sjangser til begge kjønn. Ellers er det tildels vesentlig forskjeller mellom å bo med gutter og jenter, og jeg har bodd med mange. Alle er ikke like, men over det jevne er det eneklte trekk som er mer vanlig hos jenter, og enkelte som er mer vanlig hos gutter, noen gode og noen mindre gode.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan kan man trene seg opp til å få bedre reaksjonsevne?

 

Vi pleide å gjøre den «linjal-leken» da vi var yngre. Dvs. at en person holder en linjal vertikalt i den ene enden mellom to av dine fingre. Personen slipper så linjalen og du skal selvfølgelig klemme rundt den fort som f**n. Det snedige med denne leken er at du kan måle din reaksjonsevne i cm/mm.

 

Var kanskje noe mer proft svar du var ute etter, men kom på dette i farten. Ellers er vel mange dataspill greit å trene opp sin reaksjonsevne på.

Lenke til kommentar
Hvordan kan man trene seg opp til å få bedre reaksjonsevne?
Vi pleide å gjøre den «linjal-leken» da vi var yngre. Dvs. at en person holder en linjal vertikalt i den ene enden mellom to av dine fingre. Personen slipper så linjalen og du skal selvfølgelig klemme rundt den fort som f**n. Det snedige med denne leken er at du kan måle din reaksjonsevne i cm/mm.

 

Var kanskje noe mer proft svar du var ute etter, men kom på dette i farten. Ellers er vel mange dataspill greit å trene opp sin reaksjonsevne på.

Var i hovedsak sånne svar (som den linjaøvelsen) jeg tenkte på, ja. Øvelser, liksom.. Takk :)

Ikke dataspill, selv om det kanskje funker fett. Jeg er ute etter litt mer "fysiske" øvelser enn å spille dataspill.

Lenke til kommentar
Hvordan kan man trene seg opp til å få bedre reaksjonsevne?

Du kan òg trene reaksjon ved speling av diverse spel. Folk som aktivt speler t.d. CS eller Quake har ofte ei god reaksjonsevne. Ei tidlegare FPS legende (aka. Fatal1ty) sa han spelte mykje ping-pong for å trene reaksjon. Så du kan jo byrje med den sporten, som i tillegg er dritgøy :)

 

Edit: Las ikkje innlegget rett før meg, fail :(

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg trene øynene mine til å bruke mitt høyre som "hovedøye"?

Jeg foretrekker å se gjennom søkeren med mitt høyre øye og "sammenligne" det med hva jeg ser gjennom venstre øye.

Jeg får det til ganske greit, men skulle gjerne sett "mer" på høyre øye.

Ett forslag dere kommer med er sikkert å gå med lapp over venstre øye eller noe, men det vil jeg ikke :)

Noen andre tips?

 

Er dette snedig nok?

Lenke til kommentar
Det har vel noko med at mange huseigarar (les: haiar) har sett seg lei på festing, pissing, herjing, naboklagar, høg musikk og alt anna som høyrer med i gutar sin kvardag.

Og jenter jeg snakker med ler av utleiere som tenker slik og gnir seg i hendene fordi de får fordeler. At jenter er så mye bedre er selvsagt bare piss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...