Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hørte i en eller annen sci-fi film at de ikke kunne gå i warpdrive fordi navigasjonscomputeren ikke fungerte, og da kunne de risikere å fly rett inn i planeter. Men nå er jo ikke dette noe virkelig forskning, så manusforfattere kan vel legge til og trekke fra det de vil.

 

Den kjøper jeg. ;)

Lenke til kommentar
Nja, det har vel mere med at ift det enorme verdensrommet er en planet bare et bitte lite sandkorn som er lett å unngå hvis man programmerer navigasjonscomputeren riktig. Selv om du flyr uendelig fort står jo fortsatt planetene og objektene fast der de er, de går jo ikke i oppløsning (eller enkelte atomer) selv om du gjør det.

 

Hørte i en eller annen sci-fi film at de ikke kunne gå i warpdrive fordi navigasjonscomputeren ikke fungerte, og da kunne de risikere å fly rett inn i planeter. Men nå er jo ikke dette noe virkelig forskning, så manusforfattere kan vel legge til og trekke fra det de vil.

 

dessverre ville det være umulig å ta 90 graders svinger i en sånn hastighet, og da ville du (ettersom det går litt fort) ha krasjet O.o

 

Jeg trenger en attestert kopi av vitnemålet mitt. Jeg har en original som er stemplet av skolen og underskrevet, duger denne? Eller kan jeg sende en helt vanlig kopi av denne?

 

Alt som er stemplet og underskrevet av skolen duger. Men du kan ikke kopiere den igjen til en gyldig kopi O.o

Lenke til kommentar
Men siden warpdrive bare er ren tulleteori sier jeg at det ER mulig å ta 90 grader svinger. Sådetså.

Det er umulig. Du må da deakselerere fra (fart) til 0 i fartsretningen du kommer fra, og akselere fra 0 til (fart) i den andre retningen i løpet av 0 tid. Det vil si, umulig.

 

Sett fra en ekstern observatør sin side.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Ok ;) Fritt for ikke å sitte på i din fantasi, for da går min fantasi av skaftet og jeg dør :/

 

Men spøk til alvor, ingen som vet noe mer om tesla koil?

 

Kort sagt:

En lyngenerator, som forskere bruker til aa forske paa lyn.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_coil

 

Takk for tanken, jeg utdypet spørsmålet litt mer på siden før, og derfor kortet jeg det ned her. Det der er dessverre det jeg selv kunne oppdrive. Er på leting etter en enkel versjon som ikke går så veldig dypt in på variabler osv. på hvordan den funker ^^

Lenke til kommentar

Er warpdrive mulig i det hele tatt? Nei. Derfor er å diskutere konsekvensene av å svinge i warpdrive også meningsløst. Ingen har rett eller feil fordi det ikke fins. Vi snakker ikke om å følge fysikkens lover, som sier at ingenting kan reise fortere enn lysets hastighet her. Vi snakker om å oppheve fysikkens lover og reise over tusen lysår på et øyeblikk, som de gjør i star trek og star wars. Da er det ingen vits å dra inn realistiske regler.

Lenke til kommentar

Dagens fysikklover er dagens fysikklover. Om de gjelder om 100 år vet du ikke. Du har rett med at warp ikke er mulig med dagens teknologi, men du glemmer at det ikke er mange årene siden flyet var en umulighet. Ikke mer enn 500 år siden folk trodde Jorda var flat.

Hva med nanoteknologi? Er ikke mer enn 10 år siden dette var en fantasi på linje med warp.

Bare fordi vi ikke har utviklet vår teknologi langt nok betyr ikke at idéen er ugyldig.

 

Og 1000 lysår ville tatt ca ett år med Star Trek sin teknologi.

 

Edit: Og ikke bare det, hadde det ikke vært for serier som Star Trek, så hadde vi ikke hadde mobiltelefoner. Utviklingen av datamaskiner tok av etter at folk så de ville tingene på TV, fordi dette var fremtiden.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Da er egentlig bare spørsmålet, begynner vi å gå tom for ideer, og utvikler kun det vi har? Eller har vi fantasier nok til å se for oss en verden som er totalt endret?

 

For fortsetter vi bare å utvikler det vi alt har, vil det alltid ha en basis i de fysikk lover vi har i dag.

Endret av AAsaboy
Lenke til kommentar
Da er egentlig bare spørsmålet, begynner vi å gå tom for ideer, og utvikler kun det vi har? Eller har vi fantasier nok til å se for oss en verden som er totalt endret?

 

For fortsetter vi bare å utvikler det vi alt har, vil det alltid ha en basis i de fysikk lover vi har i dag.

Må tenke utenfor boksen. Ikke si at "A" går ikke, heller, hvorfor går ikke A? Hva om man angriper fra en annen vinkel?

Lenke til kommentar
Da er egentlig bare spørsmålet, begynner vi å gå tom for ideer, og utvikler kun det vi har? Eller har vi fantasier nok til å se for oss en verden som er totalt endret?

 

For fortsetter vi bare å utvikler det vi alt har, vil det alltid ha en basis i de fysikk lover vi har i dag.

Må tenke utenfor boksen. Ikke si at "A" går ikke, heller, hvorfor går ikke A? Hva om man angriper fra en annen vinkel?

 

Det hadde vel igrunn lite med hva jeg skrev å gjøre ^^

 

Jeg spurte bare om vi kom til å kunne fortsette å tenke utenfor boksen, eller om vi har blitt for opptatt av boksen ^^

Lenke til kommentar
Det hadde vel igrunn lite med hva jeg skrev å gjøre ^^

 

Jeg spurte bare om vi kom til å kunne fortsette å tenke utenfor boksen, eller om vi har blitt for opptatt av boksen ^^

Misforsto deg litt da :) . Men poenget mitt var at vi, som rase ikke klarer å se alternative muligheter og vi bli begrenset av denne boksen, så det hadde noe med spørsmålet ditt å gjøre :) .

Lenke til kommentar
Og ikke bare det, hadde det ikke vært for serier som Star Trek, så hadde vi ikke hadde mobiltelefoner.

Er ikke dette litt drøyt?

 

Nei, mannen som kom opp med dagens type mobiltelefoner (altså, de portable, ikke de som trengte bæresæler og agregat) var/er trekkie, og ville ha en sånn Communicator som Kirk brukte.

 

Ble nevnt i en dokumentar om teknologi som hentet inspirasjon fra Star Trek. Ble utgitt i forbindelse med 40års jubileumet til Star Trek. How William Shatner Changed the World.

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_ligh...and_experiments

 

One recent experiment made the group velocity of laser beams travel for extremely short distances through caesium atoms at 300 times c. In 2002, at the Université de Moncton, physicist Alain Haché made history by sending pulses at a group velocity of three times light speed over a long distance for the first time, transmitted through a 120-metre cable made from a coaxial photonic crystal.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...