Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg har også hørt at ekstrem søvnløshet er både farlig og dødelig. Det virker uskyldig de første par døgnene men det skjer mye rart med kroppen og hjernen når det blir mange døgn uten søvn.

 

Jeg vet hvor stor forskjell det er på meg selv etter 18-24-36 og 48 timer uten søvn. Trøttheten øker eksponensielt. Bare det å stå i ro får meg til å ønske å legge meg ned på bakken og sove selv om jeg vet jeg blir vekket om 5 minutter. (Jepp, helvetesuka i militæret). 4 døgn høres ekstremt hardt ut og jeg kan ikke forestille meg hvordan 11 døgn må føles med en fortsatt eksponensiell trøtthet fra dag 4 og utover. Jeg ville aldri i verden satt min psyke på spill ved å prøve å slå rekorden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvem er verdens rikeste person, og hvor rik er han?

2. Hvor rask er verdens raskeste Cyber 370?

3. Hvor stort er verdens største hus?

4. Hvor høyt er verdens høyeste bygning?

5. Hvilken bil er verdens største?

6. Hvordan sover måker

7. Hva er statskirke?

 

Takker for svar.. :)

Lenke til kommentar

1. Hvem er verdens rikeste person, og hvor rik er han?

Warren E. Buffett, $62 milliarder

2. Hvor rask er verdens raskeste Cyber 370?

Tja, jeg tipper et sted mellom 40-50 knop

3. Hvor stort er verdens største hus?

Mukesh Ambani bygger for tiden et 60-etasjer høyt hus i Mumbai. Flateareal fant jeg ingen ting om, men det er sagt at det skal ha ca. 600 tjenere...

4. Hvor høyt er verdens høyeste bygning?

Burj Dubai (under bygging). Skal bli et sted mellom 700 og 950 meter høyt.

5. Hvilken bil er verdens største?

Fant jeg ingen ting om?

6. Hvordan sover måker?

De sover på vanlig måte, men kan også sove til sjøs.

7. Hva er statskirke?

Har ikke tid til å svare :p

Lenke til kommentar
Jeg har også hørt at ekstrem søvnløshet er både farlig og dødelig. Det virker uskyldig de første par døgnene men det skjer mye rart med kroppen og hjernen når det blir mange døgn uten søvn.

 

Jeg vet hvor stor forskjell det er på meg selv etter 18-24-36 og 48 timer uten søvn. Trøttheten øker eksponensielt. Bare det å stå i ro får meg til å ønske å legge meg ned på bakken og sove selv om jeg vet jeg blir vekket om 5 minutter. (Jepp, helvetesuka i militæret). 4 døgn høres ekstremt hardt ut og jeg kan ikke forestille meg hvordan 11 døgn må føles med en fortsatt eksponensiell trøtthet fra dag 4 og utover. Jeg ville aldri i verden satt min psyke på spill ved å prøve å slå rekorden.

 

Effekten av mangel på søvn er omdiskutert i psykologien, men som nevnt er det flere som har vært oppe i de antallet dager det her er snakk om før uten permanente problemer, og med relativt beskjedne midlertidige problemer. Når folk blir observert så blir de gjerne ikke trøttere etter dag 3 (har selv prøvd 3 døgn, og kan egentlig skjønne det, da man er såpass trøtt at det er vansklig å forestille seg at man kan bli trøttere uten å sovne, ihvertfall i enkelte perioder av døgnet).

 

AtW

Lenke til kommentar
Korleis verkar instinkt hjå dyr? Er det som med menneske at dei reagerer på stoff som vert skilte ut av hypofysen i hjernen, sansar etc?

 

Prøvd å være forelsket noen gang? Foregår nok på samme måten hos dyrene.

-Sult

-Lyst

-Tørst

-Osv.

 

(Jeg formulerte meg tragisk her over, men jeg satser på at poenget kom frem.)

 

 

Jeg lurer veldig på Tesla Koil.

 

-Hva er dette? (litt mer utdypet enn "en lynmaskin")

-Hvordan virker det?

-Hva trenger man for å lage det, og hvordan?

 

Spennende saker :roll:

Lenke til kommentar
Hvordan kan de i Star Trek unngå å treffe objekter i rommet når de reiser i warp?

Siden warp-speed bare er et fantasiprodukt trenger de heller ikke bekymre seg over å treffe objekter der. :)

(Det var et kjedelig svar men 'korrekt' svar i henhold til star-trek lore finnes nok på wikipedia)

Lenke til kommentar
Hvordan kan de i Star Trek unngå å treffe objekter i rommet når de reiser i warp?

 

 

I en så høy fart vil atomene og elektronene bevege seg fritt i forhold til hverandre slik at det ikke finnes motstand i materien (som ville gjort det umulig å oppnå en slik fart), og de kan da faktisk flyte rett gjennom slike gjenstander (Total bullshit svar, men til en fiktiv serie trengs vel også et fiktivt svar? :))

Endret av AAsaboy
Lenke til kommentar
Hvordan kan de i Star Trek unngå å treffe objekter i rommet når de reiser i warp?

 

 

I en så høy fart vil atomene og elektronene bevege seg fritt i forhold til hverandre slik at det ikke finnes motstand i materien (som ville gjort det umulig å oppnå en slik fart), og de kan da faktisk flyte rett gjennom slike gjenstander (Total bullshit svar, men til en fiktiv serie trengs vel også et fiktivt svar? :))

 

Takk, jeg likte det likevel.

Men kan ikke si jeg husker teorien om at materien går i oppløsning i lyshastighet...

Lenke til kommentar
Jeg har en bestemor som gomler i seg vitaminer og slikt som om at det skulle være godteri. Jeg lurer på om dette kan være skadelig, og om dere eventuelt kan finne en side der det står om konsekvensene av overdoser?

 

Diare er en veldig vanlig plage etter man har hatt i seg for mye vitaminer. (Skal nevnes at det sikkert er andre plager også)

 

Har man i seg for mye vitaminer blir man enkelt og greit vitamin-forgiftet. Men dersom din bestemor har veldig lavt innhold av vitaminer er det klart at hun må ha i seg noen. Skjønt jeg tror ikke det er sunt selv for henne å sitte med en bolle vitaminer foran tv-en en lørdagskveld. ;)

Endret av AAsaboy
Lenke til kommentar
Jeg har en bestemor som gomler i seg vitaminer og slikt som om at det skulle være godteri. Jeg lurer på om dette kan være skadelig, og om dere eventuelt kan finne en side der det står om konsekvensene av overdoser?

 

Ja, vitaminer kan også være skadelig, i overdoser. Vannløselige vitaminer vil bli skilt ut i urinen om du får for mye. Eksempel på dette er B og C-vitaminer.

Mens fettløselige, som f.eks. A og D vil lagres i kroppen ved overdoser og kan dermed gi forgiftninger. Du finner mye info om dette i legetidsskrifter, og på wikipedia tenker jeg.

Lenke til kommentar
Hvordan kan de i Star Trek unngå å treffe objekter i rommet når de reiser i warp?

 

 

I en så høy fart vil atomene og elektronene bevege seg fritt i forhold til hverandre slik at det ikke finnes motstand i materien (som ville gjort det umulig å oppnå en slik fart), og de kan da faktisk flyte rett gjennom slike gjenstander (Total bullshit svar, men til en fiktiv serie trengs vel også et fiktivt svar? :))

 

Takk, jeg likte det likevel.

Men kan ikke si jeg husker teorien om at materien går i oppløsning i lyshastighet...

 

Beklager, i mitt fullt oppdiktede svar mente jeg selvfølgelig at siden atomene og elektronene beveger seg fritt, beveger de seg GJENNOM materien, med uhyre lav motstand. Lik som en stein har mindre luftmotstand i fall, enn en fallskjerm har ;)

Lenke til kommentar

Nja, det har vel mere med at ift det enorme verdensrommet er en planet bare et bitte lite sandkorn som er lett å unngå hvis man programmerer navigasjonscomputeren riktig. Selv om du flyr uendelig fort står jo fortsatt planetene og objektene fast der de er, de går jo ikke i oppløsning (eller enkelte atomer) selv om du gjør det.

 

Hørte i en eller annen sci-fi film at de ikke kunne gå i warpdrive fordi navigasjonscomputeren ikke fungerte, og da kunne de risikere å fly rett inn i planeter. Men nå er jo ikke dette noe virkelig forskning, så manusforfattere kan vel legge til og trekke fra det de vil.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...