Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvis man er på farten, ikke har kalkulator men vil hoderegne et grovt overslag over stigning vs vinkel så kan man ta antall grader og gange med 2 for å finne stigningen. F.eks 5° = 10% stigning. Denne oppskriften har en nøyaktighet på rundt +/- 15% i intervallet 0-45° (0-100% stigning)

 

Vil man hoderegne mer nøyaktig kan man begrense området til 0-10° og gange antall grader med 7/4. Da vil nøyaktigheten bli bedre enn +/- 1%. Kjekt å vite om man skal regne stigningsprosent på veiskilt om til grader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det motorvei fra Oslo til Sandefjord? Har Statens veivesen bygd ut firefelts ned dit nå?

 

Er motorvei hele veien ja, men det er kun 4-felt til tønsberg, etter det blir det 2-felt.

Er en god stund siden de sluttet med å bruke ordet "motorvei" om to/tre-felters vei. Nå må en vei ha minst fire felter, midtskille og flerplanskryss for å kalles "motorvei".

 

Det er motorvei fra Oslo til Tønsberg, med unntak av to steder:

En kort strekning ved Drammen og strekningen Tønsberg til Sandefjord, der det er tofelters vei.

 

De bygger motorvei ved Drammen og sør for Sandefjord nå, strekningen Tønsberg-Sandefjord er planlagt å bygges først i 2010.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Er en god stund siden de sluttet med å bruke ordet "motorvei" om to/tre-felters vei. Nå må en vei ha minst fire felter, midtskille og flerplanskryss for å kalles "motorvei".

 

"De"?

Så vidt meg bekjent så finnes det fortsatt motorvei klasse A og B her i landet, og det har da virkelig ikke vært snakk om å fjerne noen av betegnelsene selv om det ikke er 4-felt overalt.

 

Selv om du ikke kaller det motorvei betyr da ikke at det ikke er det ;)

Lenke til kommentar

Da tar du feil. "Motorvei" er motorvei klasse A, mens "Motortrafikkvei" er motorvei klasse B.

 

Uansett hvor mange som sier Klasse A & B gjør det ikke mer korrekt selv om. Jeg kan godt kalle sokkelleiligheten min for en toppetasjes luksusleilighet, men er det korrekt?

Endret av Insty
Lenke til kommentar
"De"?

Så vidt meg bekjent så finnes det fortsatt motorvei klasse A og B her i landet, og det har da virkelig ikke vært snakk om å fjerne noen av betegnelsene selv om det ikke er 4-felt overalt.

 

Selv om du ikke kaller det motorvei betyr da ikke at det ikke er det ;)

Linker til en PDF-fil, les venstre spalte.

 

http://www.vegvesen.no/vegenogvi/09_06/skjerm/4.pdf

 

Dette var i 2006. Jeg ville ikke skrevet det jeg skrev over om ikke jeg var helt sikker på at de faktisk har endret på ordbruken.

 

PS. Grunnen til at jeg ikke brukte begrepet "motortrafikkvei" i innlegget mitt over er at jeg ikke helt husker om tofelters-strekningen ved Drammen er klassifisert som så. Men strekningen Tønsberg-Sandefjord er det.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Linker til en PDF-fil, les venstre spalte.

 

http://www.vegvesen.no/vegenogvi/09_06/skjerm/4.pdf

 

Dette var i 2006. Jeg ville ikke skrevet det jeg skrev over om ikke jeg var helt sikker på at de faktisk har endret på ordbruken.

 

PS. Grunnen til at jeg ikke brukte begrepet "motortrafikkvei" i innlegget mitt over er at jeg ikke helt husker om tofelters-strekningen ved Drammen er klassifisert som så. Men strekningen Tønsberg-Sandefjord er det.

 

Tydligvis noen endringer siden jeg tok lappen.

 

Tror nok ikke den strekningen ved Drammen er klassifisert som noe spesiellt mer enn annleggsvei for øyeblikket :p

Lenke til kommentar
ikke snedig. men i mange filmer er det jo slik at folk går til sånne bokser som er låst. ofte i bank osv. ofte i "kriminelle filmer" at en forbryter har mye panger i en sånn boks hos bank osv. er det slike i norge også? hva kalles di? hvem har slike bokser? hav koster di? :p

 

De kalles bankbokser og finnes i en del banker ;)

Koster alt fra 200 til 1000 kr pr år.

Lenke til kommentar

Fordi det er svindyrt å kjøpe øl på uteplasser, sitter folk hjemme til over midnatt og drikker seg møkkfulle før de går ut.

Sørover i Europa er "vorspiel" et helt ukjent begrep. Folk jeg dro ut med i Barcelona skjønte ikke poenget med å sitte inne og drikke først.

 

Som Ian Wright i Planet Guides sa når han var i Bergen:

 

"You need a small mortgage to be able to have a drink in this country"

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...