Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0
Hvorfor svetter noen når de spiser sterk mat?

 

jeg tror det er fordi at sterk mat gir oss en følelse av at det er varmt, derfor.

 

jeg er ikke sikker på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor har det seg slik at vi gutter er mest opptatt av å konkurrere? Er dette noe som ligger i kroopen vår som gjør dette? Hvorfor er det slik?

 

Eller er det bare jentene som ikke liker å konkurrere like mye?

Testosteron :D

 

Det vidunderlige middelet som gir oss konkurranseinstinkt, sinne og mye mer =)

Lenke til kommentar

Hvorfor får man vondt i magen / ryggen når man bøyer seg nedover og ser nedover og litt mot brystet? Når man sitter altså.

Har dette noe å gjøre med at jeg er trøtt, for jeg får sjelden vondt på denne måten midt på dagen når jeg er helt våken.

Endret av Kallileo
Lenke til kommentar

Hvorfor føles chili etc brennende i munnen? Det er fordi chilier inneholder en kjemikalie som heter "capsaicin", som reagerer med reseptorene på tungen. Det er samme reseptorer som får deg til å kjenne at f.eks. pizza er for varm til å spise. Det får også nervene til å reagere så man føler smerte i munnen. Det er visstnok det naturlige forsvaret chilipepper har mot å bli spist. Capsaicin brukes til mange ting som ikke har med smerte å gjøre, f.eks. i nesespray for å "åpne nesa", eller den øker blodstrømmen til området det tilføres som kan få ting til å hele fortere og hjertemedisin. Det er også en hovedingrediens i pepperspray.

 

Smerten kureres best ved å drikke melkeholdig drikk, da fettet i melkedrikker nøytraliserer capsaicinet på tungen og får vekk smertefølelsen umiddelbart. Derfor hjalp det ikke mye å drikke vann. Det brenner jo ikke på tunga så det kan slokkes med vann. Vann har ikke fett i seg. Samme med øl også. Cola brenner bare mere pga kullsyra.

 

Så alt dette på en dokumentar på National Geographic for litt siden.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Mange i gamleklassa mi var rødruss, og de gikk serviceelektronikk.

Hvorfor kunne de det? Spørte aldri, hvis de ikke ville være skikkelig svartruss så værsågo >_>

 

De ville selvsagt ha muligheten å dra rødrussdamer. Innbiller meg at det er litt flere mannlige svartruss enn kvinnelige.

Lenke til kommentar
Hvorfor føles chili etc brennende i munnen? Det er fordi chilier inneholder en kjemikalie som heter "capsaicin", som reagerer med reseptorene på tungen. Det er samme reseptorer som får deg til å kjenne at f.eks. pizza er for varm til å spise. Det får også nervene til å reagere så man føler smerte i munnen. Det er visstnok den naturlige motstanden chilipepper har mot å bli spist. Capsaicin brukes til mange ting som ikke har med smerte å gjøre, f.eks. i nesespray for å "åpne nesa", eller den øker blodstrømmen til området det tilføres som kan få ting til å hele fortere og hjertemedisin. Det er også en hovedingrediens i pepperspray.

 

Smerten kureres best ved å drikke melkeholdig drikk, da fettet i melkedrikker nøytraliserer capsaicinet på tungen og får vekk smertefølelsen umiddelbart. Derfor hjalp det ikke mye å drikke vann. Det brenner jo ikke på tunga så det kan slokkes med vann. Vann har ikke fett i seg. Samme med øl også.

 

Så alt dette på en dokumentar på National Geographic for litt siden.

Det er ikkje fettet i melka, men proteinet casein.

Casein (from Latin caseus "cheese") is the predominant phosphoprotein (αS1, αS2, β, κ) that account for nearly 80% of proteins in milk and cheese.
Cooling and mechanical stimulation are the only proven methods to relieve the pain; capsaicin is not water-soluble, so water and most other liquids will only dull the pain by cooling the area, but will not have any lasting effect. The burning sensation will slowly fade away if no actions are taken. Dairy products are one of the most effective forms of relief; casein, a phosphoprotein found in milk, acts as a detergent to dissociate the capsaicin from nerve receptors, allowing it to wash away. (Dustrophsky, 2006). [8]
http://en.wikipedia.org/wiki/Capsaicin
Lenke til kommentar
Jah, jeg bare gjenfortalte det jeg husket fra programmet :) Nå er det svart på hvitt her. Hvertfall, spiser du sterk kebab, drikk en milkshake ved siden av istedet for cola. Myyyeeee bedre.

 

Det smaker jo hugg og helvete, men jeg ser poenget ditt.

 

Uansett, hvis du spiser en sterk kebab uten å tåle det valgte du feil styrke :p

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen mellom rød- og blåruss?

Rent bortsett fra det åpenbare så har rødrussen gått allmennfag mens blårussen har gått allmennfag med økonomi, eller salg og service.

 

På St. Olav VGS i Stavanger blir alle blåruss, selv om de går allmennfag - men dette er knyttet opp til at St. Olav opprinnelig var en handelshøyskole. Finnes sikkert noen andre eksempler rundt om i landet også!

 

Bare for å vise at alle regler har sine unntak :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...