Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden radiobølger er EM-bølger på lik linje med synlig lys, kan de konsenstreres/bøyes på samme måte i en linse/forstørrelsesglass?

Nei, de har lengre bølgelengde og vil bare gå rett gjennom uten å bli konsentrert. KANSKJE om man hadde et digert førstørrelsesglass. Noen andre kan utdype ;)

Lenke til kommentar
Siden radiobølger er EM-bølger på lik linje med synlig lys, kan de konsenstreres/bøyes på samme måte i en linse/forstørrelsesglass?

Se på takene der du bor. Parabolantenner er egentlig speil som fokuserer mikrobølgestråling fra sattelitter i mottakeren mens på 'svenskeantenner' har du en bom med mange antenne-elementer. Bare et av disse elementene er koblet til TVen, resten er speil og linser for å fokusere antennen.

Edit:Leif

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar
Ja det vet jeg; men kan de også bøyes i prismer eller linser? Jeg vet at bølgelengden er mye større enn i synlig lys, men da er jo bare å finne et større prisme/linse?

Det holder ikke at selve linsa er fysisk større. Det er egenskapene til selve materialet som er viktig. Er litt på tynn is nå men jeg regner med at 'gitterstørrelsen' i stoffets krystallstruktur har en del å si. Kanskje du kunne laget en mikrobølgelinse ved å lage et gitter med åpning tilpasset bølgelengden til bølgene du skal avlede.

Lenke til kommentar

Ja.

År om annet dukker det opp slike eksperimenter, men etter det jeg vet er det ikke akkurat utbredt selv om teorien er på plass og fungerer. Materialvalg er ikke helt enkelt siden det skal bøye (refraktere) elektromagnetisk stråling uten å absorbere for mye i båndene du er interessert i. Ett populært materiale i slike prosjekter er polystyren (ekspandert polystyren er kjent som isopor).

En artikkel:

http://www.csiro.au/files/mediarelease/mr2001/Luneburg.htm

Lenke til kommentar

Det ble født 58 500 barn i Norge i 2007, eller et gjennomsnitt på 160 per dag. Tallet varierer nok voldsomt fra dag til dag, men jeg tror likevel sannsynligheten for 0 fødsler per dag er svært liten. Ser man over de siste 100 år så tror jeg nok sannsynligheten stiger en god del. Særlig under 1. og 2. verdenskrig.

Lenke til kommentar
Er det noen dager i år hvor det ikke er noen som fyller 18 år? Eller for å formulere litt annerledes. Var det noen dager i 1990 hvor det ikke ble født noen barn?

Ja, det finnes en sånn dag. 29. februar i år var det ingen som fyllte 18 år, for 1990 var ikke et skuddår.

Lenke til kommentar
Hvordan er reglene for skyting med luftgevær? (hvor det er lov osv.)

Det er i alle fall 5000,- i bot for å bære luftvåpen på offentlig sted.

jeg er usikker på regler rundt bruk av våpenet, men som med alt annet er det vel sikkerhetsavstander som man må respektere. Du skal alltid vite hva som er bak det du sikter på.

Edit, leif

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar
Hvordan er reglene for skyting med luftgevær? (hvor det er lov osv.)

Det er i alle fall 5000,- i bot for å bære luftvåpen åpenlyst på offentlig sted.

jeg er usikker på regler rundt bruk av våpenet, men som med alt annet er det vel sikkerhetsavstander som man må respektere. Du skal alltid vite hva som er bak det du sikter på (hvis du skulle bomme, men det gjør du vel aldri? ;) )

Ok, fortsetter å bære det i den nokså anonyme boksen det kom i ja :)

Noen som har noen idé om hva politiet ville gjort i denne situasjonen?

Jeg står og skyter på en brygge i to retninger. Ene retningen er utover vannet hvor jeg har sikt minst en kilometer i retningen jeg skyter. Jeg skyter også innover mot en fjellvegg og ting som jeg har plassert mellom meg og fjellveggen. Med andre ord, jeg har full kontroll over hvor kulene vil havne. Jeg ikke er sikker på om det er offentlig eller privat område.

EDIT:

I forskrift 21. juli 2003 nr. 979 om endring i forskrift 25. januar 1963 nr. 9722 om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon gjøres følgende endringer:

§ 13-8, § 14-9, § 16-16 og § 17-4 oppheves.

§ 2-15 annet ledd tilbakeføres til slik den lød før endringen av 21. juli 2003 nr. 979 og skal lyde:

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å eie eller inneha luft- og fjærvåpen (herunder luftvåpen drevet med gass) som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før 1. januar 2001.

Mitt luftgevær er 5.5mm. Burde det da være lurt å kontakte politiet og søke om tillatelse? Jeg er 18 år.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...