Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallo!

 

Jeg, som enhver god gamer, følger jo så klart 60-minutter spille - 15 mi.. 15 SEKUNDER... 1,5 sekunder-regelen.

 

(At man skal se bort fra skjermen en liten stund innimellom for ikke å ødelegge ansiktsvinduene..)

 

MEN. Jeg har alltid sett ut av vinduet. Men så slo det meg, jeg ser da aldeles ikke noe lengre unna? Sett at vinduet er like langt fra meg som fra skjermen. For SELVE lysstrålen sendes jo kun til GLASSET, hvor den... brytes og.. blir. Til. :hmm:

 

Altså. Dere skjønner greia? Hjelper det virkelig å feste blikket på en plante langt unna hvis man ser GJENNOM vinduet/transparent dings?

 

Strengt tatt blir vel ikke strålene reflektert... Eller er det FOKUSPUNKTET som har noe å si?

 

Blir stresse jeg. *strikke videre*

Lenke til kommentar
Hallo!

 

Jeg, som enhver god gamer, følger jo så klart 60-minutter spille - 15 mi.. 15 SEKUNDER... 1,5 sekunder-regelen.

 

(At man skal se bort fra skjermen en liten stund innimellom for ikke å ødelegge ansiktsvinduene..)

 

MEN. Jeg har alltid sett ut av vinduet. Men så slo det meg, jeg ser da aldeles ikke noe lengre unna? Sett at vinduet er like langt fra meg som fra skjermen. For SELVE lysstrålen sendes jo kun til GLASSET, hvor den... brytes og.. blir. Til. :hmm:

 

Altså. Dere skjønner greia? Hjelper det virkelig å feste blikket på en plante langt unna hvis man ser GJENNOM vinduet/transparent dings?

 

Strengt tatt blir vel ikke strålene reflektert... Eller er det FOKUSPUNKTET som har noe å si?

 

Blir stresse jeg. *strikke videre*

Så lenge du fokuserer på det som er langt unna har det ingenting å si om det er et vindu mellom eller ikke. Lyset (det av lyset som slipper gjennom) har tilnærmet akkurat samme retning og spredning.

Lenke til kommentar
Hallo!

 

Jeg, som enhver god gamer, følger jo så klart 60-minutter spille - 15 mi.. 15 SEKUNDER... 1,5 sekunder-regelen.

 

(At man skal se bort fra skjermen en liten stund innimellom for ikke å ødelegge ansiktsvinduene..)

 

MEN. Jeg har alltid sett ut av vinduet. Men så slo det meg, jeg ser da aldeles ikke noe lengre unna? Sett at vinduet er like langt fra meg som fra skjermen. For SELVE lysstrålen sendes jo kun til GLASSET, hvor den... brytes og.. blir. Til. :hmm:

 

Altså. Dere skjønner greia? Hjelper det virkelig å feste blikket på en plante langt unna hvis man ser GJENNOM vinduet/transparent dings?

 

Strengt tatt blir vel ikke strålene reflektert... Eller er det FOKUSPUNKTET som har noe å si?

 

Blir stresse jeg. *strikke videre*

 

Det er formodentlig for å trene musklene i øyet det gjøres (evt la de slappe av, da uendelig fokus vel er ekvivalent med å ikke stramme musklene som regulerer fokus om jeg ikke husker feil), det viktige er dermed at du fokuserer langt unna, du trenger forsåvidt ikke engang å se på noe som er langt unna, men det er jo lettere å ha "langfokus" om du faktisk ser på noe som er på litt avstand.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker, men vindu er gjennomsiktig fordi de har en krystallform eller noe lignende som gjør at lys (hvertfall synlig lys) kan passere upåvirket gjennom.

 

Uansett, blanke flater reflekterer jo lys tilnærmet perfekt (kanskje ikke med 100% refleksjon osv. men innfallsvinkelen er alltid den samme som utfallsvinkelen). Hvorfor er det slik?

 

Det er vel fordi at det er masse løse elektroner på overflaten av metalliske overflater som gjør at lyset blir reflektert, men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke bare blir reflektert tilfeldig.

Lenke til kommentar
Hvorfor er må pc/tv skjermen oppdatere seg mange ganger i sekundet?

Hvorfor kan ikke pixelene bare skifte farge?

 

Hmm, det er egentlig et ganske godt spørsmål, hvorfor sender ikke bare datamaskinen eller whatever beskjed når den vil ha endret en farge, og skjermen behandler dette fortløpende? Jeg kan tenke meg det gir økt kompleksitet og potensielt timingproblemer, om den får flere kommandoer per tidsenhet enn den klarer å behnadle, det vil kanskje også gjøre behandling av bildene vanskligere. Tipper hovedårsaken nok er at det er for mye jobb å implmentere et slikt system, og fordelene er relativt små.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...