Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva er restiksjonene på å føre kran når du er under 18?

Har hørt at kranen må være under 2 tonnmeter, stemmer det?

Bump de dump

 

I Forskrift om bruk av arbeidsutstyr kan vi lese følgende:

 

§ 49. Arbeidsutstyr underlagt krav om sertifisert sikkerhetsopplæring

 

Dokumentert sikkerhetsopplæring i henhold til § 47 skal gis som sertifisert sikkerhetsopplæring for følgende arbeidsutstyr:

- bro- og traverskraner, dersom bruken medfører fare for skade på liv og helse

- tårnkraner

- mobilkraner

- portalkraner

- kraner med større kapasitet enn 2 tm montert på lastebil eller lastebilhenger

- løfte- og stablevogner for gods med permanent førerplass på vognen

- masseforflyttingsmaskiner med større effekt enn 15 kW (20,4 hk).

 

Ut fra dette vil jeg argumentere for at hvem som helst kan kjøre en kran med kapasitet under 2 tm dersom den er montert på lastebil eller lastebilhenger. Kravet om aldersgrense på 18 år slår så vidt jeg kan skjønne ikke inn før det blir satt et krav til kompetansebevis. Om kranen er stasjonær med kapasitet under 2 tm er jeg usikker på om en trenger kompetansebevis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Røde blodceller blir vist laget i levra.

 

 

Nei, det blir laget av det du spiser.

nei @ tribal89

 

mjaja, selvfølgelig var Simen1 før meg med et bedre svar.

 

Det er forskjell på laget av og laget i.

 

EDIT: Ståle, trodde du refererte til Simen1s innlegg og ikke til TRibal89 sitt innlegg :)

Uansett, blir ikke blod laget i beinmargen? Jeg er ikke sikker, men mener at pga leukemi er jo blodkreft (am i right) og det kan fikses ved en benmargstransplantasjon som gjør at man får nye stamceller som produserer blodceller. Det er slik jeg har forstått det, men jeg har ikke lest meg opp på emnet, bare satt sammen informasjon fra forskjellige kilder med varierende troverdighet.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Uansett, blir ikke blod laget i beinmargen?

Det kan hende. Jeg trodde det samme inntil jeg var i blodbanken her om dagen og de snakket noe om jernlager i levra, hemoglobinproduksjon og røde blodceller fra levra. Egentlig er jeg ganske usikker og jeg fant ikke noe god info på wikipedia.

 

*Redigert*

Du har rett

Production and degradation of blood cells

 

The various cells of blood are made in the bone marrow in a process called haematopoiesis, which includes erythropoiesis, the production of red blood cells; and myelopoiesis, the production of white blood cells and platelets. During childhood, almost every human bone produces red blood cells; as adults, red blood cell production is limited to the larger bones: the bodies of the vertebrae, the breastbone (sternum), the ribcage, the pelvic bones, and the bones of the upper arms and legs. In addition, during childhood, the thymus gland, found in the mediastinum, is an important source of lymphocytes.[8] The proteinaceous component of blood (including clotting proteins) is produced predominantly by the liver, while hormones are produced by the endocrine glands and the watery fraction is regulated by the hypothalamus and maintained by the kidney.

 

Healthy erythrocytes have a plasma life of about 120 days before they are degraded by the spleen, and the Kupffer cells in the liver. The liver also clears some proteins, lipids and amino acids. The kidney actively secretes waste products into the urine.

Lenke til kommentar
Røde blodceller blir vist laget i levra.

 

 

Nei, det blir laget av det du spiser.

nei @ tribal89

 

mjaja, selvfølgelig var Simen1 før meg med et bedre svar.

 

Det er forskjell på laget av og laget i.

 

EDIT: Ståle, trodde du refererte til Simen1s innlegg og ikke til TRibal89 sitt innlegg :)

Uansett, blir ikke blod laget i beinmargen? Jeg er ikke sikker, men mener at pga leukemi er jo blodkreft (am i right) og det kan fikses ved en benmargstransplantasjon som gjør at man får nye stamceller som produserer blodceller. Det er slik jeg har forstått det, men jeg har ikke lest meg opp på emnet, bare satt sammen informasjon fra forskjellige kilder med varierende troverdighet.

 

Trodde også røde blodlegmer ble lagd i margen i likhet med hvite. Men når det gjelder Leukemi så er vel det hovedsaklig hvite blodlegmer som er problemet der, så det må ikke nødvendigivs bety at også røde produseres i margen.

 

AtW

 

Uansett, blir ikke blod laget i beinmargen?

Det kan hende. Jeg trodde det samme inntil jeg var i blodbanken her om dagen og de snakket noe om jernlager i levra, hemoglobinproduksjon og røde blodceller fra levra. Egentlig er jeg ganske usikker og jeg fant ikke noe god info på wikipedia.

 

Jeg tror levra er delaktig i syklusen og noe nebryting av gamle celler og greier, men mener å huske opprinnelsen er i beinmargen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg sjekket på wikipedia nå, og i de første ti ukene av et fosters liv (når det kalles embryo), så er det leveren som produserer de røde blodcellene. Etter dette er det beinmargen i midten av de største beina i kroppen som står for produksjonen, som er på ca. 2 millioner celler per sekund ;)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Red_blood_cells#Life_cycle

 

EDIT: AtW: Det som jeg skrev her gjelder vel for det meste for hvite blodceller tenker jeg og, altså at de og blir produsert i beinmargen.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Hvor lang tid tar det i gjennomsnitt fra et innlegg blir rapportert til en moderator ser på saken?

 

Når noen spør om når tomat vart tatt i bruk i matlaging i europa og tomaten kom til europa på begynnelsen av 1500-talet, er det ikke da naturlig å svare "Tomaten vart tatt i bruk i matlaging på begynnelsen av 1500-talet"? Hvis man er ute etter når den vart tatt i bruk i stor stil mener jeg det bør spesifiseres i spørsmålet =)

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Hva er restriksjonene på å føre kran når du er under 18?

Har hørt at kranen må være under 2 tonnmeter, stemmer det?

 

Du har spurt om dette tre ganger nå, og det er allerede på kanten av snedige ting, jeg foreslår du spør i jusforumet. Mulig jeg har misforstått trådens intensjon, men jeg oppfatter ikke dette som en tråd for generell hjelp til praktiske spørsmål om lovverk, hva slags konkrete produkter som er bra osv osv. Men mer som en tråd med genrelle spørsmål av vitenskaplig art. Det er nå ihvertfall min oppfatting. Dette er noe jeg skriver som forumbruker, og ikke moderator.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det sant at man slipper ut mer CO2 ved å gå f. eks. 5 kilometer enn ved å kjøre 5 kilometer?

Da mener jeg alle stegene for å gi meg og bilen den energien den trenger:

Gå=all CO2'en som blir sluppet ut i landbruket, transport av matvarer, fabrikkene som tilbereder og pakker inn maten vi må spise for å få energien, og det vi puster ut når vi går

Kjøre=all CO2'en som slippes ut av oljeplattformen(i forhold til mengden drivstoff vi trenger), CO2-utslippet som kommer under transport av drivstoffet, og selve utslippet når man kjører.

 

Hva er best for miljøet?

Noen steg jeg har glemt?

Trenger dette sin egen tråd kanskje?

Uansett om du gjør det går du på "biodrivstoff". Co2 lagret fra maten din er fra vår tidsperiode og vil ikke ha effekt på den generelle teorien om global oppvarming.

Lenke til kommentar
Hvor lang tid tar det etter at du har tappet 500 ml blod til at det er reprodusert?

De forskjellige komponentene av blodet reproduseres i ulik takt. Det kan også være store individuelle forskjeller. For sikkerhets skyld bruker blodbanken å la det gå minst 3 måneder mellom hver tapping. Dvs. at det ofte tar en god del kortere tid enn 3 måneder.

 

Forøvrig anbefaler jeg blodgivertråden, bli med du også. :)

 

Hvor lang tid tar det i gjennomsnitt fra et innlegg blir rapportert til en moderator ser på saken?

Vi har ikke noe mål på det men jeg vil tippe et par timer siden noen vanskelige saker blir liggende veldig lenge og det er tider på døgnet med lite moderering. NB. Vær obs på at ikke alle rapporteringer blir tatt til følge. Det hender at vi avviser saker.

Lenke til kommentar
Er det sant at man slipper ut mer CO2 ved å gå f. eks. 5 kilometer enn ved å kjøre 5 kilometer?

Da mener jeg alle stegene for å gi meg og bilen den energien den trenger:

Gå=all CO2'en som blir sluppet ut i landbruket, transport av matvarer, fabrikkene som tilbereder og pakker inn maten vi må spise for å få energien, og det vi puster ut når vi går

Kjøre=all CO2'en som slippes ut av oljeplattformen(i forhold til mengden drivstoff vi trenger), CO2-utslippet som kommer under transport av drivstoffet, og selve utslippet når man kjører.

 

Hva er best for miljøet?

Noen steg jeg har glemt?

Trenger dette sin egen tråd kanskje?

Det var en britisk miljøaktivist som kom fram til det for en stund siden. Regnestykket var basert på at hvis du erstattet den energien gåturen kostet deg med biff så ville CO2-utslippene for å lage den biffen være 4 ganger høyere enn hvis du kjørte samme strekningen med en bensindrevet bil.

 

Regnestykket er nok noe forenklet siden han prater om direkte utslipp av CO2, målt ved eksosrøret, som bare er en liten del av bilens totale utslipp. Oljeselskapene har ingen offisielle tall på 'well to wheel' effektivitet på oljeproduksjon men jeg har lest anslag på rundt 50%. Dessuten koster produksjon av biler, veier og annen infrastruktur i seg selv både ressurser, energi, penger og fører til CO2-utslipp.

 

 

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.3127899

Lenke til kommentar
Er det sant at man slipper ut mer CO2 ved å gå f. eks. 5 kilometer enn ved å kjøre 5 kilometer?

Da mener jeg alle stegene for å gi meg og bilen den energien den trenger:

Gå=all CO2'en som blir sluppet ut i landbruket, transport av matvarer, fabrikkene som tilbereder og pakker inn maten vi må spise for å få energien, og det vi puster ut når vi går

Kjøre=all CO2'en som slippes ut av oljeplattformen(i forhold til mengden drivstoff vi trenger), CO2-utslippet som kommer under transport av drivstoffet, og selve utslippet når man kjører.

 

Hva er best for miljøet?

Noen steg jeg har glemt?

Trenger dette sin egen tråd kanskje?

Det var en britisk miljøaktivist som kom fram til det for en stund siden. Regnestykket var basert på at hvis du erstattet den energien gåturen kostet deg med biff så ville CO2-utslippene for å lage den biffen være 4 ganger høyere enn hvis du kjørte samme strekningen med en bensindrevet bil.

 

Regnestykket er nok noe forenklet siden han prater om direkte utslipp av CO2, målt ved eksosrøret, som bare er en liten del av bilens totale utslipp. Oljeselskapene har ingen offisielle tall på 'well to wheel' effektivitet på oljeproduksjon men jeg har lest anslag på rundt 50%. Dessuten koster produksjon av biler, veier og annen infrastruktur i seg selv både ressurser, energi, penger og fører til CO2-utslipp.

 

 

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.3127899

 

DESSUTEN spiser folk den biffen uansett om man kjører eller går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...