Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blyet har en beskyttende funksjon på ventilene (hindrer oksidasjon), men er hovedsaklig tilsatt for å øke oktantallet. http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline#Lead

Men jeg ville ikke tro at en bil fra 1984 trengte blytilsetning. Hvilken bil er det? Kan dere ikke snakke med de tidligere eierene?

Kjøring med for lavt oktantall kan som sagt føre til motorbank, men mange motorer har en innebygget bankesensor, ihvertfall de med innsprøytning. Hvis det er en forgassermotor er den kanskje ikke fullt så avansert.

Samtidig er det ikke så veldig heldig å helle blytilsetning på en bil som ikke trenger det. Katalysatoren blir ødelagt av bly, og bly kan vel kanskje danne litt avsetninger her og der også.

Lenke til kommentar
Blyet har en beskyttende funksjon på ventilene (hindrer oksidasjon), men er hovedsaklig tilsatt for å øke oktantallet. http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline#Lead

Men jeg ville ikke tro at en bil fra 1984 trengte blytilsetning. Hvilken bil er det? Kan dere ikke snakke med de tidligere eierene?

Kjøring med for lavt oktantall kan som sagt føre til motorbank, men mange motorer har en innebygget bankesensor, ihvertfall de med innsprøytning. Hvis det er en forgassermotor er den kanskje ikke fullt så avansert.

Samtidig er det ikke så veldig heldig å helle blytilsetning på en bil som ikke trenger det. Katalysatoren blir ødelagt av bly, og bly kan vel kanskje danne litt avsetninger her og der også.

Vel, er en VW Caravelle, og det fulgte med blytilsetning og flere tomme flasker, så vi regna da med at det trengtes.

Den har ikke katalysator (ble vel krav i 1986?) så vi kan vel ikke tape så mye på å bruke? :wee: .

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet smører også blyet motoren noe, så hvis bilen er laget for å gå på blybensin er det ikke sikkert den får tilstrekkelig smøring av blyfri.

Superbensin var tilsatt bly inntil januar 1995 i Norge (Esso var de siste som faset ut ekte blybensin), etter dette innholder også såkalt blybensin/superbensin kun en blyerstatning. All bensin som selges i Norge er altså blyfri. For mange eldre biler finnes det ombyggingssett, som bl.a inneholder herdete ventilseter. Disse tåler blyfri bensin uten blyerstatning.

Lenke til kommentar
Hvor lang tid bruker et DNA på å lage en kopi av seg?

Gjentar meg selv og et nytt spørsmål:

Hvor nærme må jeg kjøre bak en personbil med firehjulingen min om jeg skal utnytte dragsuget bak bilen? la oss si at bilen kjører 60 km/h.

 

Er Santa Maria tacosaus sunt?

Må da være noen biologer, fysikere og kostholdsrådgivere her :roll:

Lenke til kommentar

Med rundt 1 i promille så er jeg på gladfylla. 1 i promille tilsvarer 1 gram alkohol per liter blod.

 

Dersom jeg da injiserer 10 gram 50% direkte inn i armen, vil jeg da få 1 i promille?

 

Altså, 5 liter blod i kroppen skal ha 5 gram alkohol for å få 1 i promille.

Endret av Negotiation
Lenke til kommentar
Dersom jeg da injiserer 10 gram 50% direkte inn i armen, vil jeg da få 1 i promille?

Når man drikker på normal måte så kommer alkoholen gradvis inn i blodet og er hele tiden jevnt fordelt.

 

Dersom du injiserer 10 gram 50% rett i armen så får du en liten dose med væske i en blodåre som har 500 ganger høyere konsentrasjon av alkohol enn 1 promille. Det tar litt tid før det jevner seg ut. "Alkoholbomba" kan ødelegge mye på veien til det blir utblandet. F.eks gå rett i hjertemuskelen og gi deg hjertestans. Eller rett til et sted i hjernen og gjøre at du svimer av.

 

Med andre ord: Det er noe man gjør i teorien, ikke i praksis.

Lenke til kommentar
Hvor nærme må jeg kjøre bak en personbil med firehjulingen min om jeg skal utnytte dragsuget bak bilen? la oss si at bilen kjører 60 km/h.

Innen racing er det normalt å legge seg maksimalt en halvmeter bak for å få nytte av dragsuget. To meters avstand fungerer det også, men da blir det mye større bulker hvis den forreste bilen bremser (og mye større bulker kan i racing bety brutt løp). Så innen racing sier man enten maks en halvmeter i fra, eller å velge et annet spor eller en sikkerhetsavstand.

 

Hastighetsrekorden på trøsykkel (244,9 km/t) ble satt i dragsuget bak en ombygd bil, også der var avstanden under en halvmeter.

http://www.canosoarus.com/08LSRbicycle/LSR%20Bike01.htm

15220in20towjl2.jpg

 

Så konklusjonen er, dropp planene om å utnytte dragsuget bak biler.

Lenke til kommentar

Er det sant at man slipper ut mer CO2 ved å gå f. eks. 5 kilometer enn ved å kjøre 5 kilometer?

Da mener jeg alle stegene for å gi meg og bilen den energien den trenger:

Gå=all CO2'en som blir sluppet ut i landbruket, transport av matvarer, fabrikkene som tilbereder og pakker inn maten vi må spise for å få energien, og det vi puster ut når vi går

Kjøre=all CO2'en som slippes ut av oljeplattformen(i forhold til mengden drivstoff vi trenger), CO2-utslippet som kommer under transport av drivstoffet, og selve utslippet når man kjører.

 

Hva er best for miljøet?

Noen steg jeg har glemt?

Trenger dette sin egen tråd kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...