Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Funker tv kablen ifra ps2 på ps3?

Eller er det forskjell på disse? Pluggen passer jo.

Grunnen til at jeg lurer er at jeg har en gammel ps2 kabel som jeg ikke vet om funker derfor jeg spør siden vis andre har fått det til trenger jeg bare å låne en slik og prøve igjen, men gidder ikke det vis det ikke funker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvorfor har gamle mennesket en spesiel lukt? er også den samme på alle virker det som..

Hvis du tenker på kroppsodøren: Denne lukta er individuell og påvirkes av hvilket kjønn personen er, hva personen spiser daglig, gener, helse med mer. Den kommer av bakterier som vokser på huda, etter det jeg har lært.

 

Selv har jeg erfaringer med at det lukter relativt likt av både den ene og den andre gamle tanta mi, men at det er noen forskjeller. Det at de supersprayer seg med parfyme, og at de begge røyker, er likhetstrekk jeg finner. Forskjellene er hvilken parfyme og røyk de røyker.

 

Men det går nok på det genetiske her også, ikke bare miljø. Det kan jo hende at bakteriene som vokser på huda (som produserer lukten) endrer væremåte eller type når personen blir gamlere. Kanskje blir luktproduksjonen så liten at det er andre ting enn det vi kaller kroppsodøren vi kjenner på en gammel person? F.eks lukten av klær eller lignende?

Lenke til kommentar
I teorien er jo det svingen med størst svingradius, det vil si om det er en venstresving, lengst ut til høyre, før svingen, midt i svingen er man helt inn mot venstre skant, og ved utgangen helt ut til høyre igjen.

Men i virkligheten må man ta hensyn til strekken etter svingen (dette er nok mindre framtredene i f1 en noen andre sporter uten downforce), man kan feks ta en svin som er "for krapp" første del av singen, for å kunne kjøre slakt i andre del, noe som gjør at tiden det tar igjennom svingen er lenre, men du har høyere fart ut av svingen, noe som gir deg en hastighetsfordel helt til neste nedbremsing. (man starter rettstrekken med høere fart, og vil dermed beholde høyere fart enn konkurrentene helt til man må bremse eller motoren ikke klarer mer)

Det er en grei teori men det forutsetter konstant hastighet gjennom svingen. Noen ganger kan det være greit å bremse i inngangen til svingen og dermed ha en noe slakere bue i starten. Det samme med akselerasjon ut av svingen. Man bør heller ikke vri om rattet for kjapt mellom rett frem og en konstant svingradie fordi brå endringer av rattposisjonen kan gi et rykk i bilen som gir fare for å miste grepet.

 

I F1-løp kan det også være taktisk lurt å ta en ikke-optimal sving på grunn av plasseringen i forhold til konkurrentene.

 

Kan noen komme med eksempler på produkter vi bruker ofte (eller som de fleste kjenner til) som koster ekstremt mye i forhold til vekten?

OCZ Freeze Extreme Thermal Kjølepasta koster 58-163 kr for 3 gram. Dvs. en kilopris på 19333 - 54333 kr.

Tannfyllinger har ekstremt høy kilopris

Mange pillemedisiner har ekstremt høy kilopris

Narkotiske stoffer har ofte ekstremt høy kilopris

Tatoveringer har ekstremt høy kilopris

 

Og hvor mye koster et kilo silisium?

Det kommer an på renheten.

98% rent koster bare ~10 kr/kg og brukes til legeringer

99,9999% rent koster ~400 kr/kg og brukes til solceller

99,9999999999% rent koster flere titalls tusen kr/kg og brukes til prosessorer

 

Hvor ofte svarer Simen og Dotten på PMs?

Jeg svarer enten med en gang eller lar den vente på et grundigere svar senere. Det hender også at jeg glemmer å svare. (Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å markere PM-er som uleste så jeg får oversikt over hvilke jeg vil svare på senere)

Lenke til kommentar
Tatoveringer har ekstremt høy kilopris
Betaler man kilopris på tatoveringer?

Ikke direkte nei. Prisen øker når størrelsen øker. Regner man prisen på tattoveringa opp mot antall gram blekk som brukes så blir det rimelig høy kilopris.

 

Egentlig er det hovesaklig arbeidet man betaler for så det eksemplet med tatovering var forsåvidt dårlig. I så fall kunne man jo nevnt sertifikat til bil som en gjenstand med ekstremt høy kilopris.

Lenke til kommentar
Jeg tror Diamant har den aller høyeste kilosprisen, om man kunne reknet de i det. Safran? Pssh. En kilo hel diamant... oje.

 

Det er nok stoffer som er dyrere ;)

 

Problemet er at diamantprisene varierer kraftig. 100 000 små diamanter som totalt ble et kilo ville kostet langt mindre enn en svær, perfekt kuttet gruvediamant. Den sistnevnte der vinne nærmest vært uvurderlig

Man kan jo også produsere diamanter. Disse er mye billigere enn gruvediamanter bare fordi dem er produsert. De er ofte renere enn gruvediamanter og. Der kan man vel få seg en stor diamant for en relativt liten sum :) (relativt liten når man sammenligner med prisen på 1 kg gruvediamant(er))

 

Forresten, hvordan er reglene for parantes inni parantes? (i språk, ikke matte) Skal man avslutte begge paranteser selv om det vil medføre to paranteser etter hverandre?

 

yssi83: Det spørs hvilket eksperiment :cool:

Lenke til kommentar
Hvor ofte svarer Simen og Dotten på PMs?

Jeg svarer enten med en gang eller lar den vente på et grundigere svar senere. Det hender også at jeg glemmer å svare. (Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å markere PM-er som uleste så jeg får oversikt over hvilke jeg vil svare på senere)

Da må jeg nesten dytte deg i retning PM fra meg.

Lenke til kommentar
I teorien er jo det svingen med størst svingradius, det vil si om det er en venstresving, lengst ut til høyre, før svingen, midt i svingen er man helt inn mot venstre skant, og ved utgangen helt ut til høyre igjen.

Men i virkligheten må man ta hensyn til strekken etter svingen (dette er nok mindre framtredene i f1 en noen andre sporter uten downforce), man kan feks ta en svin som er "for krapp" første del av singen, for å kunne kjøre slakt i andre del, noe som gjør at tiden det tar igjennom svingen er lenre, men du har høyere fart ut av svingen, noe som gir deg en hastighetsfordel helt til neste nedbremsing. (man starter rettstrekken med høere fart, og vil dermed beholde høyere fart enn konkurrentene helt til man må bremse eller motoren ikke klarer mer)

Det er en grei teori men det forutsetter konstant hastighet gjennom svingen. Noen ganger kan det være greit å bremse i inngangen til svingen og dermed ha en noe slakere bue i starten. Det samme med akselerasjon ut av svingen. Man bør heller ikke vri om rattet for kjapt mellom rett frem og en konstant svingradie fordi brå endringer av rattposisjonen kan gi et rykk i bilen som gir fare for å miste grepet.

Det kjappeste er å bremse hardt på kortest mulig strekning før svingen (brems aldri i selve svingen), så styre seg inn mot innerkanten og deretter gi så mye gass som mulig gjennom resten av svingen slik at hastigheten ut av svingen er størst mulig.

 

Jeg har kjørt på bane med både go-cart og større biler, så dette er selvprøvd. Det funker som fjell, og er også den teknikken som brukes i racing. I go-cart slipper ytterhjulas hvis man lener seg innover i svingene, trikset for å kunne holde større fart gjennom svingene er faktisk å lene seg utover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...