Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi du vil ha det som smaker godt ;)

 

Jeg har det samme problemet. Når jeg blir sulten vil jeg helst ha chips og cola eller lefser (vestlandslefte med mye sukker og kanel er snadder!) men jeg vet at det er bedre å ta seg noen brødskiver, så jeg ender som oftest opp med å ta det, eller noe varm mat.

 

Men det hender jo at jeg metter meg på chips og cola :)

Lenke til kommentar
Når et selskap lager ny logo med en bestemt font, er det da vanlig å bruke en font som allerede eksisterer, eller lager de en ny? Og lager de også bokstavene de ikke trenger?

Jeg har jobbet i et reklamebyrå, og kjenner denne prosessen fra innsiden.

 

Vanligvis baseres logoskriften på en eksisterende font, men det hender at designerne endrer litt på enkeltbokstaver. På denne måten oppnår de en unik logo, som ikke så lett lar seg kopiere av andre. Ved reproduksjon er det derfor viktig ikke å prøve å konstruere noe som ligner, men å få tak i originalen i et såkalt vektorisert og dermed uendelig skalérbart eps-format. Denne fila fåes fra enten markedsavdelingen til selskapet eller fra designerne som utformet logoen (som oftest et reklamebyrå).

 

Fordi en lys logo på mørk bunn visuelt sett ser ut som den gror igjen, altså at linjene ser smalere ut enn de er (et optisk bedrag) så utformes det ofte to logoer, én mørk utgave for lys bunn og én lys utgave for mørk bunn. Bl.a hos NSB har de gjort dette. Da er det viktig å få tak i den korrekte originalen, og ikke invertere den motsatte logoen, for da blir den visuelt feil. Ofte er det også regler for hvor tett logen kan stå inntil andre elementer. En flaggprodusent som laget nye veggflagg for NSBs hovedkontor syntes at selve logoen så for liten og puslete ut i forhold til flagget, og forstørret logoen slik at den fyllte ut flaggflaten bedre. Disse flaggene måtte makuleres, fordi logoreglene var brutt, og nye flagg måtte lages som tilfredstilte NSBs designmanual.

 

For større mengder skrift velges det stort sett alltid en eksisterende font, evt. et par ulike fonter (f.eks ulike til til overskrifter og til brødtekst). Det å utarbeide en helt ny font er såpass omfattende og dermed kostbart at det dropper man.

Lenke til kommentar
Kan noen komme med eksempler på produkter vi bruker ofte (eller som de fleste kjenner til) som koster ekstremt mye i forhold til vekten?

 

Jeg snakker da ikke om edle metaller og edelsteiner, men eksempel som at kiloprisen for Extra tyggegummi er på litt under 1600 kroner osv :)

 

EDIT: Kan vel ta med kosmetikk og sånt og. Det er vel mye som koster veldig mye i forhold til vekt. Si en neglelakk koster 30-50 kroner (jeg vet ikke hvor mye neglelakk koster, men tipper det er noe rundt der) og man får vel rundt 5-10 ml. Da blir jo dette (i værste fall, altså 50 kroner for 5 ml) 10 000 kroner per kilo hvis man går utifra at massetettheten er ca. 1g/cm3

Kiloprisen for blekk til blekkprintere er også høy.

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at hver gang jeg blir sulten så tenker jeg bare på fast/junkfood. Men viss jeg spiser noen brødskiver så tenker jeg ikke på det mer. Hvorfor tenker jeg ikke bare på brødskiver når jeg er sulten? Noen andre som tenker på fastfood når en blir sulten?

Ett ord: reklame. Vi er langt mer lettpåvirkelige enn vi liker å tro. Vi liker å tro at vi har kontrollen. Hah.

 

Ellers har ikke det primitive prioriteringssystemet (følelser; når du har lyst på noe) for næring hos mennesker utviklet seg tilstrekkelig til å ta langsiktig sunnhet med i beregningen. Inntil få tusen år siden klarte vi oss utmerket godt med relativt kortsiktige avgjørelser. Utover det kan du venne deg til det meste nå som intellektet har muligheten til å overstyre følelser (til en viss grad). Jeg har vent meg til å drikke vann når jeg er tørst, og ellers også for den del. Resultatet er at jeg nå synes vann er kjempegodt (tro det eller ei), og faktisk synes jeg ikke brus o.l. er godt lenger engang. Det samme gjelder søtsaker, kaker osv. Hvis jeg velger å drikke litt brus en eller annen gang, eller spise godteri eller andre søtsaker, så føler jeg meg faktisk litt guffen etterpå, noe som hjelper meg med å velge sunnere mat og drikke neste gang. Men det vrimler av fristelser rundt omkring, og det er ikke alltid lett når andre folk nærmest har gjort det til vane å helle i seg en flaske brus, og en pose smågodt, en pose potetgull, en plate sjokolade e.l. i helgene. Joda, man skal liksom kose seg litt. Men hvorfor skal kos være synonymt med godteri? Det sier litt om hvor sterkt grep denne godteri, brus og junkfood-kulturen har om oss.

 

Nuvel. Det går an å programmere seg selv. Men det starter med et valg. ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor bruker banken sA lang tid pA A overfOre penger mellom kontoer nAr man gjOr det via banken selv?

 

Gjorde det igAr nAr jeg virkelig trengte pengene idag, og sA nA er dem ennA ikke kommet over..FAEN altsA, de venter pA at jeg skal komme i butikken.

Lenke til kommentar
Ganske sikker på at det skal funke.

 

Windows har en funksjon som mer eller mindre nøyaktig skjønner når du ikke mente å klikke på noe. Hvordan fungerer denne?

Tenker du på peker-presisjon? Aner ikke, men det er sikkert en aldri så liten snap-funksjon som spretter til nærmeste GUI-element som gjør noe hvis du klikker på eller i nærheten av det.

 

Vent nå, ikke klikke på noe. Det kjenner jeg ikke til ... eksempel?

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Windows har en funksjon som mer eller mindre nøyaktig skjønner når du ikke mente å klikke på noe. Hvordan fungerer denne?
Hvis du har trykket ned knappen og musepekeren har flyttet seg vekk fra knappen før du har sluppet opp knappen, så registrerer ikke Windows det som et trykk. Når du "ikke mener å klikke på noe" så har du gjerne litt fart på musen samtidig som du kommer borti knappen, og da har som oftest pekeren greid å flytte seg vekk fra knappen før du greier å slippe den.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...