Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Eg las tidelegare om noko i fysikkboka mi. Dette var ang. stjernedanning osv. I alle fall, om ei stjerne byrja å verte til ei "raud superkjempe" ville stoffa (mesteparten helium og hydrogen) i stjerna fusjonere til tyngre grunnstoff som jern og gull. Så om kjernen i denne stjerna "eksploderte" ville desse stoffa bli skutt ut i verdsrommet. Og det er blant anna derfor vi kan finne gull på jorda. (Dette var sikkert ufattlig ukorrekt teori, men det er i dei banane eg hugsar det frå boka).

 

Spørsmålet blir derfor: Vil man kunne fusjonere stoff og evt. lage gull? (langt fram i tid altså). Eller er det fysisk umogeleg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er ultimate sving i et formel-1-løp? Eller, hvordan kjører man for å beholde optimalt med fart iforhold til strekning i en sving? Hva med dosert sving?

Det lønner seg stort sett å gjøre svingen så lite krapp som mulig, det vil si at man starter helt ytterst på banen, svinger inn mot innsiden av svingen og lar bilen gli ut igjen når man akselererer ut av svingen. Så vidt jeg vet gjelder det samme for en dossert sving. Dette gjelder så lenge man må bremse for å ta svingen. Dersom man ikke må bremse er korteste vei å kjøre innersving.

 

Vet ikke om du vil ha mer detaljert svar enn dette? I praksis kommer det også an på hvordan veien ser ut etter svingen. Hvis det er en langside vil man ha så mye fart som mulig ut av svingen. Dersom det er en ny krapp sving rett etterpå kan man heller bremse litt sent til den første svingen og komme ut av svingen med noe lavere hastighet.

Lenke til kommentar
Hva er ultimate sving i et formel-1-løp? Eller, hvordan kjører man for å beholde optimalt med fart iforhold til strekning i en sving? Hva med dosert sving?

 

I teorien er jo det svingen med størst svingradius, det vil si om det er en venstresving, lengst ut til høyre, før svingen, midt i svingen er man helt inn mot venstre skant, og ved utgangen helt ut til høyre igjen. Men i virkligheten må man ta hensyn til strekken etter svingen (dette er nok mindre framtredene i f1 en noen andre sporter uten downforce), man kan feks ta en svin som er "for krapp" første del av singen, for å kunne kjøre slakt i andre del, noe som gjør at tiden det tar igjennom svingen er lenre, men du har høyere fart ut av svingen, noe som gir deg en hastighetsfordel helt til neste nedbremsing. (man starter rettstrekken med høere fart, og vil dermed beholde høyere fart enn konkurrentene helt til man må bremse eller motoren ikke klarer mer)

 

AtW

Lenke til kommentar
Eg las tidelegare om noko i fysikkboka mi. Dette var ang. stjernedanning osv. I alle fall, om ei stjerne byrja å verte til ei "raud superkjempe" ville stoffa (mesteparten helium og hydrogen) i stjerna fusjonere til tyngre grunnstoff som jern og gull. Så om kjernen i denne stjerna "eksploderte" ville desse stoffa bli skutt ut i verdsrommet. Og det er blant anna derfor vi kan finne gull på jorda. (Dette var sikkert ufattlig ukorrekt teori, men det er i dei banane eg hugsar det frå boka).

 

Spørsmålet blir derfor: Vil man kunne fusjonere stoff og evt. lage gull? (langt fram i tid altså). Eller er det fysisk umogeleg?

Det skal være mulig å lage gull ved å fusjonere lettere grunnstoffer ja, men det krever utrolig mye energi. Det er slik at man får energi av å fusjonere stoffer opp til og med jern, ved tyngre stoffer mister man energi på fusjonen.

 

Det virker forøvrig som om du husker omtrent rett fra boka di, og så vidt vi vet stemmer den teorien.

Lenke til kommentar

Kan noen komme med eksempler på produkter vi bruker ofte (eller som de fleste kjenner til) som koster ekstremt mye i forhold til vekten?

 

Jeg snakker da ikke om edle metaller og edelsteiner, men eksempel som at kiloprisen for Extra tyggegummi er på litt under 1600 kroner osv :)

 

EDIT: Kan vel ta med kosmetikk og sånt og. Det er vel mye som koster veldig mye i forhold til vekt. Si en neglelakk koster 30-50 kroner (jeg vet ikke hvor mye neglelakk koster, men tipper det er noe rundt der) og man får vel rundt 5-10 ml. Da blir jo dette (i værste fall, altså 50 kroner for 5 ml) 10 000 kroner per kilo hvis man går utifra at massetettheten er ca. 1g/cm3

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Quoter det wikipedia sier om saken.

Mensa accepts individuals who score at or above the 98th percentile on certain standardized IQ tests, such as the Stanford-Binet. Because different tests are scaled differently, it is not meaningful to compare raw scores between tests, only percentiles. For example, the minimum accepted score on the Stanford-Binet is 132, while for the Cattell it is 148.
Lenke til kommentar
Kan noen komme med eksempler på produkter vi bruker ofte (eller som de fleste kjenner til) som koster ekstremt mye i forhold til vekten?

Regnet ut prisen på superlim en gang(20 år siden?) og da lå den høyt over gullprisen. :o

 

Det meste som gjemmes der butikktyver ikke får tak i det har høy kilopris. Barberblader feks.

Lenke til kommentar

Dem er jo laget på en spesiell måte for å få dem så ekstremt skarp og en så jevn kant. Her er det ikke bare å kjøre dem gjennom en slipemaskin :)

 

Når det kommer til kilopris, så ja, dem er nok dyr. Si at hvert blad veier rundt 0.5 gram (mest sannsynlig mindre enn dette vil jeg tro) da blir det 100 kroner for 2.5 gram. Dette gir en kilopris på 40 000.

 

Hva om vi tar med prosessorer? Hvis vi tar med den nyeste fra Intel, QX9770 som i Norge koster over 10 000 kroner, så kommer vi jo opp i en ekstrem kilopris. Siden det er selve kjernen som er den dyre delen som avgjør prisen. Si at denne står for 90% av prisen (de siste 10% er kretskortet og alt det andre), så er det ca. 9000 kroner for noe som veier under eller rundt 1 gram. Hvis vi regner med 1 gram, så kan man si at kiloprisen for de beste CPU-kjernene er 9 000 000 kroner :)

 

Og hvor mye koster et kilo silisium?

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...