Loeve Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Hvis den består nødvendige tester - ja. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 ang. Løver Blir ikkje løvehannane jagd vekk frå si eiga gruppe når dei når ein viss alder då? Eg har aldri høyrt om at sonen "overtar" etter far sin innad i løveflokken, men eg utelukkar ikkje at det er sant heller.. *Usikker*. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Kan jeg lage meg en bil selv, og få skilt på den? Ja, det finnes nordmenn som har laget bil fra grunnen i garasjen sin og fått den godkjent for bruk på vei. Testene er visstnok ganske omfattende, tidkrevende og dyre men det skal gå. Det var et innslag om en sånn fyr på Norge Rundt på slutten av 90-tallet. Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Kan jeg lage meg en bil selv, og få skilt på den? Ja, det finnes nordmenn som har laget bil fra grunnen i garasjen sin og fått den godkjent for bruk på vei. Testene er visstnok ganske omfattende, tidkrevende og dyre men det skal gå. Det var et innslag om en sånn fyr på Norge Rundt på slutten av 90-tallet. Fantastisk! Men disse testene må man vel betale selv, regner jeg med? Lenke til kommentar
miicard Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Blir ikkje løvehannane jagd vekk frå si eiga gruppe når dei når ein viss alder då? Eg har aldri høyrt om at sonen "overtar" etter far sin innad i løveflokken, men eg utelukkar ikkje at det er sant heller.. *Usikker*. Fra wiki: In lions, prides are often followed by related males in bachelor groups. When the dominant male is killed or driven off by one of these bachelors, a father may be replaced with his son. There is no mechanism for preventing inbreeding or to ensure outcrossing. In the prides, most lionesses are related to one another. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Okey, då har eg lært noko nytt i dag òg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Fantastisk! Men disse testene må man vel betale selv, regner jeg med? Ja, jeg regner sterkt med det. Bilimportører har det mye enklere da de bare trenger å dokumentere at bilens egenskaper holder mål og ha en forenklet test/sjekk (likevel sikkert 10 ganger mer omfattende enn den vanlige EU-kontrollen). Lenke til kommentar
The Jester Race Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Er det noen på forumet som har 1 % av postene her? Hvis ikke, hvem er nærmest? Endret 18. april 2008 av The Jester Race Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Simen1 er nærmest! Hvilket forum i verden har flest norske brukere? Endret 18. april 2008 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Han over deg har flest innlegg, 0,31%. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Noen som vet hvor stor risikoen er, og hvordan denne minker etter hvert som man går ett ledd utover (søskenbarn -> tremenning -> firmenning)? Det med risiko er tricky greier. Jeg har lest om folk som har fått barn med ekstremt sjeldne sykdommer hvor begge foreldrene hadde arvet et sykdomsgen fra en felles forfar på 1600-tallet, lurer på om de var 12 eller 17-menninger eller noe. Ikke hva man kaller nær slekt men like fullt var barnas sykdom et resultat av innavl. I motsatt ende kan antagelig ganske mange av oss få barn med søsken uten at risikoen for alvorlig sykdom hos avkommet er særlig forhøyet. Noe samfunnsproblem blir det først når store deler av befolkningen gjør det til en vane å gifte seg med slektninger. Gammel norsk lov var atskillig strengere en dagens på dette, lurer på om de satt grensen for incest så strengt som 6-menninger...det hadde nok noe for seg i en tid hvor folk flest ikke reiste så langt. Dagens økte mobilitet gjør at folk lettere finner seg partnere langveisfra, med andre ord er bil og fly bra for kvaliteten på vår felles genpool. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Så vidt jeg veit så driver ikke dyr med innavl Hørte noe om dette på radion (om ulv), ulv driver vannligvis ikek med innavl, men når det er så få individer så tyr de til innavl i mangel på bedre alternativer, som andre har nevnt her, så gjelder det sikkert endel andre dyr også. AtW Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Spekulasjon: Ser for meg hvordan det per definisjon var mye innavl helt i begynnelsen, og at det er én av årsakene til at det tok så lang tid for tidlig liv å utvikle seg. Gradvis mer mangfold => eksponentiell vekst. Lenke til kommentar
Koffert Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Litt pinlig biologispørsmål; jeg er mørk i både hud og hår, mens min søster er relativt blek og rødhåret. Vi er helsøsken. Hvordan fungerer egentlig dette - hvorfor blir ikke avkom like? Ved meiose/kjønnscelledeling deler cellene fra far og mor seg i to, og blandes (har jeg forstått dette riktig?) ved befruktning, så hvorfor blir da ikke avkommenes fenotyper like? Endret 18. april 2008 av Koffert Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Hm dette lurer jeg litt på også Har en bror som er rimelig brun og brunhåret. Jeg selv har oransje hår og temmelig hvit^^ Lenke til kommentar
operg Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) M for mørk og r for rødhåret. Stor bokstav dominant og liten bokstav recessiv. Din mor: Mr (fenotype mørk) Din far: rr (fenotype rødhåret) Deg: M + r (fenotype mørk) Din søster: r + r (fenotype rødhåret) Noe sånt? Endret 18. april 2008 av operg Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Det er så utruleg mange faktorar og gen som speler inn for korleis du blir, og korleis evt. søsken blir. Mange blir like, mange blir ulike, slik er det berre Sjå f.eks. toegga tvillinger, dei kan jo vere totalt ulike. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Hvilket forum i verden har flest norske brukere? VG sitt:) Lenke til kommentar
Koffert Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) M for mørk og r for rødhåret. Stor bokstav dominant og liten bokstav recessiv. Din mor: Mr (fenotype mørk) Din far: rr (fenotype rødhåret) Deg: M + r (fenotype mørk) Din søster: r + r (fenotype rødhåret) Noe sånt? Godt gjettet, mtp at min far er rødhåret/mor mørk. Men hvis mine foreldre hadde fått et tredje barn, som også hadde hatt rødt hår, ville jo ikke vedkommende sett lik ut som min søster. Har vel ikke fulgt med helt i forhold til dette med forskjellige typer nedarving og slikt, men håper det er mulig å gi meg en forklaring. Endret 18. april 2008 av Koffert Lenke til kommentar
Minus Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Stemmer nok at det er VG, ja. Ta en titt her, om du ønsker opplysninger om fler fora: http://rankings.big-boards.com/?filter=all,NO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå