Sewero Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Ingen av de kutter seg selv generelt men allmenn folket mener at det er emoene som gjøre det når det egentlig går under gother. Gother hører på mer heavy musikk enn emoene. Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Har snakket med en og annen gother, ja de hører på mer heavy musikk, men de mente også at det å kutte seg selv var noe de ikke bedrev, men da er det her snakk om et par gothere, ikke alle, men hvis jeg ser på antall emoer jeg har snakket med vil jeg si nærmere 90% kutta seg selv og synes synd på seg selv... Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Noen som vet om en side der jeg kan finne en animasjon som forklarer enkelt hvordan en vindmølle fungerer? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Noen som vet om en side der jeg kan finne en animasjon som forklarer enkelt hvordan en vindmølle fungerer? http://science.howstuffworks.com/wind-power.htm Animasjon nederst her: http://science.howstuffworks.com/wind-power2.htm Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Noen som vet om en side der jeg kan finne en animasjon som forklarer enkelt hvordan en vindmølle fungerer? De aller fleste kraftverk fungerer ved å få noe til å rotere rundt, og dreetter drive en generator med denne roterende saken. Van, kull, gass, atom osv osv. AtW Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Mange av oss syns synd på seg selv men selvkuttinger er IKKE emo stil, det er en annen variabel som noen har dratt inn i stilen. Lenke til kommentar
miicard Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Hvor langt ut må man i slekta for at man skal unngå eventuelle problemer med innavl? Og hva er det som gjør at innavl kan føre til "skada" barn? Har et inntrykk av at hvis man går helt ut til firmenning blir det "akseptert", men dette er absolutt ikke basert på noe vitenskapelig. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Ekteskap mellom søskenborn er vel lovleg i Noreg pr. dags dato? Då må dei jo vere sikre på at det ikkje blir innavl etc. ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Ekteskap mellom søskenborn er vel lovleg i Noreg pr. dags dato? Då må dei jo vere sikre på at det ikkje blir innavl etc. ? Tror kanskje det er uheldig om så nære som søskenbarn giter seg over flere genrassjoner, men en enkelt gang går det formodentlig greit. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Hvor langt ut må man i slekta for at man skal unngå eventuelle problemer med innavl? Jo lengre ut i slekta jo bedre. Jo flere gener man har til felles jo større er sjansen for misdannelser. Søskenbarn er akseptert av Norsk lov men risikoen for misdannelser skal være merkbart hevet når de er så nært beslektet. Lenke til kommentar
miicard Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Noen som vet hvor stor risikoen er, og hvordan denne minker etter hvert som man går ett ledd utover (søskenbarn -> tremenning -> firmenning)? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Er det nå man skal lese mellom linjene? Lenke til kommentar
miicard Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Haha. Nei, spørsmålet dukker opp nå pga. en diskusjon med en venn. Diverse dyr driver jo med innavl som bare juling, men hos mennesker er det svært uheldig. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Men det er jo uheldig hos dei dyra òg? Ta akvariefisk for eksempel. Når du kjøper ein slump med ein rase akvariefiskar frå same forhandlar, må du ikkje sjå bort frå at mange av dei er søsken. Så får desse ungar, og så får dei opphavlege foreldrene ungar igjen med bornet sitt, og då er det duka for riklege innavlskombinasjonar. Dette fører igjen då til sjuklige dyr, auka frekvens av sjukdommar, medfødte lidelsar/defektar m.m. Men sidan dei berre er fiskar så bryr ikkje folk seg så veldig.. Kva dyr driv med innavl som berre juling då? Det er jo absolutt ikkje ein naturleg ting mtp. utviklingslæra til Darwin (genetisk mangfald). Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Så vidt jeg veit så driver ikke dyr med innavl Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Men vi menneskjet må jo vere eit produkt av innavl mtp. Adam og Eva!! Ånei, eg slutta å tru på bibelen. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Hva ligger dimmesummen på idag? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Hvorfor blir hvit plast tilnærmet gul etterhvert ? Lenke til kommentar
miicard Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Foregår det ikke en del innavl blant gnagere? Eller er det bare (som med gullfiskeksempelet) i hjemmet dette skjer - når man ikke har noen utenfra å parre seg med? Løver er vel en del utsatt for innavl? Løvinnene i en flokk er som oftest i slekt, og det hender ofte at den dominerende hannen blir erstattet av sin sønn. Geparden overlevde også pga. innavl, men dette går nok under samme kategori som gnager- og gullfiskeksemplene (mangel på alternativer)? Ellers fann jeg denne oversikten på Wikipedia, og det ser ut som om risikoen halverer seg for hvert steg Typical inbreeding percentages are as follows: Father/daughter - mother/son - brother/sister -> 25% Half-brother/half-sister -> 12.5% Uncle/niece - aunt/nephew -> 12.5% Cousin -> 6.25% Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Kan jeg lage meg en bil selv, og få skilt på den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå