Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Stopper aluminium radio-aktiv stråling?

Alle materier stopper radioaktiv stråling, hvor mye avhenger av stoffets egenskaper, tykkelse, og hvilken type radioaktiv stråling det er.

AtW

Forskerne som evaluerte dataene hadde nok tilgang til informasjonen du etterlyser Isbilen. Vil nesten tro de hadde påpekt det dersom veldig mange el-sensitive hadde reagert likt.

[http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs296/en/]

Det kan hende, jeg kritiserte bare dekningen. Uansett kan det fort bli farlig å ta alt for god fisk bare fordi det ser ut som om det kommer fra forskere, og at de har dekning for alt som blir sagt selv om vi ikke kan se det. Artikkelen er for unøyaktig til å si noe i noen retning, egentlig.

Vesentlig mindre farlig enn folkene som tar alt mulig skrap fra ymse som god fisk, feks homeøpati o.l Det er greit nok å være litt kritisk, men allmuens problem er ikhvertfall ikke at de hører for mye på forskere. Ellers henviser jeg til min signatur :)

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at det er en smal sak for folk som ikke er forskere å vri ting til å se ut som det kommer fra vitenskapelig hold likevel. Det er verre enn kvakksalvere som i det minste er åpne om hvor de står. Derfor er det viktig at man forholder seg kritisk til alt man leser, og derfor er det vanskelig å dekke vitenskap på en ordentlig måte.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Forskerne som evaluerte dataene hadde nok tilgang til informasjonen du etterlyser Isbilen. Vil nesten tro de hadde påpekt det dersom veldig mange el-sensitive hadde reagert likt.

[http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs296/en/]

Det kan hende, jeg kritiserte bare dekningen. Uansett kan det fort bli farlig å ta alt for god fisk bare fordi det ser ut som om det kommer fra forskere, og at de har dekning for alt som blir sagt selv om vi ikke kan se det. Artikkelen er for unøyaktig til å si noe i noen retning, egentlig.

http://www.bmj.com/cgi/content/full/332/7546/886

Edit: Litt sen. ;)

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Etter litt leting fant jeg tallene over hvor mange som trodde det fantes et signal

Det er jo ikke bare de konkrete tallenen som teller, men utvalg osv, om utvalget er representativt, om det er stort nok utvalg til at funnene kan beskrives som "statistisk signifikant", osv. Når vi først kritiserer de undersøkelsene som faktisk påstår å finne en sammenheng mellom mobilstråling og negative helseeffekter såpass sønder og sammen at vi konkluderer med at det er ingen empirisk grunnlag for å påstå at det finnes en slik sammenheng, bør vi være minst like kritisk til de undersøkelsene som påstår at slike påstander faktisk er humbug. Nå er jeg litt i dårlig form og har mye annet å gjøre så jeg har ikke så mye tid og gidd til overs for å sjekke denne rapporten, men poenget mitt er at vi må være kritisk til alt vi hører, uansett om vi liker konklusjonene eller ikke.

Annet snedig spørsmål: Er det noen begrensning på hvor fort et skinnegående tog kan kjøre gjennom en moderne sporveksler (hvis toget er verdens raskeste)? Jeg tenker både på "rett fram" (bli på samme spor) og "til siden" (skifte spor) :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Se der, det var alt saken manglet for troverdighet, selv om den kunne blitt bra hvis den forklarte tingene på en litt mer leservennlig måte også.

Jeg er enig, og synes de større medieaktørene burde bli flinkere til å linke direkte til kildene for slike undersøkelser.

Lenke til kommentar
Er det noen begrensning på hvor fort et skinnegående tog kan kjøre gjennom en moderne sporveksler (hvis toget er verdens raskeste)? Jeg tenker både på "rett fram" (bli på samme spor) og "til siden" (skifte spor) :)

Jeg venter ennå på svar på denne. Så lurer jeg også på: Hva betyr det at "bordet fanger"? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Jeg er enig, og synes de større medieaktørene burde bli flinkere til å linke direkte til kildene for slike undersøkelser.

Sier meg enig der. Det koster dem så utrolig lite å beholde originalkilde som link, og sparer tid for oss som kanskje er interessert i å lese rapporten, og ikke bare artikkelen om rapporten.

Lenke til kommentar
Er det noen begrensning på hvor fort et skinnegående tog kan kjøre gjennom en moderne sporveksler (hvis toget er verdens raskeste)? Jeg tenker både på "rett fram" (bli på samme spor) og "til siden" (skifte spor) :)

Jeg venter ennå på svar på denne. Så lurer jeg også på: Hva betyr det at "bordet fanger"? :dontgetit:

Når man spiller kort, betyr "bordet fanger" at man mister muligheten til å ombestemme seg i det man har lagt kortet, men brukes også i overført betydning.

Lenke til kommentar
Når kosta Kroneis en krone?
Krone-Is-navnet stammer fra produktets opprinnelse. Krone-Is ble først produsert ved Meierienes Iskremfabrikk i Tønsberg. De opererte under merket Slotts-Is, og hadde en krone i sin logo. Denne kronen ble brukt på Krone-Isen - derav navnet. Ved lanseringen i 1953 kostet isen kr. 0,75, men helt fra 1955 til 1970 kostet den faktisk 1 krone.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...