ATWindsor Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Stopper aluminium radio-aktiv stråling? Alle materier stopper radioaktiv stråling, hvor mye avhenger av stoffets egenskaper, tykkelse, og hvilken type radioaktiv stråling det er. AtW Forskerne som evaluerte dataene hadde nok tilgang til informasjonen du etterlyser Isbilen. Vil nesten tro de hadde påpekt det dersom veldig mange el-sensitive hadde reagert likt.[http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs296/en/] Det kan hende, jeg kritiserte bare dekningen. Uansett kan det fort bli farlig å ta alt for god fisk bare fordi det ser ut som om det kommer fra forskere, og at de har dekning for alt som blir sagt selv om vi ikke kan se det. Artikkelen er for unøyaktig til å si noe i noen retning, egentlig. Vesentlig mindre farlig enn folkene som tar alt mulig skrap fra ymse som god fisk, feks homeøpati o.l Det er greit nok å være litt kritisk, men allmuens problem er ikhvertfall ikke at de hører for mye på forskere. Ellers henviser jeg til min signatur AtW Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Poenget er at det er en smal sak for folk som ikke er forskere å vri ting til å se ut som det kommer fra vitenskapelig hold likevel. Det er verre enn kvakksalvere som i det minste er åpne om hvor de står. Derfor er det viktig at man forholder seg kritisk til alt man leser, og derfor er det vanskelig å dekke vitenskap på en ordentlig måte. Endret 17. april 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Etter litt leting fant jeg tallene over hvor mange som trodde det fantes et signal: Kontrollgruppe: GSM: 58% Kontinuerlig stråling: 70% Intet signal: 68% Sensitiv gruppe: GMS: 60% Kontinuerlig stråling: 68% Intet signal: 63% [http://www.bmj.com/cgi/content/full/332/7546/886/TBL3] Endret 17. april 2008 av Zlatzman Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Forskerne som evaluerte dataene hadde nok tilgang til informasjonen du etterlyser Isbilen. Vil nesten tro de hadde påpekt det dersom veldig mange el-sensitive hadde reagert likt.[http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs296/en/] Det kan hende, jeg kritiserte bare dekningen. Uansett kan det fort bli farlig å ta alt for god fisk bare fordi det ser ut som om det kommer fra forskere, og at de har dekning for alt som blir sagt selv om vi ikke kan se det. Artikkelen er for unøyaktig til å si noe i noen retning, egentlig. http://www.bmj.com/cgi/content/full/332/7546/886 Edit: Litt sen. Endret 17. april 2008 av TrondH86 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Se der, det var alt saken manglet for troverdighet, selv om den kunne blitt bra hvis den forklarte tingene på en litt mer leservennlig måte også. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Hva er de greiene som jeg noen ganger ser med øyene? Det ser ut til å være på selve øyet. Det beveges når jeg beveger øyet. Det ser ut til å være linket til flere rundinger som holder det sammen (som en treslange). Noen som skjønner hva jeg mener? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Etter litt leting fant jeg tallene over hvor mange som trodde det fantes et signal Det er jo ikke bare de konkrete tallenen som teller, men utvalg osv, om utvalget er representativt, om det er stort nok utvalg til at funnene kan beskrives som "statistisk signifikant", osv. Når vi først kritiserer de undersøkelsene som faktisk påstår å finne en sammenheng mellom mobilstråling og negative helseeffekter såpass sønder og sammen at vi konkluderer med at det er ingen empirisk grunnlag for å påstå at det finnes en slik sammenheng, bør vi være minst like kritisk til de undersøkelsene som påstår at slike påstander faktisk er humbug. Nå er jeg litt i dårlig form og har mye annet å gjøre så jeg har ikke så mye tid og gidd til overs for å sjekke denne rapporten, men poenget mitt er at vi må være kritisk til alt vi hører, uansett om vi liker konklusjonene eller ikke. Annet snedig spørsmål: Er det noen begrensning på hvor fort et skinnegående tog kan kjøre gjennom en moderne sporveksler (hvis toget er verdens raskeste)? Jeg tenker både på "rett fram" (bli på samme spor) og "til siden" (skifte spor) Endret 17. april 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Se der, det var alt saken manglet for troverdighet, selv om den kunne blitt bra hvis den forklarte tingene på en litt mer leservennlig måte også. Jeg er enig, og synes de større medieaktørene burde bli flinkere til å linke direkte til kildene for slike undersøkelser. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Er det noen begrensning på hvor fort et skinnegående tog kan kjøre gjennom en moderne sporveksler (hvis toget er verdens raskeste)? Jeg tenker både på "rett fram" (bli på samme spor) og "til siden" (skifte spor) Jeg venter ennå på svar på denne. Så lurer jeg også på: Hva betyr det at "bordet fanger"? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Jeg er enig, og synes de større medieaktørene burde bli flinkere til å linke direkte til kildene for slike undersøkelser. Sier meg enig der. Det koster dem så utrolig lite å beholde originalkilde som link, og sparer tid for oss som kanskje er interessert i å lese rapporten, og ikke bare artikkelen om rapporten. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Er det noen begrensning på hvor fort et skinnegående tog kan kjøre gjennom en moderne sporveksler (hvis toget er verdens raskeste)? Jeg tenker både på "rett fram" (bli på samme spor) og "til siden" (skifte spor) Jeg venter ennå på svar på denne. Så lurer jeg også på: Hva betyr det at "bordet fanger"? Når man spiller kort, betyr "bordet fanger" at man mister muligheten til å ombestemme seg i det man har lagt kortet, men brukes også i overført betydning. Lenke til kommentar
John-Abruzzi Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 hva kan man gjøre for at det ikke lager så mye lyd å knuse ruter? Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Man kan lime en plastfilm på glasset. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Smøre inn heile ruta i tjukk tjære, for så å slå kraftig til med ein hammar. Det var berre eit forslag, om det fungerer i praksis er noko heilt anna. Det vil bokstavlig tala bli grisete å evt. klatre gjennom ruta etterpå. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Når kosta Kroneis en krone? Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Som tape elns? Ja, men det kan kanskje være enklere å bruke noe litt bredere (kontaktpapir eller noe sånt). Lenke til kommentar
aspic Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Når kosta Kroneis en krone? Krone-Is-navnet stammer fra produktets opprinnelse. Krone-Is ble først produsert ved Meierienes Iskremfabrikk i Tønsberg. De opererte under merket Slotts-Is, og hadde en krone i sin logo. Denne kronen ble brukt på Krone-Isen - derav navnet. Ved lanseringen i 1953 kostet isen kr. 0,75, men helt fra 1955 til 1970 kostet den faktisk 1 krone. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 I tillegg: For å finne ut kva diverse ting kosta i forskjellige årstal kan ein nytte SSB sin kjekke kalkulator for Konsumprisindeks. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 hva kan man gjøre for at det ikke lager så mye lyd å knuse ruter? hva er det du har planer om? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå