Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Tragisk mye. Arveavgiften må være den latterligste avgiften vi har.

Arveavgiften er interessant. EN av de primære årskaen til forskjeller i samfunnet er egentlig arv, så på mange måter hadde det vært bedre å hardt skatte arv men å skatte inntekt endel mindre. Det bare at slikt ikke lar seg gjennomføre så lett i praksis, pga at folk neppe frivillig "donerer" store deler av arven til staten.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Ingenting er prova, men det er nokre personar som meiner at dei vert sjuke av slik stråling.

Red: Om ein reiknar på det, så er det ganske merkeleg sida strålinga vil vere så lita.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Kan vel neppe vere noko farleg mtp. at det ikkje er prova. Eg hugsar ein video om ein som reagerte på elektromagnetisk stråling. Han budde vel på ei øy utanfor Bergen eller noko sånt, og reagerte rett og slett kraftig på alt som innehold elektrisitet. Om det var eit mediastunt eller om tilfellet faktisk var ekte veit eg ikkje, men folk reagerar på alt mogeleg no til dags.

Lenke til kommentar
Kan vel neppe vere noko farleg mtp. at det ikkje er prova. Eg hugsar ein video om ein som reagerte på elektromagnetisk stråling. Han budde vel på ei øy utanfor Bergen eller noko sånt, og reagerte rett og slett kraftig på alt som innehold elektrisitet. Om det var eit mediastunt eller om tilfellet faktisk var ekte veit eg ikkje, men folk reagerar på alt mogeleg no til dags.

De aller fleste elallergikere reagerer på hvor sterke felter de tror det er, ikke hvor sterke felter det faktisk er.

AtW

Lenke til kommentar
Finnes det kullsyrepulver å få kjøpt noen plass? Slik at vann+dette pulveret blir noe ala farris?

Man har jo altids kullsyreampuller :) Hadde/Har (er ikke sikker :ermm: ) en brusmaskin. Lagd av überlett plast. Sett inn flaske, trykk på en knapp så kullsyre pumpes inn, ta ut, og smakstilsett. Den er sikkert fra 70-tallet eller noe. :p

Lenke til kommentar

Haha.. Fekk meg dagens latter:

Placebo-effekt

Det viste seg at 60 prosent av deltakerne opplevde symptomer på el-allergi da de ble utsatt for reell stråling. Det viktigste er imidlertid at hele 63 prosent fikk de samme symtomene når de ikke ble utsatt for stråling.

Link

For å ikkje bringje tråden for mykje off-topic:

Opplev dyr den såkalla Placebo-effekten?

Lenke til kommentar
Opplev dyr den såkalla Placebo-effekten?

Placebo er et produkt av fantasi, og sist jeg sjekket var det ikke mye fantasi til stede hos de fleste dyr. En må jo være i stand til å skjønne sammenhengen mellom et eller annet som en blir påvirket av og det at en eventuelt blir eller kan bli syk/frisk av det.

Lenke til kommentar
Placebo-effekt

Det viste seg at 60 prosent av deltakerne opplevde symptomer på el-allergi da de ble utsatt for reell stråling. Det viktigste er imidlertid at hele 63 prosent fikk de samme symtomene når de ikke ble utsatt for stråling.

Link

Det viktigste er strengt tatt hvilken del av testgruppen som utgjør de 60 og 63 prosentene. Hele 37 prosent kan jo ha opplevd genuine symptomer uten å få placeboen, og det er ikke ubetydelig. Eller er det de samme folka pluss tre prosent til?

En annen ting er at denne forskningen (eller de som skriver om den) går ut ifra at disse symptomene må komme av en bestemt form for stråling. Hva om de kommer av noe helt annet?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Det viktigste er strengt tatt hvilken del av testgruppen som utgjør de 60 og 63 prosentene. Hele 37 prosent kan jo ha opplevd genuine symptomer uten å få placeboen, og det er ikke ubetydelig. Eller er det de samme folka pluss tre prosent til?

En annen ting er at denne forskningen (eller de som skriver om den) går ut ifra at disse symptomene må komme av en bestemt form for stråling. Hva om de kommer av noe helt annet?

Faktum er at folk opplevde symptomer like ofte når de ble utsatt for stråling som når de ikke ble det.

Lenke til kommentar
Placebo-effekt

Link

Og ditto var det da veldig mange som ikke opplevde symptomer når de var i felt, men opplevde symptomer når de ikke var i felt? Svært lite sannynlig, slike forsøk er basert på sannsynlighjetsregning, selvsagt kan ditt og datt inntreffe, men når sannsynligheten for det er så liten, så kan man gjerne avskrive det.

Og hva annet enn stårling skal det være? Kobber?

AtW

Lenke til kommentar

Forskerne som evaluerte dataene hadde nok tilgang til informasjonen du etterlyser Isbilen. Vil nesten tro de hadde påpekt det dersom veldig mange el-sensitive hadde reagert likt. WHO skriver forøvrig:

"EHS [electromagnetic hypersensitivity] is characterized by a variety of non-specific symptoms that differ from individual to individual. The symptoms are certainly real and can vary widely in their severity. Whatever its cause, EHS can be a disabling problem for the affected individual. EHS has no clear diagnostic criteria and there is no scientific basis to link EHS symptoms to EMF [electromagnetic field] exposure. Further, EHS is not a medical diagnosis, nor is it clear that it represents a single medical problem."

[http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs296/en/]

redigert:

Her finner dere forøvrig undersøkelsen gjort på King's College (den amobil henter informasjon fra):

http://www.bmj.com/cgi/content/full/332/7546/886

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
Ting vi ikke har oppdaget enda, kanskje?

EDIT: La meg bare gjøre det klinkende klart, jeg stiller meg ikke på "allergikernes" side, men ting er ikke alltid så tydelige som man kan forledes til å tro.

Ting er ofte vesentlig mer "tydlig" enn folk mener det er, det er jo ikke tall på alt fjaset folk tror på til tross for at menneskheten faktisk vet bedre i kraft at forsøkene blir gjort. Om man antar at folk ikke aktivt saboterer, så kan det såklart hende at 37% el-allergikere faktisk merket forskjellen, og at de resterende to tredjedelene av gruppa tilfeldigvis fikk symptomer alle ganene når det ikke var noe, og kun en tradjedel når det var noe, til tross for at de ikke merker forskjell. Men det er svært lite sannsynlig. Ellers er det vel gjort forsøk med mer "reelle" oppsett også (dvs elektrisk oppsett som i et hus), med tilsvarende resulater, man trenger ikke å forstå hvordan noe fungerer for å bestemme om det har noen innvirkning. Faktisk trenger man overhodet ingen kunnskap om mekanismene bak.

AtW

Lenke til kommentar
Forskerne som evaluerte dataene hadde nok tilgang til informasjonen du etterlyser Isbilen. Vil nesten tro de hadde påpekt det dersom veldig mange el-sensitive hadde reagert likt.

[http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs296/en/]

Det kan hende, jeg kritiserte bare dekningen. Uansett kan det fort bli farlig å ta alt for god fisk bare fordi det ser ut som om det kommer fra forskere, og at de har dekning for alt som blir sagt selv om vi ikke kan se det. Artikkelen er for unøyaktig til å si noe i noen retning, egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...