Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan klarer matvareprodusentene å finne ut nøyaktig hvor mye fett / karbohydrater / proteiner og vitaminer det er i de forskjellige matvarene?

Man løser opp matvaren i ulike løsninger, fjerner de delene som er uinteressante for hver test kjemisk, og måler det man står igjen med. I tidligere tider krevde dette en spesialisert prosess for hver bestanddel, men i de siste 30 årene har såkalte gasspektrofotometer/gasskromatografer overtatt de fleste jobbene. Da løses matvaren opp i en løsning og belyses med et kraftig lys, som deretter splittes opp i et spektrum. I spektrumet kan man lese av de ulike stoffene som absorbasjonslinjer. Nøyaktig hvordan de leser av antall gram av hvert stoff er jeg usikker på.

Jeg jobbet et halvår i et offentlig matvareanalyselaboriatorie for 28 år siden som assistent, så jeg husker ikke så mye av det lengre, men jeg husker de fikk en gasskromatograf helt på slutten og kunne bruke den til noen tester, men at vi andre fortsatt brukte gammelmetodene med oppløsing, koking, kjemiske reaksjoner, tørking og alt det andre jeg ikke husker lengre.

Men jeg husker at mange matvareprodusenter hadde standardiserte innholdsdeklarasjoner på pakningene som skjeldent stemte med innholdet. Én av produsentene hadde samme innholdsdeklarasjon på alle blandingsproduktene (pølser, spekepølser, kjøttpålegg, kjøttdeig o.l), en av verdiene var til og med oppgitt med desimalverdi, men vi fant aldri ett eneste produkt som faktisk stemte med denne innholdsdeklarasjonen.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Hvem har fått mest dårlig presse? Vidkun Quisling eller ambulansesjåførene i 'Ali-saken'?

Vidkun Quisling. Han har fått mye dårlig presse og omtale i historiebøker i over 50 år, har vært forhatt av hele landet under ett, og ble til slutt dømt til døden.

Ambulansesjåførene fikk vel en håndfull avisoverskrifter og en gjeng sinna antirasister etter seg, og har så vidt jeg vet ennå ikke blitt dømt til døden.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Hvorfor blir man blå når man blir kald?

Og hvorfor blir man orange hvis man er kald veldig lenge?

Altså orange/rød prikker ^^

Lenke til kommentar
Hvor mange transistorer er det laget på verdensbasis siden den ble funnet opp i 1947?

Jeg trenger ikke noe nøyaktig tall, 10x holder fint. Altså et heltall for x'en.

Kan hjelpe deg litt på vei i alle fall..

Per år (nå for tida) så blir det laget 1017 transistorerer i året. 1017 er det estimerte antallet maur som finnes på planeten.

(Kilde)

Lenke til kommentar

Da tipper jeg vi kan gange det tallet med 5-10 for å få hele historiens antall transistorer. Altså rundt 1018 transistorer. Eller skrevet med tall: 1 000 000 000 000 000 transistorer.

Hmm.. Det får jeg ikke helt til å stemme. Én stk Core 2 Quad har jo alene 528 000 000 transistorer. Og det produseres jo mer enn 200 000 av de per år. I tillegg har vi ram og flashminne som øker tallet drastisk (1GB minne = ca 8 milliarder transistorer)

Det virker som tallet er over 1020.

Lenke til kommentar
Hvem har fått mest dårlig presse? Vidkun Quisling eller ambulansesjåførene i 'Ali-saken'?

Vidkun Quisling. Han har fått mye dårlig presse og omtale i historiebøker i over 50 år, har vært forhatt av hele landet under ett, og ble til slutt dømt til døden.

Ambulansesjåførene fikk vel en håndfull avisoverskrifter og en gjeng sinna antirasister etter seg, og har så vidt jeg vet ennå ikke blitt dømt til døden.

De har fått vår tids dødsdom, evig mobbing fra medier til de henger seg ;)

Men de har da fått mye mer enn 'en håndfull' artikler har de ikke? Noen som vet noen reelle tall her?

Lenke til kommentar
Da tipper jeg vi kan gange det tallet med 5-10 for å få hele historiens antall transistorer. Altså rundt 1018 transistorer. Eller skrevet med tall: 1 000 000 000 000 000 transistorer.

Hmm.. Det får jeg ikke helt til å stemme. Én stk Core 2 Quad har jo alene 528 000 000 transistorer. Og det produseres jo mer enn 200 000 av de per år. I tillegg har vi ram og flashminne som øker tallet drastisk (1GB minne = ca 8 milliarder transistorer)

Det virker som tallet er over 1020.

Har du kanskje regnet feil? 10^17 transistorer tilsvarer 200 millioner Core 2 Quad (10^17/(5*10^8)=2*10^8), ikke 200 000. Høres det litt mer rimelig ut?

Med en eksponensiell vekst (funksjonen går vel, hvis vi skal tilpasse Moores lov, som noe sånt som 2^(x/1.5)) så blir det vel ikke så mye over 10^17 hvis vi integrerer over alle årene siden 1947. Kanskje like under 10^18 er et passelig tall, hvis 10^17 per år stemmer i dag. I allfall hvis en dobling av antall produserte transistorer per 1.5 år er en grei forenkling, det vet jeg ikke om det er.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...