L4r5 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Føler meg presset til å spørre.. Hvorfor blir gammel mat muggen? Jeg vet rett og slett ikke dette Mugg er en slags sopp. Muggen sprer mikroskopiske sporer som hver for seg kan skape egne kolonier med muggsopp. Disse er så små at man ikke kan se dem. Under de riktige forholdene (nok mat og ikke for mye kulde eller varme) vil disse sporene vokse til en så stor koloni at det synes med det blotte øyet. Faktisk så er de fleste overflater rundt deg dekket med enorme mengder muggsoppsporer. De er bare for små til at man ser dem. Lenke til kommentar
gnav Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Er det farlig å styrte en hel flaske tran, mht. vitaminer, kalorier, giftstoffer osv..? Endret 15. april 2008 av gnav Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg har et snedig spørsmål: Finnes det en rangering over hvilke kjønnsykdomer som er mest aggresiv? (Les videre) Si at jeg har tilnærmet de fleste kjønnsykdommene som eksisterer. Så puler jeg en frisk kjerring. Hvilke(n) sykdom(er) er det størst fare for at hun får? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Føler meg presset til å spørre.. Hvorfor blir gammel mat muggen? Jeg vet rett og slett ikke dette Mugg er en slags sopp. Muggen sprer mikroskopiske sporer som hver for seg kan skape egne kolonier med muggsopp. Disse er så små at man ikke kan se dem. Under de riktige forholdene (nok mat og ikke for mye kulde eller varme) vil disse sporene vokse til en så stor koloni at det synes med det blotte øyet. Faktisk så er de fleste overflater rundt deg dekket med enorme mengder muggsoppsporer. De er bare for små til at man ser dem. And thats why we don't eat of the floor Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg har et snedig spørsmål: Finnes det en rangering over hvilke kjønnsykdomer som er mest aggresiv? (Les videre) Si at jeg har tilnærmet de fleste kjønnsykdommene som eksisterer. Så puler jeg en frisk kjerring. Hvilke(n) sykdom(er) er det størst fare for at hun får? huffda stakkars mann sier jeg bare. tror ikke du får noe hos dama ettersom du kommer sikkert til å lukte noe helt forferdelig nedentil Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Er det farlig å styrte en hel flaske tran, mht. vitaminer, kalorier, giftstoffer osv..? Ja, de fettløselige vitaminene A, D og E lagres i kroppen og for store inntak kan derfor føre til forgiftninger. Spesielt vitaminene A og E er farlig i for store doser. Et eventuelt overskudd av de andre vitaminene, de såkalte vannløselige vitaminene, skiller kroppen ut gjennom urinen. Den store mengden fett i tranen er heller ikke spesielt heldig. Mengden A-vitamin er redusert med 75% i tran de siste årene, bl.a fordi for store mengder A-vitamin kan føre til beinskjørhet. Dagsrasjonen med tran, forutsatt at man ikke tar kosttilskudd som inneholder A-vitamin, er to skjeer per dag. Hvis man tar kosttilskudd som inneholder A-vitamin bør man helst ikke ta tran i det hele tatt. Endret 15. april 2008 av SeaLion Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Føler meg presset til å spørre.. Hvorfor blir gammel mat muggen? Jeg vet rett og slett ikke dette Mugg er en slags sopp. Muggen sprer mikroskopiske sporer som hver for seg kan skape egne kolonier med muggsopp. Disse er så små at man ikke kan se dem. Under de riktige forholdene (nok mat og ikke for mye kulde eller varme) vil disse sporene vokse til en så stor koloni at det synes med det blotte øyet. Faktisk så er de fleste overflater rundt deg dekket med enorme mengder muggsoppsporer. De er bare for små til at man ser dem. And thats why we don't eat of the floor Man får nok mye av dette i seg uansett, men regner med at i (relativt)små doser så kan bakteriene i kroppen ta seg av dem. Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Jeg har et snedig spørsmål: Finnes det en rangering over hvilke kjønnsykdomer som er mest aggresiv? (Les videre) Si at jeg har tilnærmet de fleste kjønnsykdommene som eksisterer. Så puler jeg en frisk kjerring. Hvilke(n) sykdom(er) er det størst fare for at hun får? huffda stakkars mann sier jeg bare. tror ikke du får noe hos dama ettersom du kommer sikkert til å lukte noe helt forferdelig nedentil Hey, jeg snakker ikke ut fra ren sannhet her.. "I en hypotetisk situasjon.." Endret 15. april 2008 av Insty Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Har ei delvis nøtt her... Du er svolten, du eter... Du er tørst, du drikker... Du er mett, du slutter å ete Du er ****, du slutter å drikke... Kva er det omvende av tørst!!?? Endret 15. april 2008 av Bolivar Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...amp;hl=ut%F8rst Jeg lurte på det samme en gang. Ble to sider og mail til språkrådet. Lenke til kommentar
Tirumtei Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Har ei delvis nøtt her... Du er svolten, du eter... Du er tørst, du drikker... Du er mett, du slutter å ete Du er ****, du slutter å drikke... Kva er det omvende av tørst!!?? Utørst! Farlig - Ufarlig Tørst -Utørst Endret 15. april 2008 av Tirumtei Lenke til kommentar
gnav Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Er det farlig å styrte en hel flaske tran, mht. vitaminer, kalorier, giftstoffer osv..? Ja, de fettløselige vitaminene A, D og E lagres i kroppen og for store inntak kan derfor føre til forgiftninger. Spesielt vitaminene A og E er farlig i for store doser. Et eventuelt overskudd av de andre vitaminene, de såkalte vannløselige vitaminene, skiller kroppen ut gjennom urinen. Den store mengden fett i tranen er heller ikke spesielt heldig. Mengden A-vitamin er redusert med 75% i tran de siste årene, bl.a fordi for store mengder A-vitamin kan føre til beinskjørhet. Dagsrasjonen med tran, forutsatt at man ikke tar kosttilskudd som inneholder A-vitamin, er to skjeer per dag. Hvis man tar kosttilskudd som inneholder A-vitamin bør man helst ikke ta tran i det hele tatt. Aha. Tror jeg skal holde meg vekke fra den russeknuten. Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Har ei delvis nøtt her... Du er svolten, du eter... Du er tørst, du drikker... Du er mett, du slutter å ete Du er ****, du slutter å drikke... Kva er det omvende av tørst!!?? Har lurt på det samme, skjekk ut denne: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10893708 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 "Nei takk, jeg er drukt" Er ikke godkjent av språkrådet enda fordi det ikke er nok folk som tar ordet i bruk. Så vær grei og bruk det, slik at vi endelig får et offisielt ord for det. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Det motsatte av tørst er hydrert? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Ja, det er pa tide vi finner opp et ord for det. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Jeg fåreslår "kjetørst". Sier det hele tida jeg: "Næi æ e kjetrøst..." Jeg lurer på hvorfor folk som mister hukommelsen, ikke glemmer hvordan, man f.eks. prater, skriver, regner osv, men man glemmer f.eks. navnet sitt? Navnet sitt er jo blant annet det første man lærer seg, og hvem som er foreldre o.l. Endret 15. april 2008 av Xecuter88 Lenke til kommentar
different Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Hvor er det mest møkkete (mest bakterier osv) på et bad? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Hvor er det mest møkkete (mest bakterier osv) på et bad? Skal jeg gjette så tipper jeg under badekaret. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg foreslår helt nede der lokket er festet i selve doen. Nedi der er det ofte mørkegult pga. folk som bommer og sprut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå