Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et til: Finnes det siamesiske tvillinger der den ene er jente og den andre er gutt?

Nei. Siamesiske tvillinger er uten untak eneggede. Som kjent kan kun toeggede tvillinger være av forskjellig kjønn siden eneggede er genetisk like.

Lenke til kommentar
Står sola i ro?

Alle stjerner, sola inkludert, beveger seg sakte rundt i galaksen. Men vi beveger oss med den. Eneste vi merker det på er at i løpet av "noen" tusen år vil vi se at stjernebildene på himmelen forandrer seg.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Alt som rørar seg med ingen aksellerasjon er nøyaktig like mykje i ro som alt anna. Er oldtidsfysikk å tenkje at til døme jorda er ein spesiell stad og er meir viktig enn andre.

Lenke til kommentar

Når jeg skrev "sakte rundt i galaksen" så er det forresten en liten underdrivelse. Sola beveger seg i bane rundt galaksens senter med en fart på ca 220 kilometer i sekundet +/-20km.

I løpet av ca 225–250 millioner år vil vi ha foretatt et helt omløp rundt galaksens senter.

Lenke til kommentar
Hvordan skal det være målbart? :ermm:

Slenger meg paa den, Hvordan kan man maale smerte? Jeg var hos legen en gang og da spurte hun meg hvor vondt det gjorde, jeg kikket bare dumt paa henne og da la hun hjelpsomt til, hvor vondt gjoer det paa en skala fra null til ti. Og det hjalp meg jo veldig... :p

Lenke til kommentar
Finnes det noen øvre grense på hvor mye fysisk smerte en kan oppleve? :)

Smerte er vel ikke en målbar fysisk størrelse, men en subjektiv, emosjonell opplevelse. Så det gir egentlig ikke noen mening å snakke om "maks smerte". Hvordan man opplever smerte, hvor mye smerte man kan oppleve osv er noe som er subjektivt og forskjellig fra menneske til menneske.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvordan smerte oppfattes i hjernen, men kan for eksempel nervetrådene blir ødelagt, eller noe klikke oppi "smertesenteret" i hodet (hvis noe slikt finnes) hvis en blir utsatt for for mye smerte?

Mange nerver avfyrer mer eller mindre jevnlig så fort det er fysisk mulig for de å få til, og de blir ikke ødelagt av det, nerver tilknyttet smerte er neppe annerledes.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...