L4r5 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Et til: Finnes det siamesiske tvillinger der den ene er jente og den andre er gutt? Nei. Siamesiske tvillinger er uten untak eneggede. Som kjent kan kun toeggede tvillinger være av forskjellig kjønn siden eneggede er genetisk like. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Står sola i ro? I forhold til hva? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Står sola i ro? Alle stjerner, sola inkludert, beveger seg sakte rundt i galaksen. Men vi beveger oss med den. Eneste vi merker det på er at i løpet av "noen" tusen år vil vi se at stjernebildene på himmelen forandrer seg. Endret 14. april 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
aspic Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Ja, var i forhold til galaksen eg var ute etter. Eg såg berre ikkje for meg at sola stod dønn i ro, men har aldri stilt meg det spørsmålet før eigentleg.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Alt som rørar seg med ingen aksellerasjon er nøyaktig like mykje i ro som alt anna. Er oldtidsfysikk å tenkje at til døme jorda er ein spesiell stad og er meir viktig enn andre. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Når jeg skrev "sakte rundt i galaksen" så er det forresten en liten underdrivelse. Sola beveger seg i bane rundt galaksens senter med en fart på ca 220 kilometer i sekundet +/-20km. I løpet av ca 225–250 millioner år vil vi ha foretatt et helt omløp rundt galaksens senter. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Steike.. Var litt meir enn kva eg hadde trudd. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Hvorfor tar det så lang tid å få bekreftet DNA-prøver? Hvis du ser bortifra prosessen, men selve testen - tar den så lang tid? Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Det meste innenfor astronomien er både større og lengre enn hva en kan forestille seg. Endret 14. april 2008 av Emomilol Lenke til kommentar
KKake Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Hvor i verden er de forskjellige øyefargene utbredt? Altså, hvor stammer f.eks blått fra, hvor stammer grønt fra osv.? Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Finnes det noen øvre grense på hvor mye fysisk smerte en kan oppleve? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Hvordan skal det være målbart? Endret 14. april 2008 av khaffner Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Kvifor har alkyner høgare kokepunkt enn alkaner? Klarar ikkje å se logikken Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Finnes det noen øvre grense på hvor mye fysisk smerte en kan oppleve? Man kan aldri oppleve mer enn 1 i smerte, der 0 er ingen smerte og 1 er maksimal smerte. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Hvordan skal det være målbart? Slenger meg paa den, Hvordan kan man maale smerte? Jeg var hos legen en gang og da spurte hun meg hvor vondt det gjorde, jeg kikket bare dumt paa henne og da la hun hjelpsomt til, hvor vondt gjoer det paa en skala fra null til ti. Og det hjalp meg jo veldig... Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Finnes det noen øvre grense på hvor mye fysisk smerte en kan oppleve? Smerte er vel ikke en målbar fysisk størrelse, men en subjektiv, emosjonell opplevelse. Så det gir egentlig ikke noen mening å snakke om "maks smerte". Hvordan man opplever smerte, hvor mye smerte man kan oppleve osv er noe som er subjektivt og forskjellig fra menneske til menneske. Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jeg vet ikke hvordan smerte oppfattes i hjernen, men kan for eksempel nervetrådene blir ødelagt, eller noe klikke oppi "smertesenteret" i hodet (hvis noe slikt finnes) hvis en blir utsatt for for mye smerte? Lenke til kommentar
AlltidRett Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Går vel kanskje an å ha så fysisk vondt at hjertet stopper? Pga adrenalin overdose ellerno slikt? Eller tar jeg helt feil? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jeg vet ikke hvordan smerte oppfattes i hjernen, men kan for eksempel nervetrådene blir ødelagt, eller noe klikke oppi "smertesenteret" i hodet (hvis noe slikt finnes) hvis en blir utsatt for for mye smerte? Mange nerver avfyrer mer eller mindre jevnlig så fort det er fysisk mulig for de å få til, og de blir ikke ødelagt av det, nerver tilknyttet smerte er neppe annerledes. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå