Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At medisinen bruker 20 timer på å brytes ned i kroppen.

Close but no cigar.

 

Det betyr at i løpet av 20 timer så vil HALVPARTEN av virkestoffet være bryti ned i kroppen.

Dette er korrekt.

 

Halveringstida kan være grei å vite så man ikke bygger opp for store mengder medisin i kroppen på en gang.

 

Man benytter gjerne eksponentialfunksjoner for å modellere nedbrytingen. Her viser den blå linjen mengden medisin og den røde er en hjelpelinje for å vise halvparten av startverdien. x-aksen er antall timer.

post-31431-1207956711_thumb.jpg

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Er vel ikke fettkjertler der, så nei?

 

Hvorfor kan vi ikke løfte ringefingeren like høyt som de andre?

Kan dere bevege lillefingeren "hakk-fritt"? Dvs, hvis jeg setter handa på bordet, men med fingertuppene nedi, kan jeg bare løfte lillefingeren til et vist punkt, før den hopper et hakk opp. Vanskelig å forklare.

Lenke til kommentar
Er vel ikke fettkjertler der, så nei?

 

Hvorfor kan vi ikke løfte ringefingeren like høyt som de andre?

Kan dere bevege lillefingeren "hakk-fritt"? Dvs, hvis jeg setter handa på bordet, men med fingertuppene nedi, kan jeg bare løfte lillefingeren til et vist punkt, før den hopper et hakk opp. Vanskelig å forklare.

 

Lillefingeren kan jeg bevege like høyt selvom de andre fingerene er i bordplata. Ringefingeren er det mye verre med.

Lenke til kommentar

Det er bare trening det går på. En pianist/keybordist har total kontroll over alle 5 fingrene på hver hånd, og like mye styrke i alle. Men vanlige folk bruker ikke ring og lillefinger særlig mye, så de blir vanskeligere å bevege fritt.

En av de viktigste øvelsene for pianister er å holde alle fingrene nede på tangentene, og trykke en og en finger ned uten å bevege eller løfte på de andre. Sånn trener man seg opp til å ha like mye styrke i lille og ringfinger som i f.eks. pekefingern.

 

Det er også det største hinderet for nybegynnere å greie å trykke ned tangenter hardt med lille -og ringfingeren. De føler det er umulig å få til.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

AT Power connector? AT var det vi hadde før ATX.

 

Edit:

Står jo det er AUX og ikke AT :p

 

The aux power cable was added to provide extra wattage to motherboards for 3.3 and 5 volts. This connector is rarely used anymore. It's most commonly found on older dual CPU AMD motherboards. You're more likely to sight Bigfoot than a motherboard which uses this connector. It plugs into the 6 pin version of the motherboard connector used by the original PC main power cables.

http://www.playtool.com/pages/psuconnector...ectors.html#aux

 

I tillegg til dual AMD cpu-hovedkort var den vel på en del i850-hovedkort (Socket 478).

 

Men den ligna jo litt på AT iallfall :p

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
atindex.jpg
Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Ang. fingrene, så er ringfingeren svakest uansett hva man holder på med. Grunnen er at den deler en fleksibilitetsmuskel med både lille- og langfingeren. Jeg har spilt gitar med alle fingre i fire år og piano i seks. Jeg kjenner lett at pekefingeren så absolutt er den sterkeste fingeren (bortsett fra tommelen).

Lenke til kommentar

Veit, det vanskeligste er å spille "trills" med lille og ringfinger. Altså alternerende toner veldig fort. Da vil ikke ringfingern henge med. Men det går an å lære det. Fingrene får noe kjekt som kalles muskelminne også, der de venner seg til å bevege seg i enkelte mønstre. Akkurat som med Touch på tastatur.

Lenke til kommentar
Hva skjer om jeg blander KNO3 + H2SO4 + nitroglyserin som skrives ut med respet til hjerteproblemer

Er ikke dette en litt merkelig blanding? Hvis du tilsetter glyserol til en blanding av svovelsyre og salpetersyre, så får du faktisk dannet nitroglyserin. Det er mulig du får lignende egenskaper i blandingen som oppstår hvis du løser fast salpeter i svovelsyre også, slik som du skriver, men jeg er ikke sikker.

KNO3 som løses opp i H2SO4 vil få samme egenskaper som HNO3 (dog i en noe mindre konsentrasjon)

 

Men nitroglyverinen i hjertemedisin er jo allerede nitroglycerin, så hvorfor skulle det løses opp i HNO3/H2SO4 igjen? .P

Uansett er det vel alt for små mengder i nitroglycerin tabletter til å bruke det til sprengning ;)

Lenke til kommentar

Folk må slutte å referere til antall sider.

 

Tråden har 360 sider, punktum :)

 

Begge oss har rett. Antall sider kommer an på hvor mange innlegg man vi se per side. Jeg har 40, du har nok 20. Man kan også velge flere andre alternativer som 25, 30 og 35. Jeg blir like oppgitt hver gang jeg ser en annen bruker viser til et sidenummer når jeg skal finne en post etc.

 

Greit nok, det er ikke så vanskelig å ta å dele det sidenummeret hans på to, det fungerer jo som oftest :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...