Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

både og. så vidt jeg vet så kan alle metaller være magnetiske, det har med strukturen på "et eller annet fint ord om magnetiske poler og atomer" å gjøre. Blir det kaos baldt disse, blir magneten svekket, men de kan også reorganiseres, og magneten blir god igjen.

Hehe, husker en jackie chan film fra da jeg var liten, da slo han en metallstang mot en vegg for at den skulle bli magnetisk...

Men jeg tviler på at den magnetiske kraften blir svekket uten videre...

Lenke til kommentar
Er det effektivt å desinfisere sår med rødsprit? Vi har ikke pyrisept/klohexidin her hjemme, så jeg tenkte at rødspritflasken som stod på pulten min måtte gjøre susen. Det svei som bare juling, men er det nå helt reint og ingen fare for komplikasjoner?

Denslags svir ja. ;)

I følge min mor som er sykepleier brukes vanlig vann fra springen hvis man skal vaske et relativt overflatisk sår på sykehuset.

Denne informasjonen fikk jeg *etter* at jeg hadde brukt sprit for å rense asfalt ut av et skrubbsår. :roll:

For dypere kutt har man andre greier, glemte å sjekke flaska sist gang jeg var på legevakta med sneipen men det inneholder ikke ting som svir så ille som sprit.

Lenke til kommentar
Ja, men jeg har enda til gode å treffe en mine på første trekk. Derfor lurer jeg på om "minefeltet" genereres etter første trykk, og om det er beregnet at det skal være mulig å klare brettet utelukkende ved logikk og deduksjon. :

Jeg har spilt minesveiper siden 80386 var en ganske sprek prosessor og med den prosessorkraften var det rett og slett utelukket å generere brettet etter at du trykket på første feltet. Man løste det den gangen ved å flytte en eventuell førstetrykksmine til et ledig felt, regner med at samme metoden brukes i dag.

Lenke til kommentar
Hvordan kan Elkjøp ta 300 kroner for en DVI til HDMI-overgang som også var av svært dårlig kvalitet? (mateialmessig)

Jeg trodde dem kjøpte inn i store kvanta og solgte billig jeg ;)

Noe må de tjene penger på, kabler og ekstrautstyr er noe større varehus alltid tar godt betalt for. Rett og slett fordi du ikke tenker over 300,- når du har kjøpt en TV til 10 000,-

Dagenskabelpriser er helt syke.

Man kan se det samme når det gjelder tilbehør til f.eks Nintendo Wii. En liten composittkabel koster for 600,- hvis du går på feil sted for å kjøpe den.

Lenke til kommentar

Se opp, her kommer masse spørsmål:

Om kvinner hadde vært på samme "emosjonelle nivå" som menn, ville det vært lettere for dem å ta abort?

Er motorsykkelhjelmer skuddsikre?(bortsett fra visiret kanskje)

Må personer i tyskland gjennom noe tilsvarende mørkekjøringskurs når de tar lappen? Når jeg var der i påske ble fjernlys brukt utrolig feil i mørke, både på autobahn og vanlige veier.

Kunne man bruke "iphone-teknologi" i GPS'er for å vise nøyaktigere akselerasjon til kjøretøyet? GPS'er nå er så unøyaktige på det.

Vil en døv person få bedre syn på samme måte som at blinde personer for bedre hørsel?

Hvis man studere juss i for eksempel Norge, kan man jobbe med juss i utlandet? Onkelen min er bundet til landet han studerte i om han vil jobbe med juss :dontgetit:

Hva er vitsen med såkalte "vinglets" på fly? De oppoverbøyde endene på¨flyvinger.

Ca hvor mange prosent av arealet på flyplasser går til butikker?

Lenke til kommentar
Jeg trodde dem kjøpte inn i store kvanta og solgte billig jeg ;)
tror nok du dessverre har misforstått noe veldig her. :p

Ja, de Kjøper inn billig i store kvanta og selger til blodpris, og så lenge folk fortsetter å kjøpe til blodpris setter de neppe ned prisene.

Lenke til kommentar
Se opp, her kommer masse spørsmål:

Om kvinner hadde vært på samme "emosjonelle nivå" som menn, ville det vært lettere for dem å ta abort?

Er motorsykkelhjelmer skuddsikre?(bortsett fra visiret kanskje)

Jeg tviler sterkt, ettersom en motorsykkelhjelm som oftest består av et skall av hardplast eller karbonfiber, og isopor inni for absorbsjon. Ingen av dem er skuddsikre i de tykkelsene det er snakk om.

Må personer i tyskland gjennom noe tilsvarende mørkekjøringskurs når de tar lappen? Når jeg var der i påske ble fjernlys brukt utrolig feil i mørke, både på autobahn og vanlige veier.

Kunne man bruke "iphone-teknologi" i GPS'er for å vise nøyaktigere akselerasjon til kjøretøyet? GPS'er nå er så unøyaktige på det.

Garantert ja. Aksellerometer kan man få så små at dem vil passe fint inn i en GPS-mottaker.

Vil en døv person få bedre syn på samme måte som at blinde personer for bedre hørsel?

Ja, hvertfall flinkere til å se små detaljer. Mange døve kan jo lese nesten like bra på leppene som vi kan høre ord.

Hvis man studere juss i for eksempel Norge, kan man jobbe med juss i utlandet? Onkelen min er bundet til landet han studerte i om han vil jobbe med juss :dontgetit:

Hva er vitsen med såkalte "vinglets" på fly? De oppoverbøyde endene på¨flyvinger.

Jeg mener å ha hørt at det er for bedre stabilitet. Det minsker mengden turbulens på tuppen av vingene, men dette er bare det jeg husker i farten. Det kan være feil.

Ca hvor mange prosent av arealet på flyplasser går til butikker?

Svarer på de jeg kan inni quoten.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Som nevnt, en MC-hjelm er bare isopor, tviler på at den stopper en (mer eller mindre normal) kule.

Ellers er det vel ikke noe magisk med døve og blinde (ihvertfall ikke om du ikke er født døv eller blind), også "normale" mennesker kan trene opp synet og høreselen vesentlig om de går inn for det.

AtW

Lenke til kommentar

Nettop. Men fordi døve/blinde rett og slett er nødt til å gjøre dette, så blir de veldig flinke.

Se bare på han gutten som utelukkende bruke ekkolokalisering til å navigere seg frem med, men her er det nok en del medfødte talenter som også spiller inn.

Lenke til kommentar

Når man svekker eller mister en sans, vil man bli bedre i de andre sansene. Hvis man lukker øynene vil man legge større merke til lyder, fordi man må for å koordinere seg eller skape et bilde av omgivelsene. På samme måte kan man se bedre om man er døv.

Han der ekkolokaliseringsfyren var helt rå. Han lagte klikkelyder med munnen, for å så danne seg et bilde av ting rundt seg. Et godt eksempel på at blinde bruker hørselen annerledes enn ikke-blinde.

Lenke til kommentar

Siden Australia har sommervær hele året, har de vel sommerferie som alle andre, og jul når alle andre har jul. Følger nok datoene som overalt ellers.

Problemet til han ekko-gutten er at han nekta å lære seg å bruke blindestokk. Han kan ikke lokalisere hull i bakken eller endring av nivå, bare ekkoet han får tilbake fra gjenstander. Så han sliter litt hvis han går mot et åpent komlokk eller en trapp.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Jeg spør igjen: blir folket opplyst om at nå er en ny lov blitt laget, slik at alle vet at nå er X ulovlig?

For oss vanlige borgere skjer ikke annet enn at ting gjerne omtales i media og vi kan til en viss grad påberope oss rettsvillfarelse hvis vi har brutt en fersk lov.

For fagfolk er saken annerledes siden de i mye større grad er forpliktet til å følge med på endringer i lover og regler. De har gjerne en godkjenning for å drive med sitt yrke og har dermed større ansvar for at ting blir gjort korrekt. Så har de også egne tidskrifter som tar for seg relevante endringer men det varierer selvfølgelig hvor godt de ulike gruppene følger med. Jeg er ganske sikker på at revisorer følger bedre med på denslags enn rørleggere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...