the_fire Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Vet ikke hvor snedig dette spørsmålet er, men hvordan foregår komprimering/encoding av mp3-filer? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Vet ikke hvor snedig dette spørsmålet er, men hvordan foregår komprimering/encoding av mp3-filer? Grunnleggende: Lydfilen deles opp i ulike frekvensbånd, og hvert av disse båndene gjennomgår en algoritme basert på Fourier-rekker som gjør om komplekse funksjoner til lettere funksjoner bestående av (stort sett) sinus og cosinus. I denne prosessen fjernes også en del irrelevant informasjon fra lyden. Til slutt brukes Huffman-koding til å komprimere lydsignalet. Huffman-koding baserer seg på at informasjon som opptrer ofte i en fil skal representeres med få bit, mens informasjon som opptrer sjelden skal representeres med flere bit. redigert: kilde Endret 6. april 2008 av Zlatzman Lenke til kommentar
KKake Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Er det bare meg, eller er det nesten alltid dårlig vær på søndager? Og hvis det ikke bare er meg.. Hvorfor er det slik? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Er det bare meg, eller er det nesten alltid dårlig vær på søndager? Og hvis det ikke bare er meg.. Hvorfor er det slik? Dette spørsmålet er ganske lett å svare på. Det stiller i samme klasse som "Hvorfor ringer telefonene alltid AKKURAT når jeg setter meg ned i badekaret?" Om du fører statistikk på det så vil du se at det ikke er så ofte som det føles. Det er bare det at de gangene det skjer så gjør det større inntrykk pga. den negative effekten. Dermed husker man det bedre og det føles ut som det "alltid" skjer. Kun snakk om psykologi. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Er det bare meg, eller er det nesten alltid dårlig vær på søndager? Og hvis det ikke bare er meg.. Hvorfor er det slik? I storbyer og andre områder med mye luftforurensing viser faktisk statistikkene at det dårligst vær i helga. Grunnen til det er at det gjennom uka skapes forurensingspartikler (f.eks sot og annet svevestøv) i lufta som gjør at vanndamp i lufta (skyer) kan kondenseres på disse og danne nedbør. Prosessen er litt forsinket, fordi det tar litt tid før forurensingspartiklene når opp i høydene der nedbør dannes. Dermed kommer nedbøren etter ukas forurensinger i helga. Det beste været er derfor ofte i begynnelsen av uka, som et forsinket ekko etter helgas forurensingspause. I og rundt slike "småbyer" som de vi har Norge er dette fenomenet knapt målbart, men i og rundt verdens millionbyer er dette faktisk ikke bare målbart, men også klart merkbart. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Kva betyr forkortninga: jf. "..tankane hos Hitler var ikkje særleg orginale, jf. <jødeparagrafen> i den norske 1814-grunnlova." Lenke til kommentar
GeO Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Jf. står for jevnfør/jamfør, altså "sammenlign med". Tidligere var forkortelsen jfr., jf. forkortelser som ev./evt. og et./etg. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) En tidligere ganske vanlig forkortelse er forøvrig nå totalt unødvendig, nemlig pr., som er en forkortelse for per (f.eks én per dag). Når man skrev for hånd gjorde punktumet at man kunne la være å tegne (skrive) en e, men i dagens PC-verden krever pr. like mange tastetrykk som per. Forkortelsen pr. er derfor offisielt avskaffet i norsk. Endret 6. april 2008 av SeaLion Lenke til kommentar
Darkbuster Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Hvorfor kan man høre den andre personen, når man fester en tråd under to plastkopper sammen? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Hvorfor kan man høre den andre personen, når man fester en tråd under to plastkopper sammen? Lyd er svingninger. Når du prater i en kopp blir lydbølgene absorbert av koppene og begynner å vibrere. Denne vibrasjonen blir overført til tråden og kommer ut på andre siden. Der fungerer koppen som en høyttaler. Hvis man slakker tråden, eller lar den komme borti noe forsvinner lyden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Det heter "Der Schweiz". Skal dette bøyes i akkusativ og dativ som alle andre substantiv? Det heter "die Schweiz". Der Schweiz er i dativ. Ich wohne in der Schweiz. Her er die Schweiz i dativ. Så ja, du skal bøye artikkelen til de landene med artikkel. messy messy, men håper du skjønner. Joda, det er klinkende klart. Lenke til kommentar
Darkbuster Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Hvorfor kan man høre den andre personen, når man fester en tråd under to plastkopper sammen? Lyd er svingninger. Når du prater i en kopp blir lydbølgene absorbert av koppene og begynner å vibrere. Denne vibrasjonen blir overført til tråden og kommer ut på andre siden. Der fungerer koppen som en høyttaler. Hvis man slakker tråden, eller lar den komme borti noe forsvinner lyden. Ok, tusen takk for godt svar. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Før hadde jeg en slik plastik-pute med flytende væske oppi. Når man så "knakk" en metallbit inni stivnet all væsken og puten ble varm. Når den var kald kunne man koke den og alt ble flytende igjen, slik at man kunne bruke den om og om igjen. Noen som vet hvordan en slik virker? Eventuelt hva de heter slik at jeg kan sjekke opp på wikipedia. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Før hadde jeg en slik plastik-pute med flytende væske oppi. Når man så "knakk" en metallbit inni stivnet all væsken og puten ble varm. Når den var kald kunne man koke den og alt ble flytende igjen, slik at man kunne bruke den om og om igjen. Noen som vet hvordan en slik virker? Eventuelt hva de heter slik at jeg kan sjekke opp på wikipedia. Finner litt om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Hand_warmer Skal ikke påberope meg noe kunnskap om emnet, så like greit at du leser der som at jeg gjengir det som står der. Tror du tenker på den andre typen beskrevet der. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Hvorfor kan man høre den andre personen, når man fester en tråd under to plastkopper sammen? Lyd er svingninger. Når du prater i en kopp blir lydbølgene absorbert av koppene og begynner å vibrere. Denne vibrasjonen blir overført til tråden og kommer ut på andre siden. Der fungerer koppen som en høyttaler. Hvis man slakker tråden, eller lar den komme borti noe forsvinner lyden. Oppfølgningsspørsmål: Hvor lang kan avstanden mellom koppene være? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Hvorfor kan man høre den andre personen, når man fester en tråd under to plastkopper sammen? Lyd er svingninger. Når du prater i en kopp blir lydbølgene absorbert av koppene og begynner å vibrere. Denne vibrasjonen blir overført til tråden og kommer ut på andre siden. Der fungerer koppen som en høyttaler. Hvis man slakker tråden, eller lar den komme borti noe forsvinner lyden. Oppfølgningsspørsmål: Hvor lang kan avstanden mellom koppene være? Det kommer nok an på hva tråden er laget av og hvor stram tråden er. Det kan sikkert regnes ut, men jeg aner ikke hvordan God Natt Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Pappa sa at han hadde noe i seg at han kunne spå hvor mange barn, og hvilke kjønn jeg skulle få iløpet av livet mitt. Han holdt en gullring i et hår over (når glemte jeg akkurat hva det stedet heter, det stedet de fleste emoer kutter seg). Så svingte ringen frem og tilbake, hvis det gikk den ene veien var det gutt, den andre, jente. Noen som vet noe om dette? Eller om det bare er et triks eller noe i hjernen som gjør noe? Jeg vil avsløre pappa i dette :!: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Ren gjetting fra min side: Hvis man bruker ståltråd og ellers har ideelle forhold tipper jeg det går an å bruke trådtelefonen på en kilometers avstand. fjeddiu: Det kalles spådommer og er for det meste brukt som underholdning og ikke ment seriøst. (Noen er jo overtroiske og tror seriøst på sånt). Du finner nok ingen beviser for at det ikke funker før du puler på deg barn og det viser seg å ikke stemme. Dog, han kan jo skylde på at auraen din forstyrret, grønne menn fra mars sendte feile signaler mot han eller noe annet. Treffsikkerheten på spådommene hans er jo hele 50% så det kan jo hende han får rett også. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Vet ikke hvor snedig dette spørsmålet er, men hvordan foregår komprimering/encoding av mp3-filer? Grunnleggende: Lydfilen deles opp i ulike frekvensbånd, og hvert av disse båndene gjennomgår en algoritme basert på Fourier-rekker som gjør om komplekse funksjoner til lettere funksjoner bestående av (stort sett) sinus og cosinus. I denne prosessen fjernes også en del irrelevant informasjon fra lyden. Til slutt brukes Huffman-koding til å komprimere lydsignalet. Huffman-koding baserer seg på at informasjon som opptrer ofte i en fil skal representeres med få bit, mens informasjon som opptrer sjelden skal representeres med flere bit. redigert: kilde Er dette egentlig riktig? Såvidt jeg vet så deler man med mp3 opp i frekvensbånd og kjører en analyse av frekvensbånd, og senker bitraten i hvert bånd til et slikt nivå at kvantiseringsstøyen akkurat ikke er hørbar. Artikkelen din er ganska uklar og har en del "babbel", for å sitere dne relevante delen: "MP3 divides the frequency range into 32 bands, each of which the human ear hears separately. The component of the input signal (sampled wave) in each of those ranges is then subjected to a Fourier-like mathematical transformation that separates it into a further 18 constituents, generating a total of 576 individual frequency bands. Within each of those bands, components undetectable to the human ear are removed." Det interessante er jo den siste delen av setningen. Det er ikke særlig presist å si at det vi ikke hører fjernes, snarere settes støyen opp så mye man kan uten at vi hører det. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå