Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

I en nødsituasjon: gjett hva som reagerer raskeskest: pilot eller datamaskin. I tillegg er det en adskillig lavere terskel for å kassere en maskin enn en pilot. Et missil kan trekke 30g i en sving, en pilot opptil ca. 10g. Prøver du på 30g vil vel piloten ende opp som gørr fordelt over to sko.

Jeg tenkte mer i retning å velge riktig manøver. Med nødsituasjon tenker jeg på ting som: landing utenfor rullebane, stoppe landing/take-off om det er personer eller objekter på rullebanen etc. Om mennesker eller KI er best i slike situasjoner vet jeg ikke.

Forsvaret er godt kjent med "information overload", og det skjer også blant jagerpiloter, der det har skjedd f.eks. at piloter har prøvd å lande uten å felle ned hjulene, og det til tross for alarmsignaler. Et annet eksempel er da amerikanske jagerfly bombet kanadiske styrker i Afghanistan. Datamaskiner kan gjøres kraftige nok til en oppgave, men det er ikke like lett å oppgradere mennesker.
- En datamaskin skal ikke ta menneskeliv ut fra egne "vurderinger".
Et mye brukt argument som likevel er tynt: et missil (f.eks. luft-til-luft) er som et selvstyrt fly og er ment å ta liv.
Jeg ser poenget ditt, men vil bare si meg delvis enig. Et missil blir stadig avfyrt mot et mål, mens et fly kan ha en bredere rolle. Et eksempel kan være bakkestøtte. Et fly har da som oppgave å ta ut posisjoner og materiell etter hvert som bakkemannskap ber om det. I en moderne slagmark vil dette få mindre konsekvenser ettersom bakkemannskap blir bedre utrustet.

Mulig jeg ikke ser poenget ditt her, men dette blir vel som om oppgavene defineres av bakkemannskap. En har også stridsregler som definerer hva som er lovlig vilt. En har også våpensystemer som Claymore som er i stand til å ta mange liv uten at noen operatør er tilstede. Jeg finner det påfallende at denne debatten bare finner sted når det er snakk om å sette jagerpiloter på bakken, både når det er snakk om å automatisere pilotene bort såvel som når det er snakk om fjernstyring over lange avstander. Sistnevnte har mange fordeler, bl.a. at en kan bytte på operatører slik at en ikke trenger medisinering for å holde seg våken ("go"-piller).

I tillegg kan man merke seg at manøverdyktighet ikke lenger er veldig viktig for kampfly. De aller aller fleste trefninger foregår på lange avstander.

Oppfatningene har endret seg, mange fly har fortsatt maskinkanon ombord, de er bare effektive på langt kortere hold enn missiler.

Det er stadig anti-luft-missiler som er det viktigste våpenet. Maskinkanonen brukes så vidt jeg vet svært sjelden.

Manøvreringsdyktighet er fortsatt nødvendig når en skal unngå kortholdsmissiler eller følge terrenget tett for å unngå å bli oppdaget av radar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig jeg ikke ser poenget ditt her, men dette blir vel som om oppgavene defineres av bakkemannskap. En har også stridsregler som definerer hva som er lovlig vilt. En har også våpensystemer som Claymore som er i stand til å ta mange liv uten at noen operatør er tilstede. Jeg finner det påfallende at denne debatten bare finner sted når det er snakk om å sette jagerpiloter på bakken, både når det er snakk om å automatisere pilotene bort såvel som når det er snakk om fjernstyring over lange avstander. Sistnevnte har mange fordeler, bl.a. at en kan bytte på operatører slik at en ikke trenger medisinering for å holde seg våken ("go"-piller).

Jeg ser ikke det store problemet dersom pilotene settes på bakken, det er de helt automatiserte løsningene jeg tenker på. Det er ikke så alt for vanskelig å omgå dette problemet, for eksempel ved at bakkemannskap / mannskap i et kommandofly har en "go"-knapp som autoriserer datamaskinens ønskede mål. Dette er vel slik det også funker i dag, en jagerpilot vil ikke angripe noe uten å ha fått klarsignal til det.

 

Det er stadig anti-luft-missiler som er det viktigste våpenet. Maskinkanonen brukes så vidt jeg vet svært sjelden.

Manøvreringsdyktighet er fortsatt nødvendig når en skal unngå kortholdsmissiler eller følge terrenget tett for å unngå å bli oppdaget av radar.

Dette er muligens de viktigste årsakene til at manøverdyktighet er viktig, og jeg er enig i at det er gode grunner.

 

Til slutt vil jeg bare legge til at jeg personlig ikke er en motstander av helautomatiserte fly, men jeg synes det er viktig å belyse noen av de potensielle problemene med en slik løsninger.

Lenke til kommentar
Til slutt vil jeg bare legge til at jeg personlig ikke er en motstander av helautomatiserte fly, men jeg synes det er viktig å belyse noen av de potensielle problemene med en slik løsninger.

Jeg er helt enig i at temaet er viktig, ikke minst når Norge står foran et jagerflyinnkjøp stipulert til ca. 50 mrd kroner, og vi vet godt at slike prosjekter sprekker på kryss og tvers, gjerne med en faktor på 3.

 

Samtidig bør en se på områder der autonome systemer allerede er i bruk, og nye kommer stadig til, bl.a. et antiradarsystem som sendes inn i et område og holder seg i luften til den oppdager en fiendtlig radar, og følger strålen så rett inn til systemet. Sentry guns i Alien-filmene vakte også interesse i Pentagon. CIWS er allerede nevnt, og det fortelles de allerede har åpnet ild på eget "initiativ". Rent teknisk bør det være mulig å legge inn sikringsmekanismer for å forhindre angrep på egne styrker.

 

Pussig nok er det bare når det er snakk om å bytte ut jagerfly med drober eller autonome systemer at debatten kommer, og da gjerne langvarige sådanne.

Lenke til kommentar

Prøvde å starte et nytt ekspertbrett hundre ganger for å se, og jeg traff ikke en mine på førsteklikket en eneste gang. Det høres sannsynlig ut at brettet genereres ved første klikk som du sier. Men bortsett fra med et 8-tall, må man nesten ta en sjanse på trekk to hvis man ikke har vært heldig og fått et stort felt.

Lenke til kommentar
Hva er består en bilkatalysator av (lagd av), og hvordan renses eksosen fra en bil?

Takk for ros :)

 

En katalysator er laget av stål og keramikk (selve konstruksjonen) og et veldig tynt lag med edelmetaller som platina, palladium og rhodium. Edelmetallene er hjelpestoffer som ikke forbrukes i noen kjemisk reaksjon. De bare hjelper til med å få andre reaksjoner til å gå raskere. Katalysatoren omdanner CO + O2 til CO2 og NOx til N2 + O2. Reaksjonene går egentlig av seg selv men de går ekstremt sakte uten hjelp.

 

Kilde

Hvorfor lukter det råttent egg når katalysatoren er gåen? Jeg kan ikke se at svovel inngår i noen av reaksjonene der.
Lenke til kommentar
Ja, men jeg har enda til gode å treffe en mine på første trekk. Derfor lurer jeg på om "minefeltet" genereres etter første trykk, og om det er beregnet at det skal være mulig å klare brettet utelukkende ved logikk og deduksjon. :

I løpet av hele mitt liv som Minesveiper-spiller (kan vel nesten ikke si mitt liv som minesveiper ...) har dette heller aldri skjedd med meg, så det stemmer nok at brettet genereres etter første trykk. Men det er fullt mulig å få f.eks. et 1-tall i den første ruten, uten at flere felter avdekkes, og da har man jo ingen mulig til å dedusere seg frem til hvor det ikke ligger miner hen.

Lenke til kommentar
Ja, men jeg har enda til gode å treffe en mine på første trekk. Derfor lurer jeg på om "minefeltet" genereres etter første trykk, og om det er beregnet at det skal være mulig å klare brettet utelukkende ved logikk og deduksjon. :

I løpet av hele mitt liv som Minesveiper-spiller (kan vel nesten ikke si mitt liv som minesveiper ...) har dette heller aldri skjedd med meg, så det stemmer nok at brettet genereres etter første trykk. Men det er fullt mulig å få f.eks. et 1-tall i den første ruten, uten at flere felter avdekkes, og da har man jo ingen mulig til å dedusere seg frem til hvor det ikke ligger miner hen.

 

men du har 7/8 del sjanse for å unngå en smell :p

 

i en liten periode jeg spillte det før, valgte jeg somregel bare å gå ett skritt videre i en av retningene hvis jeg begynnte med et 1-tall. virker som at minesveiper i Vista er enklere, har får jeg jo alltid frem mange tall ved første trykk..

Lenke til kommentar
Er det alltid mulig å vinne i minesweeper, uten noen gang å måtte "tippe" hvor det ligger miner?

Nei. Det dukker ofte opp steder der man må gjette. Særlig på nivåene normal og vanskelig. Da er det mer regelen enn unntaket at man man må gjette minst en gang i tillegg til første trykk.

 

Hvor mye veier ei ølflaske på 0,33l?
Sånn cirka 0,33 kg, vil jeg tro.

Jeg vil tippe litt mindre. Ca 200-300 gram.

 

En uåpnet 0,33l flaske veier ca like mye som en uåpnet 0,5 liters boks.

Lenke til kommentar
Hvorfor er touchpadden pa baerbare PCer ofte pa venstre side av laptoppen?

Fordi folk liker å slappe av armen litt ved å legge den litt på skrå, og da de fleste er høyrehendte havner hånda på venstre side av laptopen. Har ingen kilder på dette, men det er min personlige fordel ved å ha touchpaden på venstre side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...