Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Har alltid lurt på dette.. Hvorfor har vi lilletåa? Den må da være nyttig til noe? :hmm:

Og, hva er gjennomsnittslengden på en storetå? Her snakker jeg om folk over 18 år.

Lilletåa har vel en nytteverdi når det gjelder balanse. Gjelder vel ikke like mye nå som før, ettersom vi har sko på oss mesteparten av tiden =)

 

____

 

Hvordan hadde det sett ut om man/når man flyr inn i Nordlys?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper den har hatt en bruk tidligere à la for å gripe rundt greiner, men etter vi hoppa ned fra trærne har den forblitt ubrukt og blitt mindre og mindre. Til slutt er det vel bare en stump igjen. :p

 

Hvis du prøve å balansere foten over mot lilletåa merker du fort at det er søren ikke mye styrke å hente der, om noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Det blir for dumt å lage en tråd om dette så jeg spør her. Er Anabole Steroider fremdeles lovlig å bruke i Norge?

Vet at det for et par-tre år siden ikke var ulovlig å bruke preparater som testosteron og Deca, men er det fortsatt slik?

 

se straffelovens 162b

 

§ 162b. Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler fastsatt av Kongen er ansett som dopingmiddel, straffes for dopingforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.

 

lage, smugle, smugle, oppbevarer ut over en mindre dose, eller pakker i posten.

 

Og hei, se her. kongen har laget en Forskrift om hva som skal anses som dopingmidler.

 

og forskriften henviser til den såkalte dopinglista

 

men det er skrekkelig usunt.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
I en nødsituasjon: gjett hva som reagerer raskeskest: pilot eller datamaskin. I tillegg er det en adskillig lavere terskel for å kassere en maskin enn en pilot. Et missil kan trekke 30g i en sving, en pilot opptil ca. 10g. Prøver du på 30g vil vel piloten ende opp som gørr fordelt over to sko.

Jeg tenkte mer i retning å velge riktig manøver. Med nødsituasjon tenker jeg på ting som: landing utenfor rullebane, stoppe landing/take-off om det er personer eller objekter på rullebanen etc. Om mennesker eller KI er best i slike situasjoner vet jeg ikke.

 

- En datamaskin skal ikke ta menneskeliv ut fra egne "vurderinger".
Et mye brukt argument som likevel er tynt: et missil (f.eks. luft-til-luft) er som et selvstyrt fly og er ment å ta liv.
Jeg ser poenget ditt, men vil bare si meg delvis enig. Et missil blir stadig avfyrt mot et mål, mens et fly kan ha en bredere rolle. Et eksempel kan være bakkestøtte. Et fly har da som oppgave å ta ut posisjoner og materiell etter hvert som bakkemannskap ber om det. I en moderne slagmark vil dette få mindre konsekvenser ettersom bakkemannskap blir bedre utrustet.

 

I tillegg kan man merke seg at manøverdyktighet ikke lenger er veldig viktig for kampfly. De aller aller fleste trefninger foregår på lange avstander.

Oppfatningene har endret seg, mange fly har fortsatt maskinkanon ombord, de er bare effektive på langt kortere hold enn missiler.

Det er stadig anti-luft-missiler som er det viktigste våpenet. Maskinkanonen brukes så vidt jeg vet svært sjelden.

Lenke til kommentar
Det er stadig anti-luft-missiler som er det viktigste våpenet. Maskinkanonen brukes så vidt jeg vet svært sjelden.
Forsåvidt korrekt, men husk at maskinkanonen har blitt erklært død gjentatte ganger siden korea-krigen. Missiler kan feile. De er dyre. Det er begrenset hvor mange man kan ha på et fly. Tiden for maskinkanonen er nok fremdeles ikke død. Det er en grunn til at man fremdeles trener på kamp med maskinkanoner. Vi har nok ikke sett den siste kampen utkjempet med slike våpen.

Kan hende jeg går langt tilbake i tid nå, men USA opplevde under begynnelsen av Vietnamkrigen veldig mange tap. Grunnen var manglende opplæring i dogfights og økt satsing på missiler. kamp-piloter fikk bare grunnleggende opplæring i flyvning og i å avfyre missiler på lang avstand. Resultatet lot ikke vente på seg. De opplevde en ekstremt dårlig air-to-air-combat ratio. Etter at de la om opptreningen totalt ble dette snudd på hodet. Den viktigste komponenten i et moderne kampfly er nettopp piloten.

Vi nærmer oss nå en grense der maskinene tåler mye mer enn pilotene i form av fysiske påkjenninger, men den mennesklige faktoren kan nok ikke byttes ut.

JA, det er begrenset hvor mye multitasking vi mennesker kan foreta oss. JA, det er begrensinger på hva en kropp kan tåle. Det er begrensinger påhvor mye informasjon en menneskehjerne kan behandle. Men datamaskiner kan på det nåværende tidspunkt verken ta moralske beslutninger eller fullstendig analysere en situasjon.

Jeg tror det er lenge til vi ser helt autonome enheter som er i stand til å gjøre det menneske og maskin kan gjøre sammen i dag.

EN løsning kan selvsagt være fjernstyring av droner. Dette har vi eksempler på at har fungert allerede. Da i form av Predator UAV'er som er utstyrt med Hellfire-missiler. Disse har vært styrt og avfyrt så langt unna som USA -> Afganistan. Teknisk sett så er det intet som stopper oss fra å fjernstyre de mes avanserte flyene.

 

Et annet aspekt er om vi ØNSKER autonome systemer som tar avgjørelser for oss på kampbanen. Kan vi stole på at systemene tolker signalene rett? Og hvem skal vi skylde på om det går feil? Programmøren?

Dette er en veldig interresant diskusjon. Kunne kanskje vært tatt i historie-forumet. Eller kanskje religion og filosofi? Passer inn under teknologi og vitenskap også.

 

For å nevne det til slutt så har mennesker overlevd både 46G (målt) og estimert 176G.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Kan hende jeg går langt tilbake i tid nå, men USA opplevde under begynnelsen av Vietnamkrigen veldig mange tap. Grunnen var manglende opplæring i dogfights og økt satsing på missiler. kamp-piloter fikk bare grunnleggende opplæring i flyvning og i å avfyre missiler på lang avstand. Resultatet lot ikke vente på seg. De opplevde en ekstremt dårlig air-to-air-combat ratio. Etter at de la om opptreningen totalt ble dette snudd på hodet. Den viktigste komponenten i et moderne kampfly er nettopp piloten.
Du har ikke tilfeldigvis sett Top Gun i det siste? ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...