Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det sant at overbevisning kan føre til medisinske mirakler?

 

F.eks:

En person har fått et farlig virus / bakterie / el. og blir HELT overbevist over at han har fått medikamenter for å bli frisk igjen. (f.eks at legen gir pasienten en falsk tabelett eller noe i den duren), og derfor reagerer kroppen slik den ville gjort dersom det var riktig medikament. Hjernen tror altså det er riktig medikament.

 

Har hørt at en kvinne fikk alle "symptomer" for graviditet da hun var overbevist / hadde UTROLIG lyst å være gravid, og dermed fikk hun brysmelk i brystene og diverse andre ting skjedde med kroppen som kun rammer gravide kvinner.

Lenke til kommentar

Det du lurer på kan jeg ikke svare på, men jeg vet at med hjelp av det du tenker på kan du gjøre mye med kroppen.

 

Gymlæreren vår sa at du kunne øke temperaturen i hånd bare ved å ligge nede å slappe av og tenke på at nå skal temperaturen øke i høyre hånd. Han fortalte også om en padler han kjente, som klarte å tenke seg opp til en max puls.

 

Noe jeg har klart en del ganger før jeg har lagt meg, er å dunke forsiktig til hodet og si til meg selv at jeg skal vokne mellom 5.00-5.30, og dette har jeg altså klart. Men du trenger veldig dyp konsentrasjon :)

Lenke til kommentar
Hvorfor brukes ikke slikt i dag med moderne jagerfly? Er det fordi konseptet ikke er teknologisk sett utviklet nok, eller spiller andre faktorer inn? Man har jo de overvåkningsflyene; UAV's, men de er strengt tatt ikke jagerfly.

 

F-35

F-22

osv.

 

Hvorfor er det fortsatt mennesker som styrer?

Jeg tror det er tre viktige årsaker:

- Fleksibilitet i en nødssituasjon.

I en nødsituasjon: gjett hva som reagerer raskeskest: pilot eller datamaskin. I tillegg er det en adskillig lavere terskel for å kassere en maskin enn en pilot. Et missil kan trekke 30g i en sving, en pilot opptil ca. 10g. Prøver du på 30g vil vel piloten ende opp som gørr fordelt over to sko.
- En datamaskin skal ikke ta menneskeliv ut fra egne "vurderinger".
Et mye brukt argument som likevel er tynt: et missil (f.eks. luft-til-luft) er som et selvstyrt fly og er ment å ta liv.
- Et stort miljø av piloter som helst ikke vil miste jobben sin.
Her tror jeg årsaken ligger.
Man skal ikke se bort ifra at grunn nr. 2 blir den viktigste etter hvert som KI blir bedre og bedre.

 

I tillegg kan man merke seg at manøverdyktighet ikke lenger er veldig viktig for kampfly. De aller aller fleste trefninger foregår på lange avstander.

Oppfatningene har endret seg, mange fly har fortsatt maskinkanon ombord, de er bare effektive på langt kortere hold enn missiler.

Lenke til kommentar
Så da spør jeg, hva kan ikke gammastråling fyke igjennom? Vet de bruker bly en del for å stråleisolere, men er det en mer generell beskrivelse av det gamma ikke kan fyke igjennom?

 

Svarer ikke på spørsmålet ditt, men leste i boken Ringworld av Larry Niven at et nøytron har ca 50% sjanse til å komme seg igjennom en astronomisk lengde (ca 150 mill. km) bly.

 

Er ikke sikker på om det slår røtter i virkeligheten, men umåtelig interessant :mrgreen:

Sikker på det der? Inntil nå har jeg trodd at nøytroner lett absorberes av f.erks. paraffinblokker. kanhende det er nøytrinoer du tenker på.

Lenke til kommentar
Det du lurer på kan jeg ikke svare på, men jeg vet at med hjelp av det du tenker på kan du gjøre mye med kroppen.

 

Gymlæreren vår sa at du kunne øke temperaturen i hånd bare ved å ligge nede å slappe av og tenke på at nå skal temperaturen øke i høyre hånd. Han fortalte også om en padler han kjente, som klarte å tenke seg opp til en max puls.

 

Noe jeg har klart en del ganger før jeg har lagt meg, er å dunke forsiktig til hodet og si til meg selv at jeg skal vokne mellom 5.00-5.30, og dette har jeg altså klart. Men du trenger veldig dyp konsentrasjon :)

 

Kult :D

 

Skal jeg jammen prøve!

Lenke til kommentar

den med brystmelken syntes jeg hørtes drøy ut, men skal ikke si at det ikke er sant. Det har vel noe med at du lurer hjernen, og får en motivasjon til å virkelig bli frisk igjen.

 

På samme måte så er det fullt mulig å sjenke folk fulle på vann så sant de tror det er sprit. har vært med på det selv, men så er jo fylla faktisk ganske psykisk tilstand. Blir fort mye mer edru nå du blir omringet av politifolk i en ubekvem sitiuasjon :p

Lenke til kommentar

Først og fremst vil jeg takke alle naturviterne og andre meget dyktige besvarere (for eskempel Simen1) og ikke minst mange interessante spørsmål i denne tråden!

 

Jeg lurer også på noe snedig, får en si, og det er noe jeg i langt tid har undret på:

 

Hva er består en bilkatalysator av (lagd av), og hvordan renses eksosen fra en bil?

Endret av Ituca
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Hvilket forum i verden har flest norske medlemmer?

Siden forumet til VG er norges største så tipper jeg det.

Jeg snakket med en eller annen noob som hevdet det var noe annet, da jeg var i Hamar for litt siden. For å nevne det, hadde han aldri hørt på hw.no/diskusjon.no.

Lenke til kommentar
Vil tippe WoW-europe eller noe siden man automatisk er medlem når man lager en account der, men noe fakta svart på hvitt kan jeg dessverre ikke komme med...

 

World of Warcraft har noen titusener norske spillere (50 000 er et tall jeg har hørt). Dermed er det ganske lett å se at det er i hvert fall to forum som har flere norske brukere enn WoW-forumet, diskusjon.no og VGs forum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...