Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor vil ikke Serbia gi fra seg Kosovo?

 

For å gjøre en laaaang historie kort; De føler at Kosovo er Serbias kulturskatt.

 

 

Uansett kan man egentlig ikke bare si "nå er vi en selvstendig nasjon" sånn helt uten videre

Når man utfører massakrer og overgrep på en hel befolkning, kan man ikke regne med å heolde Kosovo.

Lenke til kommentar

en ting jeg har lurt på lenge er vis du blander et glass med saft og heller glasset ned i et stort vann bad, blir saften i en trådlignende konsistens. kan det være feks at det er kald saft og varmt vann hvorfor blir det sånn da?? vis det er noe annet hvorfor??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Jeg funderte over en ting. Det er egenlig litt rart at man kan se i gjennom harde gjenstander som for eksempel krystall. Usynlig materiale?

 

Jeg forstår hvorfor man kan se gjennom luft og gass en viss avstand, men hvorfor kan man se i gjennom harde gjenstander som glass, krystall, diamant ol.?

De har en høy alpha-verdi.

 

Neida, det er bare så enkelt at de lar fotoner i det synlige spektret fære igjennom seg relativt uforandra. Kroppen din (unntatt bein) hadde vært ganske gjennomsiktig om vi hadde sett i røntgen-området av spektret, og hadde vi sett i gamma-delen av spektret hadde vi kunne sett gjennom veldig mye. Er ikke sikker på hva gamma ikke kan se igjennom.

 

 

Så da spør jeg, hva kan ikke gammastråling fyke igjennom? Vet de bruker bly en del for å stråleisolere, men er det en mer generell beskrivelse av det gamma ikke kan fyke igjennom?

Lenke til kommentar
Beveger bobler seg like raskt oppover i vann uansett størrelse?

Nei. Bare se på de ørsmå ølboblene som kryper oppover innsiden av ølglasset og sammenlign med en skikkelig promp i badekaret. Store bobler beveger seg raskere enn små.

 

Nøyaktig det samme fenomenet kan observeres med motsatt fortegn: dråper av vann i luft. Store dråper og haggel dundrer ned i høy hastighet mens ørsmå dråper i yr og tåke daler sakte nedover.

 

hvor rent er superrent silisium?

Silisium til elektronikkproduksjon (prosessorer, ram etc): 99,9999999999% (tolv nitall)

Silisium til solcelleproduksjon: 99,99999% (seks-syv nitall)

Silisium til legeringer med jern eller aluminium: 98-99%

Lenke til kommentar
Så da spør jeg, hva kan ikke gammastråling fyke igjennom? Vet de bruker bly en del for å stråleisolere, men er det en mer generell beskrivelse av det gamma ikke kan fyke igjennom?

 

Svarer ikke på spørsmålet ditt, men leste i boken Ringworld av Larry Niven at et nøytron har ca 50% sjanse til å komme seg igjennom en astronomisk lengde (ca 150 mill. km) bly.

 

Er ikke sikker på om det slår røtter i virkeligheten, men umåtelig interessant :mrgreen:

Endret av .Marcus
Lenke til kommentar
Uansett kan man egentlig ikke bare si "nå er vi en selvstendig nasjon" sånn helt uten videre

Når man utfører massakrer og overgrep på en hel befolkning, kan man ikke regne med å heolde Kosovo.

Er det noen sider om dette? Prøvde å finne noe på wikipedia uten hell. Leste noe om at Serbia ble dømt uskyldige for dette i en internasjonal domstol nå for litt siden?

Lenke til kommentar
Beveger bobler seg like raskt oppover i vann uansett størrelse?

Får vel nesten svare på den her jeg og, som alle andre :p

Hvis du vil vite hvorfor så er det fordi Arkimedes sa det.

Oppdrift = Tyngden av den væsken som er fortrengt. Dermed, større volum på luftboble -> større oppdrift.

Oppdrift og hastighet er to forskjellige ting ;)

Oppdrift er kraft i newton

Hastighet måles i meter per sekund

 

Husk at det ikke er kraften alene som bestemmer hastigheten. Faktorer som viskositeten til den væska det bobler i spiller også en vesentlig rolle. Like små bobler i sirup kan f.eks bruke timer eller dager på å nå overflaten selv om like store bobler i vann bruker sekunder. Turbulens eller ikke, spiller også en stor rolle.

 

Akselerasjon spiller også en rolle. F.eks faller ikke en fallskjermhopper med 180 km/t det første sekundet etter han forlater flyet. Hastigheten øker gradvis.

 

Hvordan ser et sånt kamera man tar sånne "360 graders vinkel" bilder ut?

Man kan ta sånne bilder med helt normale kamera bare man har et motiv som står i ro, f.eks et rom i et bygg, og man snur kameraet på stativet for å dekke alle vinkler. Etterpå kan man sy sammen bildene til et 360° foto ved hjelp av programvare.

 

Eksempelbilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...