Coffey Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hvis en fotballspiller stuper etter ballen for å heade den og en annen satser på en lav volley (altså går etter den med foten), begge spillere treffer ballen og den nikkende spilleren blir slått bevisstløs, kan da den sparkende spilleren bli utvist eller få gult kort? Alle forhold som er tatt i betraktning er nevnt her 8819616[/snapback] Nei, for begge går etter ballen, og han som går for lav volley er ikke i fysisk kontakt med den andre. Lenke til kommentar
Road11 Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Sidan vi veit at ein "farge" (la oss sei ein raud malingklatt på gulvet), absorberar alle dei andre fargane og berre sender ut raud at, kan vi sei at fargen raud faktisk er alle fargane utanom raud? =o 8818873[/snapback] Ja, dog er det avhengig av hvilken rød farge vi snakker om også. :)4 8818897[/snapback] Selvfølgelig kan du ikke si det. Fargen du ser er jo den delen av spekteret som ikke blir absorbert, i dette tilfellet rødt, da er det jo en selvfølge at rødt er rødt. De bølgelengdene som blir absorbert vil jo ikke være synlige for deg. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Finnes det et luftfilter som fjerner/nøytraliserer lukt?8816769[/snapback] Ja, kullfilter fjerner lukt ved å absorbere store (lukt-)molekyler. Elektrofilter kan også redusere lukt betraktelig siden det trekker til seg ladde molekyler og tilintetgjør de. 8817461[/snapback] Hmm, har et kullfilter nå, men det kunne ha virket bedre ^^ Funker det bedre hvis jeg fukter kullet? Hvor ofte burde jeg bytte ut kullet? Er i en sylinder med diameter på 3,5cm og høyde på 7cm. Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 (endret) Hvordan uttales methoikerne? Methooikerne, eller methoikerne? Endret 9. juni 2007 av Jooakim Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hvorfor skal man ikke drikke saltvann? Hva gjør det med kroppen? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Det er salt i det, og for mye salt er ikke bra for deg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hvorfor skal man ikke drikke saltvann? Hva gjør det med kroppen?8820543[/snapback] Med saltvann menes sikkert sjøvann med ca 3,1-3,8% salt. Det er veldig mye salt og kroppen vil kvitte seg med det. Urin kan inneholde maksimalt ca 2% salt. men vanligvis mye mindre. Dermed må man pisse minst et par desiliter for hver desiliter saltvann man drikker. Med andre ord: Nettoen er at man tapper kroppen for vann for hver desiliter saltvann man drikker. Er man tørst så gjør man bare vondt verre ved å drikke saltvann. Hvis man f.eks holder på å tørste i hjel så fremskynder man effektivt døden ved å drikke saltvann. Redigert: Jeg måtte korrigere noen tall. Lenke til kommentar
superninja Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hvorfor skal man ikke drikke saltvann? Hva gjør det med kroppen?8820543[/snapback] Med saltvann menes sikkert sjøvann med ca 4-6% salt. Det er veldig mye salt og kroppen vil kvitte seg med det. Urin kan inneholde maksimalt ca 2% salt. Dermed må man pisse 2-3 desiliter for hver desiliter saltvann man drikker. Med andre ord: Nettoen er at man tapper kroppen for 1-2 desiliter vann for hver desiliter saltvann man drikker. Er man tørst så gjør man bare vondt verre ved å drikke saltvann. Hvis man f.eks holder på å tørste i hjel så fremskynder man effektivt døden ved å drikke saltvann. 8820821[/snapback] Også i små mengder? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Ja, hvis man holder på å tørste i hjel så vil også små mengder saltvann bidra til dehydreringen. (Selvfølgelig er bidraget mindre enn om man drikker mye saltvann) Selv om man lider av saltmangel også. Dersom man prøver å rette opp saltbalansen i kroppen uten å tilføre nok vann så vil man dehydreres. Hvis man allerede holder på å tørste i hjel så vil dehydreringen bare gjøre det ennå farligere. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 (endret) Hmm, har et kullfilter nå, men det kunne ha virket bedre ^^ Kjenner ikke til merker/kvalitet osv, men har da vært borti kullfiltre som fjerner så og si all lukt. Eneste jeg har lagt merke til at flere sliter på, er å fjerne "spisse" lukter. ( Eksempel: Katteurin ) Eneste jeg har vært borti som fjerner det helt, er ozon Endret 9. juni 2007 av Vizla Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hvis man hadde tegnet en graf fra si 1998 til idag ang. tempratur, hvordan ville den sett ut? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hvorfor kommer det en høy pipelyd når eg tar telefonen inntil CRT-skjermen min? Er det mulig å se annet enn det vi kaller "synlig lys", med et organisk øye? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Er det mulig å se annet enn det vi kaller "synlig lys", med et organisk øye? Logisk nok kan ikke vi mennesker se "usynlig lys" med det blotte øyet, men jeg mener det er noen dyr som kan se visse typer "usynlig lys".. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hvis man hadde tegnet en graf fra si 1998 til idag ang. tempratur, hvordan ville den sett ut?8821172[/snapback] Temperatur på hva da? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hmm, har et kullfilter nå, men det kunne ha virket bedre ^^ Kjenner ikke til merker/kvalitet osv, men har da vært borti kullfiltre som fjerner så og si all lukt. Eneste jeg har lagt merke til at flere sliter på, er å fjerne "spisse" lukter. ( Eksempel: Katteurin ) Eneste jeg har vært borti som fjerner det helt, er ozon 8820921[/snapback] Hmm... Filteret tar lukten så fremst det ikke kommer så alt for mye, hvis kullrøret er lengre, vil det ta bort mer lukt? Tror det, men alt kan være så ulogisk i blandt Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hva er kork, og hvordan lages det? Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hva er kork, og hvordan lages det? 8821264[/snapback] Fra wiki Cork material is a subset of generic cork tissue, harvested for commercial use primarily from the Cork Oak tree, Quercus suber, with Portugal producing 50% of cork worldwide.[1] Cork consists mostly of suberin. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hvis en fotballspiller stuper etter ballen for å heade den og en annen satser på en lav volley (altså går etter den med foten), begge spillere treffer ballen og den nikkende spilleren blir slått bevisstløs, kan da den sparkende spilleren bli utvist eller få gult kort? Alle forhold som er tatt i betraktning er nevnt her 8819616[/snapback] Nei, for begge går etter ballen, og han som går for lav volley er ikke i fysisk kontakt med den andre. 8819741[/snapback] Farlig spill av stupheaderen faktisk Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Fra wikiCork material is a subset of generic cork tissue, harvested for commercial use primarily from the Cork Oak tree, Quercus suber, with Portugal producing 50% of cork worldwide.[1] Cork consists mostly of suberin. 8821305[/snapback] >.< Hvis man så absolutt skal kopiere fra Wiki, kan dere da ikke prøve å lese det først og så skrive det selv? Blir mye enkelere å forstå, og du får svar på akkurat det du vil, og ikke mye annet dritt som det latinske navnet og sånt... Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Okei da, kork kommer fra kork-treet. Happy? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå